۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۸۵۸۸۴

روایتی از راه و رسم تبلیغ عمو قصه گو

روایتی از راه و رسم تبلیغ عمو قصه گو
اهمیت و ضرورت فضای مجازی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما در این فضا باید کسانی که بیشتر در معرض خطر می باشند یعنی کودکان و نوجوانان را دریافت.

مقدمه: دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ جامعه بسیار ریشه‌ای است و در این مورد توصیه می‌فرمایند که از کودکان و نوجوانان غافل نشویم. ایشان می‌فرمایند: بچه‌ شما در آغوش شما، در مدرسه‌ شما، در کتابخانه‌ کانون و جلوِ روی شماست و شما برای او فکرهایی، آینده‌ای و امیدواری‌ دارید، ناگهان دسترسی یک نفر بیگانه را مشاهده می‌کنید. شما با این بچه خویشاوندید، شما معلّمش، پدرش، یا مربّیش هستید؛ لیکن او بیگانه و بی‌علاقه به سرنوشت این بچه است. توجه بچه به همین کالاهای فرهنگیِ متداول و رسانه‌های گوناگون خبری و فرهنگی، بیشتر از شماست! این، جای نگرانی است و امروز این وجود دارد؛ چه من و شما بخواهیم، چه نخواهیم!

شما که قصّه می‌گوئید، شما که کتاب می‌فرستید، شما که کتاب می‌خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار می‌دهید، بدانید که الان درست روی نقطه‌ اصلی و اساسی حرکت می‌کنید. شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام می‌دهید، اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است؛ یا به تعبیر بهتر، برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده، برای خانواده‌ها، برای کشور و تاریخ است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام اسماعیل کریم نیا معروف به عمو قصه گو به اهمیت کار با کودک و تأسیس کانال لالایی فرشته ها پرداخته است.

رسا- لطفاً شخصیت حقیقی عمو قصه گو را معرفی کنید.

اسماعیل کریم نیا، متولد استان خوزستان، دروس حوزوی را از مدرسه علمیه مسجد سلیمان آغاز کردم، سال 1390 پس از اتمام سطح دو حوزه برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کرده و در آن سال ها هم در دروس حوزوی و هم دانشگاهی مشغول به تحصیل شدم، دروس حوزوی را تا مقطع درس خارج و تحصیلات آکادمیک در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان به اتمام رساندم و در حال حاضر رشته جریان های کلامی معاصر جامعه المصطفی العالمیه  دور دکتری را ادامه می دهم، از همان ابتدا که وارد حوزه علمیه شدم با تشویق اساتید بزرگوار، تبلیغ در مدارس و کار با کودک را آغاز کردم و به صورت تجربی برنامه های فرهنگی و کار با دانش آموزان را پیش بردم، پس از اینکه وارد حوزه علمیه قم شدم به علت مشغلۀ تحصیل کمتر به امور فرهنگی و کار باکودک می رسیدم، تا اینکه با اساتید خبرۀ کار با کودک آشنا شدم.

رسا- در کار با کودک چه کسی مشوق شما بود و چه برنامه هایی برای کودکان دارید؟

در اهمیت و ضرورت فضای مجازی هیچ کس شک و تردیدی ندارد، اما در این فضا باید کسانی که بیشتر در معرض خطر می باشند یعنی کودکان و نوجوانان را دریافت به همین خاطر با مشورت اساتید خبره کار با کودک مثل مرحوم حجت الاسلام راستگو کار با کودک را آغاز کردم، استاد راستگو بسیار تاکید داشتند که کار با کودک را رها نکنم و از آن به بعد مصمم شده و با جدّیت بیشتری ادامه دادم که یکی از فعالیت های ما راه اندازی کانال لالایی فرشته ها بود، البته کانال های آموزشی دیگر مثل آموزش زبان انگلیسی و عربی، مهمان کوچک خدا، ایده های مربیان، آموزش چرتکه، قصه گویی و... را نیز برای کودکان ایجاد کرده ایم.

قصه گویی راه تبلیغ عمو قصه گو است

رسا- علاوه بر کار با کودک چه مهارت هایی را آموخته اید؟

در قرائت قرآن شاگرد استاد شهیدی و حبیبی بودم و با تجربه ای که از این اساتید آموختم امروز در کانال لالایی فرشته ها در پایان هر داستان یک سوره به کودکان آموزش می دهیم که خوشبختانه مورد استقبال کودکان و والدین قرار گرفته و بازخوردهای مثبتی از این اتفاق رقم خورده است، از آنجایی که احساس می کردم آموخته های ما طلبه ها نباید صرفاً برای یک مسجد و روستا و شهر باشد در همان عنفوان جوانی به آموختن زبان انگلیسی و عربی پرداختم و حالا توانسته ام به همراه یک تیم قوی به صورت حضوری و غیرحضوری برای طلاب و غیرطلاب کلاس های آموزشی این دو زبان را برگزار کنم، به طلاب عزیز پیشنهاد می کنم از همان ابتدای طلبگی مشغول به یادگیری زبان بشوید تا در میانه راه طلبگی و پس از آموختن علوم حوزوی بتوانید آن را در راه تبلیغ استفاده کنید، دنیا تشنۀ معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد و در این راه همت طلاب و برنامه ریزی حوزه علمیه را می طلبد.

رسا- چرا به کار کودک علاقمند شدید، برنامه لالایی فرشته ها چگونه است؟

یک روز کتاب داستان کودکی را خریدم که ترجمه یک کتاب انگلیسی بود، در آن کتاب نوشته شده بود اگر از زندگی خسته و سیر شدید، ناراحت نشوید کافی است صندلی بیاورید، طنابی به سقف آویزان کنید و خودتان را با آن دار بزنید، یعنی به کودکان ما خودکشی را آموزش می داد و البته این هم جای تأسف دارد که چگونه به چنین کتابی اجازه نشر می دهند، اما از  آن زمان ایده کار با کودک در ذهنم جرقه زد، از آن پس به کمک یک تیم از طلاب و دوستان خوش ذوق شروع به کار با کودک کردیم،در برنامه لالایی فرشته ها عمو قصه گو، معارف اهل بیت علیهم السلام و غذای فکری کودکان را در قالب شعر و داستان به گروه از جامعه ارائه می دهد و در پایان نیز هر شب یک سوره کوچک تلاوت می شود، تقریباً برای تمام مناسبت ها قصه گویی متناسب با آن برنامه مذهبی را داریم و به این وسیله کودکان را با مناسبت دینی آشنا می کنیم.

قصه گویی راه تبلیغ عمو قصه گو است

رسا-چه بازخوردهایی از کانال لالایی فرشته داشتید؟

قضیه ای که خیلی برایم جالب بود و باعث تعجبم شده، رصد عوامل فرهنگی دفتر رهبری بود، چندبار از دفتر رهبری تماس گرفتند و از اینکه در زمینه کودک فعالیت می کنم تشکر کردند و گفتند ما این برنامه ها را رصد می کنیم، یک بار مادر کودکی تماس گرفت و گفت پسرم پنج میلیون به خاطر شما ضرر کرده، در یکی از برنامه ها در مورد سگ قصه گویی کرده بودم و اینکه سگ ها می توانند سگ نگهبان، سگ شکاری باشند و در قصه گفته بودم سگ در خانه نگهداری نکنید، این کودک هم سگ بیست و پنج میلیونی خودش را بخاطر حرف عموقصه گو با پنج میلیون ضرر فروخته بود، دنیای بچه ها دنیای معصومانه ای است، مثل زمین آماده است که هر بذری در آن ریخته شود، به ثمر می نشیند، مسئولین فرهنگی باید اهمیت زیادی به کودکان خصوصاً کودکان این نسل بدهند، سرمایه آینده کشور ما کودکان امروز خواهند بود.

نمونه صوت قصه گویی حجت الاسلام کریم نیا را از این فایل دانلود کنید.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را در اختیا ما قرار دادید.

 

ارسال نظرات