۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۸۴۶۸۴
حجت‌الاسلام لفته‌پور:

۱۵ روز است که برخی روستا‌ها حتی آب شرب ندارند

۱۵ روز است که برخی روستا‌ها حتی آب شرب ندارند
امام جمعه حمیدیه از رخ دادن فاجعه بزرگی در برخی روستاهای اهواز در پی بحرا بی آبی خبر داد و گفت: ۱۵ روز است که برخی روستا‌ها حتی آب شرب ندارند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خوزستان، حجت‌الاسلام سعید لفته‌پور، امام جمعه حمیدیه، در جمع خبرنگاران، با تأکید بر سوء مدیریت منابع آبی در استان و شهرستان حمیدیه، اظهار کرد: برخی از روستاها در بحث آب شرب انسان و دام و آب مورد نیاز برای کشت تابستانه با مشکل مواجه هستند، روزی نیست که اهالی روستاهای حمیدیه از بی‌آبی با ما تماس نگیرند.

وی با بیان اینکه اکثر روستاهای مسیر جهاد، به دلیل نبود پمپاژ آب و اُفت فشار، بیش از ١٥ روز است که فاقد آب شرب هستند، گفت: علاوه بر اینکه سازمان آب و برق، آب را به روی کشاورزان بسته، هم‌اکنون ١٥ روز است که برخی روستاها حتی آب شرب ندارند.

وی عنوان کرد: بحران بی‌آبی سبب شد صد در صد به کشت‌های فوری همچون سبزی‌کاری که نیاز به آب داشتند، خسارت وارد شود و مسئولان سازمان آب و برق دقیقاً پس از برداشت گوجه، آب را به روی کشاورزان بستند.

حجت‌الاسلام لفته‌پور، با اشاره به مصوبه تأمین حق‌آبه کشاورزی ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار برای کشت‌های کم‌مصرف همچون «لوبیا»، «ماش»، «کنجد»، «ذرت» و... در روستاهای بخش گمبوعه، بیان کرد: با وجود کم‌مصرف بودن این محصولات اما سازمان آب و برق حق‌آبه یک هکتار از این زمین‌ها را هم تأمین نکرد.

وی با انتقاد از وضعیت احشام سبک و سنگین در شهرستان، عنوان کرد: قبلاً آب شرب مورد نیاز دام‌ها از رودخانه کرخه و کانال سلمان تأمین می‌شد، اگرچه اکنون مقداری آب در کانال سلمان رهاسازی شده، اما آب را در رودخانه کرخه کاملاً قطع کرده‌اند.

حجت‌الاسلام لفته‌پور افزود: زمانی که آب از رودخانه قطع شود، آب موجود گل‌آلود و پُر از لَجن شده و احشام از آن استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه از طرف سازمان جهاد کشاورزی و آبفا دو تانکر آب برای مصرف دام‌ها به ما دادند، عنوان کرد: فاجعه بزرگی در بخش گمبوعه در حال رخ دادن است؛ چراکه تلفات دام و بیماری آن‌ها به‌تدریج در حال افزایش است.

امام جمعه حمیدیه، گفت: چنانچه دام به آب دسترسی پیدا نکند مجبور است از آب کثیف تغذیه کند که مضرات این آب پس از دو ماه خودش را به‌صورت بیماری در دام نشان می‌دهد که یا دام را تلف می‌کند و یا کیفیت گوشت دام از دست می‌رود.

وی بیان کرد: گاومیش‌ها با توجه به طبیعتشان باید روزانه چند مرتبه وارد آب شوند تا حرارت بدن آن‌ها کاهش پیدا کند و اگر دمای بدن گاومیش به حد نرمال نرسد، سقط جنین می‌کند.

ارسال نظرات