۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۶۸۶۸۸۰
از سوی حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح شد؛

پاسخ به ۲ شبهه درباره «عدم نفوذ بیماری در هیآت و اماکن متبرکه»

پاسخ به ۲ شبهه درباره «عدم نفوذ بیماری در هیآت و اماکن متبرکه»
تهران - استاد حوزه به ۲ شبهه «عدم شیوع و ورود بیماری در حرم اهل بیت (ع)» و «جان دادن گذشتگان برای زیارت امام حسین(ع) و ضرورت نترسیدن از بیماری در مجالس ائمه(ع)» پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در شب پنجم محرم در مراسم عزاداری هیئت ریحانه الحسین(س) تهران اظهار داشت: گاهی شبهه می کنند که مگر حرم های معصومین و هیآت که جلوه ای از حرم سید الشهدا است، دارالشفا نیست، پس چرا باید در این اماکن پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم؟ شبهه دیگر این است که مگر در گذشته شیعیان در زمان بی عباس دست و پا و جان برای زیارت امام حسین(ع) نمی دادند، پس چرا ما باید عقب نشینی کنیم و از جان خود بترسیم و مجالس را به این شکل محدود کنیم؟

وی با بیان این که خداوند متعال با دو دسته اسباب مادی و معنوی عالم را اداره می کند، گفت: اگر رزق می خواهید، باید به دنبال اسباب آن بروید که کار و تلاش است و اگر دنبال علم هستید، باید درس بخوانید و استاد ببینید و اگر انسان بیمار است و دنبال شفاست، باید نزد پزشک و بیمارستان مراجعه کند که اینها اسباب مادی است و در دنیا باید از این اسباب استفاده کنیم و خدا از طریق این اسباب به انسان عنایت می دهد و این سنت تغییر ناپذیر است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از انبیای الهی مریض شد و خطاب به خداوند متعال گفت "من به تو توکل می کنم و خودت شفا بده"، خداوند فرمود "اگر تا ابد بنشینی شفا نمی دهم، مگر این که به دنبال گیاهان دارویی بروی و شفا بگیری"؛ دسته دیگر از اسباب، اسباب معنوی (مثل نماز و دعا) هستند و این دو دسته، جای دیگری را نمی گیرد.

اسباب مادی جای اسباب معنوی را نمی گیرد و بالعکس

وی با بیان این که اسباب مادی جای اسباب معنوی را نمی گیرد و برای اثرگذاری اسباب مادی مشیت خدا نیاز است، بنابراین دعا لازم است؛ گاهی اوقات اسباب مادی که احیاناً محصول علم بشر است، دیگر پاسخ مشکلات را نمی دهد؛ گمان نکنید که با توسل دعا و نماز روزی سرازیر می شود، در روایت است که اگر کسی بخواهد با دعا، شفا و علم به دست بیاورد، امکان ندارد، بلکه باید در این راستا تلاش و اقداماتی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، سنت الهی را لایتغیر عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مواقعی که دعا مستجاب نمی شود، این است که انسان دنبال اسباب نمی رود؛ هر دو اسباب نیاز است و هیچ کدام جای دیگری را نمی گیرد و این سنت در خصوص انبیای الهی هم صدق می کند؛ وقتی که حضرت علی(ع) ضربت خورد، امام حسن و امام حسین(ع)، طبیب را نزد حضرت آوردند و ایشان هم نسبت به پزشک اعتراضی نکرد.

وی گفت: هیچ گاه این اسباب تعطیل نمی شود و اسباب معنوی در حرم و هیئت وجود دارد و قرار نیست اسباب معنوی، اسباب مادی را کنار بگذارد و این مغالطه ای است که برخی افراد در این راستا شبهه می کنند و این خلاف سنت خداست.

رعایت نکردن اسباب مادی حتی در حرم و هیأت هم بلا می آورد

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر اسباب مادی را رعایت نکنیم، حتی در حرم معصوم(ع) و هیئت هم بلا بر سر ما می آید؛ مگر در حرم امام رضا(ع) انفجار بمب صورت نگرفت؟ در این راستا، باید بازرسی بدنی صورت می گرفت و احتیاط هایی انجام نشد که این مشکلات به وجود آمد.

حفظ جان و رعایت مسائل بهداشتی واجب است

وی افزود: شبهه دوم این است که مگر در زمان بنی عباس دست و پای شیعیان را برای زیارت سیدالشهدا(ع) قطع نمی کردند اما مردم می رفتند، باید گفت که این هم مغالطه دارد؛ آن زمان که شیعیان خطرات را به جان می خریدند چرا که دشمنان اسلام با اصل دستگاه امام حسین(ع) مخالف بودند و شیعیان با چنگ و دندان آن را نگه می داشتند اما در زمان ما کسی دنبال جمع کردن عزاداری ها نیست و صرفاً اعلام می شود که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید؛ در این زمان حفظ جان و رعایت مسائل بهداشتی واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: تلفات در کشور ما بالا رفته و این آمار اعلامی فوتی روزانه بالاست، در این میان خانواده هایی که دردمند و مبتلا هستند، جدای از آمار فوتی هاست و در مراسمات دعا کنید که این بلاها رفع شود.

وی گفت: امروز، زمان رحم کردن به همدیگر است که برخی به جهات اقتصادی در مضیقه هستند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند و اگر به هم رحم کنیم، خدا به ما رحم می کند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در ادامه سخنرانی شب های گذشته با بیان این که نباید نسبت به غیرت دینی کوتاه بیاییم، تصریح کرد: اهل بیت(ع) هر جایی که ظلم شخصی به آن حضرات می شد، کوتاه می آمدند اما نسبت به غیرت دینی ایستادگی می کردند؛ اهل بیت(ع) زمانی که پای حقوق مردم و حقوق الهی به میان می آمد، ذره ای کوتاهی نداشتند.

وی افزود: در خانه قرار نیست که افراد به دنبال گرفتن حق خود باشند، در غیر این صورت زندگی خشک و تلخ می شود؛ توصیه دین این است که در زندگی شخصی حتی اگر حق شما پایمال می شد، کوتاه بیایید، هر چند که حق با شماست؛ در خانواده، باید زندگی اخلاقی حاکم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: یکی از ظلم هایی که نسبت به امام حسن شد، این بود که در سال های اخیر برخی از سیاسیون ظلم هایی به امام حسن(ع) کردند و ایشان را صلحِ کُل جلوه دادند و نغوذ بالله انگار صلح ملتمسانه ای داشتند و از آن حضرت برای توجیه مذاکرات استفاده کردند که امام حسن(ع) نیز صلح کرد؛ رهبر معظم انقلاب در پاسخ این ظلم فرمودند که صلح امام حسن(ع) اینگونه نبود که به دشمن لبخند بزنند، بلکه صلح او، نرمش قهرمانانه بود.

پاسخ حجت الاسلام عالی به 2شبهه درخصوص عدم نفوذ بیماری درهیآت و اماکن متبرکه

ارسال نظرات