۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۸۶۳۰۵

درگذشت مبلغی که هزاران نفر به دست او اسلام آوردند

درگذشت مبلغی که هزاران نفر به دست او اسلام آوردند
نعمت‌الله خلیل ابراهیم یورت، مبلغ ترک که هزاران نفر به ویژه در ژاپن به دست او اسلام آوردند، در استانبول درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تی ار تی عربی، نعمت‌الله خلیل ابراهیم یورت، واعظ و مبلغ مشهور ترک پس از سال‌ها فعالیت در حوزه تبلیغ اسلام در بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه ژاپن، در سن نودسالگی درگذشت. تعداد افرادی که به واسطه دعوت او به اسلام گرویدند، به ۱۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود. وی در قبرستان ایوب سلطان در شهر استانبول به خاک سپرده شد.

ابراهیم یورت که در بین مردم ترکیه به نعمت‌الله هوجا (خواجه نعمت‌الله) مشهور بود، در سال ۱۹۳۱ در استان آماسیه در شمال ترکیه از متولد شد. وی از کودکی به همراه پدر خود در جلسات علما شرکت می‌کرد، درحالی‌که خواهرش فاطمه نیز در دوره‌هایی که  در استان آماسیه برگزار شد، تعلیم قرآن را آغاز کرد.

وی در سال ۱۹۵۵ به عنوان مؤذن در مسجد سلطان احمد در استانبول کار کرد و به عنوان معاون امامان معروف محمد اوکوتجه (کنلی محمد افندی) و سید شفیق آرواسی خدمت کرد، سپس در معیت پدر خود به که تازگی از ریاست اداره امور دینی ترکیه بازنشسته شده بود، به مکه مکرمه مهاجرت کرد.

وی ۳۳ سال در مکه اقامت داشت و در مسجد محله اشرف که در نزدیکی جبل النور قرار دارد تدریس کرد، سپس بعداً به دعوت ژاپن راهی این کشور شد و امامت نخستین مرکز اسلامی ژاپن را بر عهده گرفت.

خواجه نعمت‌الله در مدت ۲۰ سال اقامت خود در ژاپن صدها مسجد و نمازخانه در این کشور ایجاد کرد و هزاران نفر از مردم این کشور به دعوت او به اسلام گرویدند. وی به دلیل تلاش‌های خود در راه تبلیغ اسلام با لقب مجاهد ژاپن شناخته می‌شد.

خواجه نعمت‌الله به ۶ زبان سخن می‌گفت و در سال ۱۹۸۱ موفق به توزیع ۲۰۰۰۰ نسخه قرآن در چین شد و در طول زندگی خود در بیش از ۵۰ کشور به تبلیغ اسلام پرداخت.

این مبلغ مشهور اسلام حتی در دوران بیماری خود نیز تدریس به شاگردان خود در مسجد ساری‌یر در استانبول را متوقف نکرد.

او پس از یک دوره بیماری سرانجام به دلیل نارسایی قلبی درگذشت و پس از اقامه نماز در قبرستان ایوب سلطان به خاک سپرده شد.

این واعظ، عالم و مبلغ مشهور ترک که عمر خود را وقف تبلیغ اسلام در کشورهای مختلف کرد، قادر به تکلم به زبان‌های ترکی، عربی، فارسی، اردو، ژاپنی و انگلیسی بود و با استفاده از این زبان‌ها در کشورهای مختلفی به تبلیغ تعالیم اسلام پرداخت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات