۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۸۶۶۳۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد؛

آثار منفی «آرزوهای طولانی» برای انسان

آثار منفی «آرزوهای طولانی» برای انسان
اصفهان - آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت تلاش انسان برای کسب باقیات الصالحات، گفت: توبه نکردن، غفلت از عمل صالح و قساوت قلب از آثار منفی حب دنیا و آرزوهای طولانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در غدیریه اصفهان، با بیان اینکه کلمه «أمل» به معنای آرزو در جایی استفاده می‌شود که تحقق آن آرزو بعید باشد، گفت: گاهی هم آرزوی انسان تحقق قریب و نزدیک دارد، به آرزویی که نزدیک به محقق شدن است «رجا» می‌گویند، در پیشگاه خداوند متعال باید رجاء داشته باشیم چرا که امید ما به تحقق نزدیک است.

وی در ادامه افزود: آرزوهای طولانی بعید است محقق بشود، کسی که عمر خود را سپری کرده برای آینده خود در 50 سال دیگر برنامه ریزی می‌کند و این می‌شود آرزوی طولانی داشتن، گاهی هم أمل ما آرزوی دارای زمان طولانی نیست بلکه تحقق چیزی است که امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شرط تحقق بعضی آرزوها این است که ماهم عمل متناسب با آن داشته باشیم، اگر کسی عمل متناسب با آرزوی خود داشته باشد امید به تحقق دارد اما اگر عمل او متناسب با آرزوی او نیست و انتظار تحقق نتیجه دارد دچار غرور شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: در قرآن در دو آیه کلمه «أمل» استفاده شده است، یکی آیه 46 سوره کهف و دیگری آیه 3 سوره هجر است، قرآن در این آیات می‌فرماید مال و فرزندان زینت زندگی دنیا است، آنچه باقی و صالح باشد برای انسان در نزد خداوند بهتر است و شایسته است انسان به دنبال آرزوهای دنیایی نباشد و تلاش کند باقیات الصالحات کسب کند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه آرزوی طولانی برای انسان ضرر دارد، عنوان کرد: باید مراقب باشیم از ضررهای آرزوی طولانی خود را در امان بداریم، آرزوهای طولانی گاهی باعث می‌شود شخص از انجام کار خیر غافل شده و انجام کارهای خیر را به تأخیر بیاندازد، این از آثار زیان‌بار آرزوهای طولانی است.

وی توبه نکردن را از دیگر آثار منفی آرزوهای طولانی عنوان کرد و گفت: سومین اثر منفی آرزوی طولانی انجام ندادن عمل صالح است، داشتن حب دنیا دیگر اثر منفی است که داشتن أمل و آرزوی طولانی برای انسان به دنبال خواهد داشت، آرزوی طولانی و محبت دنیا لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قساوت دل را پنجمین اثر آرزوهای طولانی برشمرد و تصریح کرد: کسی که کار خیر را به تأخیر بیاندازد، عمل صالح انجام ندهد، توبه نکند و حب دنیا داشته باشد دچار قساوت قلب خواهد شد، آرزوهای بیجا باعث می‌شود انسان مبتلا به قساوت دل بشود، حب دنیا داشتن حب خداوند را از درون انسان بیرون خواهد کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه محبت خداوند و محبت دنیا در یک دل جمع نخواهد شد، اظهار کرد: دل انسان یا به سمت خدا خواهد رفت یا به سمت غیر خدا می‌رود، دلی که مبتلا به قساوت باشد از خداوند دور خواهد شد، گریه بر امام حسین(ع) و حضور در روضه امام حسین(ع) و توسل به ایشان باعث می‌شود زنگارهای قساوت از قلب انسان زدوده بشود./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات