۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۸۶۴۱۰

اصول و رهنمودهای کلی هنر اسلامی منتشر شد

اصول و رهنمودهای کلی هنر اسلامی منتشر شد
کتاب اصول و رهنمودهای کلی هنر اسلامی، ادبیات اسلامی، هنر موسیقی اسلامی، هنر مجسمه سازی اسلامی، فیلم و تئاتر اسلامی منتشر شد۔

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کتاب اصول و رهنمودهای کلی هنر اسلامی، ادبیات اسلامی، هنر موسیقی اسلامی، هنر مجسمه سازی اسلامی، فیلم و تئاتر اسلامی منتشر شد۔

این کتاب که اثر تیم کمیسیون توسعه هنر و فرهنگ اسلامی مجلس علمای اندونزی مرکزی می باشد، چاپ اول آن توسط انتشارات "کتاب رِپوبلیکا" در ماہ  آوریل سال 2021 میلادی، با تعداد صفحات: 144 صفحه و با شابک: 978-602-7595-85-9  و با هنرداری اسلامی منشتر گردید۔

به همین دلیل است که این کتاب توسط کمیته توسعه هنر و فرهنگ اسلامی مجلس علمای اندونزی (MUI) تهیه شده است تا اینکه زیبایی در هنر، علاوه بر آنکه آرامش و خنکی را بیاورد، گمراه کننده نیز نباشد و باعث نابودی اخلاقی فرد در میان پیشرفت زمان شود، بر خدا پناه می بریم.

"زیبایی چیزی است که می تواند باعث لذت شود و هنر زیبایی است." (صفحه 2)
فطرت انسان باید از زیبایی راضی باشد. با دیدن گل‌های زیبا، اقیانوس‌های زیبا، کوهه‌ای زیبا، خانه های زیبا، همه چیز زیبا، راضی و خوشحال است. زیرا زیبایی خود انسان را به خنکی و آرامش می رساند. به طوری که وقتی انسان به چیزهای زیبا نزدیک می شود، زندگی او ممکن است آرام باشد و احساس راحتی کند.

حتی از زمانی که انسان کوچک بود، نوزاد بود، چیزهای زیبا را دوست داشت. به عنوان مثال، یک کودک گریه می کند و سپس یک آهنگ ملودیک مانند صلوات خوانده شود، فقط با شنیدن آن، گریه آن کوچولو متوقف می شود. در همین حال، وقتی نوزاد سکوت می کند، یک آهنگ زیبا خوانده می شود، شاید او بخندد و خوشحال شود. این یک مثال است که انسان از کودکی زیبایی را دوست دارد.

"انسان طبیعتاً و فطرتاً موجود بیان کننده است."

"به زبان اهل منطق، الانسان حیوان الناطق است. ناطق (صحبت کردن) یعنی تفکر است. نتایج افکار او بیان می شود. نتیجه بیان زیبا در اشکال مختلف عبارت است از هنر." (صفحه v)

بیان دست می تواند نقاشی، هنر طراحی، مجسمه سازی، هنر باتیک و غیره باشد. بیان صدا می تواند یک آهنگ باشد، حتی حرکت می تواند رقص باشد. همه رفتارهای زیبای انسان به هنر تبدیل می شود. به عبارت دیگر "انسان و هنر را نمی توان از هم جدا کرد."

فقط در هنرداری، انسان باید در "بستن" هنر خود برای اسلامی نگه داشتن آن مهارت داشته باشد. هنر اسلامی قطعاً فقط هنری نیست که تنها برای زیبایی، بیان خود و آزادی محض در نظر گرفته شده است. این فقط "هنر برای هنر" نیست. اما مواردی وجود دارد که هنگام انجام هنر باید همراه آن باشد.

به گفته پروفسور محمد قریش شهاب در صفحه 8 کتاب، "هنر اسلامی به منظور عبادت ایجاد شده است، یا به عنوان بخشی از تلاش برای تقرب الی الله، نزدیک شدن به خدا است." به طوری که زیبایی ایجاد شده توسط انسان نه تنها زیبا نیست، بلکه به حقیقت می انجامد. پس از آن، می تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت زمان داشته باشد.

این کتاب در واقع یکی از نتایج کنفرانس ملی مجلس علمای اندونزی 2015 در سورابایا، جاوه شرقی است، یعنی تهیه راهنمای هنر اسلامی. به طوری که باید از انتشار کتاب در سال 2021 با شادی استقبال کرد.
با توجه به اینکه امروز هر کسی می تواند هنرمند شود، اما همه محدودیت های بیان را نمی دانند، این کتاب می تواند راهنمایی باشد تا خلاقیت به سوی چیزهای خوبی منجر شود.

به علاوه، امروزه همه آثار هنری را می توان در مدت زمان کوتاهی با کلیک روی دکمه "انتشار" به طور گسترده مشاهده کرد، هرجا آن شخص باشد، تا زمانی که اتصال اینترنت کافی وجود داشته باشد. حتی یک لمس از مناطق دور افتاده، توسط افراد دیگر نقاط جهان قابل مشاهده است.

این کتاب می تواند به عنوان راهنمایی برای معتدل بودن هنرمندان مورد استفاده قرار گیرد. زیرا مجلس علمای اندونزی در این کتاب هنر را منع (حرام) نمی کند، اما همچنین اجازه آزادسازی در هنر را نمی دهد.

علاوه بر این، پس از خواندن این کتاب نیز خواهیم دانست که هنر اسلامی چیز پیچیده ای نیست. این بدان معنا نیست که هنر اسلامی باید در کار خود "واژه های عربی" نشان دهد یا استفاده کند. نه!

اما از آنجا که فصل های ارائه شده در کتاب هنوز حاوی موارد کلی است، لذا، برخی می گویند که این کتاب مانند "متن" است. بنابراین، کتاب های مفصل تری از این دست در آینده مورد نیاز است./۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در اندونزی

ارسال نظرات