۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۶۸۶۶۰۳
حجت الاسلام کشاورز مطرح کرد؛

استقبال مردم از روضه های خانگی / تلاش برای تحقق روزانه ۱۴ هزار محفل خانگی

استقبال مردم از روضه های خانگی / تلاش برای تحقق روزانه ۱۴ هزار محفل خانگی
اصفهان - مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب گفت: تحقق ۱۴ هزار مراسم روضه و جشن خانگی در روز در سطح کشور از آرمان‌های ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی کشاورز مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب، شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته با حضور طلاب و مبلغان ایده طرح روضه‌های خانگی مطرح شد، گفت: حدود ۶۰ گروه جهادی روضه‌های خانگی را در کشور برگزار می‌کنند، در این حرکت که از فاطمیه سال گذشته رقم خورد ۳ هدف دنبال می‌شده است.

وی در ادامه افزود: احیای روضه‌های خانگی نخستین هدفی است که در این طرح دنبال می‌کردیم، یکی از مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب تبلیغ رو در رو و چهره به چهره است، ما معتقد هستیم در مسجد و هیأت تبلیغ هست اما چهره به چهره به معنای واقعی کلمه نیست، گفتگوی دو طرفه‌ای در این مراسمات نیست اما در روضه خانگی این تبلیغ چهره به چهره صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام کشاورز با بیان اینکه ایجاد روحانی خانواده از اهداف دیگر طرح روضه‌های خانگی است، اظهار کرد: ایجاد و ابداع روحانی خانواده یک اتفاق قلبی است که با روضه‌های خانگی به مرور ایجاد خواهد شد، سومین هدف ما ایجاد شبکه جامع مبلغین است، مطالبه‌ جدی رهبر معظم انقلاب جریان‌ساز بودن تبلیغ است، این اتفاق نامبارکی است که فضای تبلیغی در مراسمات عزاداری شبکه‌ای و تشکیلاتی نیست.

مبلغین روضه های خانگی جهادی هستند

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب با اشاره به وجود شبکه مبلغین که متشکل از ائمه جماعات مساجد است، تصریح کرد: برای تحقق این سه هدف دو مانع بزرگ وجود داشت، یکی دغدغه‌های مالی مردم بود که ما از مبلغین خواستیم این کار کاملا جهادی و بدون چشم داشت مادی باشد، مانع دوم از جهت محتوایی بود، وقتی مبلغ قرار است به صورت مستمر وارد خانه‌های مردم بشود در معرض سؤالات مختلف است، این موضوع لازمه تولید محتوای غنی و کامل و جذاب را به دنبال داشت.

وی از همراهی ۱۳۰ مبلغ در روضه‌های خانگی در سال گذشته خبرداد و افزود: گروهی برای تولید محتوا تحت عنوان مؤسسه فرهنگی پژوهشی ضحا برای ارائه محتوای لازم به مبلغین تشکیل شد که وظیفه رصد و بررسی نیازهای جامعه و تولید محتوا ناظر به آن همچنین تولید محتوای مناسبتی را برعهده دارند، روشمندی، جذابیت، اثرگذاری و مبتنی بر نیاز روز جامعه از ویژگی‌های تولیدات این مجموعه است که در قالب نرم افزار «ضحی بوک» در اختیار مبلغین قرار می‌گیرد.

 حجت الاسلام کشاورز خاطرنشان کرد: خیرین با توجه به شرایط این طرح و عدم دریافت هدیه و صله از سوی مبلغان به حمایت از مبلغان طرح روضه‌های خانگی آمدند، همچنین موقوفاتی برای حمایت از روضه‌خوانی در اصفهان وجود دارد که بخشی از هزینه‌های مبلغان طرح روضه خانگی را تأمین می‌کنند.

استقبال مردم از جشن های خانگی در ایام سال نو

وی ادامه داد: در فاطمیه سال گذشته در سطح شهر اصفهان با حضور ۱۳۰ مبلغ ۶۰۰ روضه خانگی برگزار شد و حدود ۲۰۰ خانواده درخواست استمرار و تداوم روضه‌های خانگی را داشتند و پس از فاطمیه کار تعطیل نشد و مصادف شدیم با اعیاد شعبانیه و نوروز و شاهد رشد خانواده ‌ها بودیم و طرح جشن‌های خانگی را در ابتدای سال ۱۴۰۰ ایجاد کردیم و جلسات ما به بیش از یک هزار جلسه رسید.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب، با بیان اینکه در مرحله دوم تا ۱۸۰ مبلغ وارد طرح روضه و جشن‌های خانگی شدند، تصریح کرد: استقبال مردم، مبلغان و خیرین از برگزاری روضه‌های خانگی و همچنین ایجاد سایتی به نشانی «www.msagheb.ir» برای هماهنگی مبلغین و اعزام به منازل در مناطق مختلف شهر اصفهان، انگیزه‌ها برای کشوری شدن این طرح را بیشتر کرد و همین سایت باعث توسعه بیشتر طرح روضه‌های خانگی شد، که با جستجوی روضه‌های خانگی ثاقب افراد امکان دسترسی به آن را خواهند داشت.

وی به حضور خادمین افتخاری طرح روضه‌های خانگی برای کمک رسانی به مبلغان و تبلیغ این طرح در فضای مجازی، اشاره کرد و گفت: برای انتخاب مبلغان باید حساسیت‌ها و نظارت‌های ویژه‌ای باشد، استقبال‌ها به ما جرأت ملی شدن و کشوری شدن این طرح را داد، به همین منظور در ماه مبارک رمضان در نجف آباد و قم این طرح اجرایی و با حدود ۲۵۰ مبلغ در اصفهان، ۱۷۰ مبلغ در نجف آباد و ۲۲۰ مبلغ در قم بیش از ۹ هزار روضه خانگی در این شهرها برگزار گردید و اکنون ۱۷۰۰ مبلغ در این طرح شرکت دارند.

نظارت و ارزیابی بر فعالیت مبلغان روضه های خانگی

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به گستردگی استقبال مردم از روضه‌های خانگی، اظهار کرد: از ظرفیت خواهران مبلغه هم در این طرح برای روضه‌های خانگی زنانه استفاده شده است، ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جلسات معاونت نظارت و ارزیابی ما با خانواده‌ها تماس گرفته و عملکرد مبلغان را ارزیابی و امکان سطح یابی مبلغان برای ما فراهم خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: شیراز، یزد، همدان، اصفهان و قم از مراکز استانهایی هستند که طرح روضه‌های خانگی در محرم امسال در این شهرها برگزار خواهد شد و در دهه اول محرم امیدوار هستیم این کار ثمر خواهد داد، مبلغین ما ۲۵ تا ۴۰ سال و متأهلین هستند، لایه نظارت ۵ مرحله‌ای برای انتخاب مبلغ وجود دارد، چرا ملجأ و مرجع معنوی سؤالات، مشاوره‌ها و اسرار خانواده‌ها هستند.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب تصریح کرد: معرفی از سوی دو نفر و ارزیابی معرفین و اشخاص معرفی شده، هماهنگی با نهادهای حوزوی، ارزیابی فعالیت‌ها و ارزیابی فعالیت تبلیغی از سوی ناظرین از جمله مراحل ارزیابی و نظارت بر مبلغان است، همچنین مبلغان سه فعالیت اول خود را در خانه ناظران ما انجام خواهند داد و مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت.

وی از وجود معاونت تعالی برای مبلغین دارای امتیاز ۶۰ تا ۸۰ خبر داد و تصریح کرد: به دنبال تربیت مبلغین تخصصی در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله هستیم، آموزش‌های ما مجازی، ناپیوسته، کاربردی و محتوا محور است و مبلغانی که با ما همراهی داشته باشند تبدیل به مبلغان تخصصی خواهند شد.

به دنبال آرمان 14 هزار محفل خانگی در روز در سطح کشور هستیم

حجت الاسلام کشاورز با بیان اینکه اصفهان جلودار روضه‌های خانگی در کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما این بود که اصفهان تبدیل به پایتخت روضه خانگی در کشور بشود، تحقق ۱۴ هزار مراسم روضه و جشن خانگی در روز در سطح کشور از آرمان‌های ما است که نیازمند حمایت رسانه‌ها و شکل گیری یک جریان خبری ویژه است، چرا که جریان‌های فرهنگی توصیه‌ای نیستند بلکه توصیفی شکل خواهند گرفت.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب، روضه‌های خانگی را تسهیل‌گر و رونق بخش جلسات روضه در سطح شهر و جلسات بزرگ توصیف کرد و گفت: بسط خیر از ویژگی‌های روضه‌های خانگی است، گسترش چنین مراسماتی در سطح شهر از جمله دستاوردهای روضه‌های خانگی است که برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. حدود ۴ هزار خانواده تاکنون در سایت ثاقب ثبت نام کرده‌اند./1304/پ202/

استقبال مردم از طرح ملی روضه خانگی/تلاش برای تحقق روزانه 14هزار محفل خانگی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات