۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۸۶۹۱۷

تقدیر اساتید انقلابی از شورای شهر تهران برای انتخاب شهرداری فسادستیز و انقلابی

تقدیر اساتید انقلابی از شورای شهر تهران برای انتخاب شهرداری فسادستیز و انقلابی
بسیج اساتید دانشگاه خواجه نصیر طی بیانیه‌ای ضمن تبریک به مناسب انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، آمادگی خود را برای همکاری با مجموعه شهرداری تهران اعلام کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بسیج اساتید و جمعی از استادان دانشگاه خواجه نصیر طی بیانیه ای ضمن تبریک به مناسب انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، آمادگی خود را برای همکاری و همفکری همه جانبه با مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی

اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل‌حل است و کشور حرکت روبه‌جلو را ادامه خواهد داد.

مقام معظم رهبری

انتخاب شایسته استاد بسیجی و مدیر جهادی جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی بعنوان شهردار تهران را به شهروندان تهرانی و جامعه علمی تبریک می گوئیم. از اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بواسطه انتخاب فردی فسادستیز، مدبر، با انگیزه و انقلابی نیز تقدیر می نماییم. جا دارد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که با قبول استعفای دکتر زاکانی، بدرقه ای عقلانی و انقلابی از خود به نمایش گذاشت تجلیل نماییم.

بسیج اساتید و مجمع اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن اعلام آمادگی در همکاری و همفکری همه جانبه با مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، برای ایشان از خداوند منان آروزی موفقیت دارد.

بر خود لازم می دانیم ضمن حمایت کامل از این دو نهاد مردمی به چند نکته اشاره نمائیم و امید است مورد عنایت جناب آقای دکتر زاکانی که با نیت خیر پا به عرصه مدیریت این نهاد قرار داده اند، قرار بگیرد:

شهرداری تهران با توجه به وسعت، تنوع ماموریت و فعالیت ها و مسوولیت های آن و تاثیری گذاری عمیق آن بر تمام ارکان شهر تهران و کل کشور، دارای پیچیدگی و البته اهمیت ویژه ای است.

در سال های گذشته اگر چه افراد مختلفی از طیف های سیاسی و تخصص های گوناگون در این نهاد، مدیریت و تلاشهایی نموده اند، اما انتظاری که از شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی ایران می رود، حاصل نشده است.

تنوع فعالیت های شهرداری، اختیارات، درآمدها و هزینه های هنگفتی که در این نهاد وجود دارد، راه را برای برخی سودجویان و رانت خواران باز نموده است که لزوم استقرار نظام شفافیت را بیش از هر زمانی می طلبد.

نوع وظایف شهردای بگونه ای است که هم بایستی نیازهای لحظه ای و نیز روزمره شهروندان را تامین نماید و هم نیاز های بلند مدت شهر را و این مسئله نیز به پیچیدگی کار افزوده است. لذا انتظار است هم برنامه ای کوتاه مدت و هم دراز مدت لحاظ شود.

پاسخگو بودن و نیز در ارتباط بودن شهرداری با کلیه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی شهر موجب اثربخشی بیشتر تلاش ها خواهد شد. لذا ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای اصلاح برخی قوانین و توان و اختیارات دولت محترم برای پشتیبانی بیشتر از مدیریت شهری در یک فضای تعاملی بسیار مفید خواهد بود.

از سوی دیگر عملکرد ناصواب اندک افرادی در شهرداری و علیرغم اینکه قاطبه پرسنل این نهاد خدمتگزار، افرادی پاکدست و معتقدند، باعث شده که نگاه مردم به شهرداری همراه با عدم اطمینان و اعتماد و تصور عدم پاکدستی این نهاد باشد. لذا کسب اعتماد عمومی و همراه نمون مردم در برنامه های شهری یکی از الویت های شهرداری در دوره جدی باشد.

اداره کلان شهر تهران با رویکرد سنتی، نتیجه ای جز افزایش هزینه ها، افزایش مشکلات، تعمیق شکاف های اجتماعی و ناعادلانه توزیع شدن خدمات شهری نخواهد داشت. راه حل تصمیم به تغییر و تحول و مهاجرت به سمت شهر هوشمند است.

کلانشهر تهران، امروز با چالش های جدی مواجه است که عمده آن عبارتست از: رشد جمعیت، آلودگی هوا و بحران‌های زیست محیطی، عدم توسعه حمل ‌و نقل عمومی با جمعیت،  بافت های فرسوده و ناپایدار، عدم مدیریت واحد شهری و در نهایت درآمدهای ناپایدار و بحران تامین مالی برای اجرای پروژه های شهری. راه حل کلیدی ارتباط با دانشگاه ها و مشاکت نخبگان برای حل مسائل شهری است.

از جمله راهبرد‌ها و راه‌کارهای لازم برای توسعه اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار، تقویت اقتصاد شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهر، ازجمله اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل‌ و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند، می­باشد که انتظار است در دوره جدید مدیریت شهری با قوت بیشتری پیش رود.

امید است که به فضل الهی جناب آقای دکتر زاکانی با بکارگیری نیروهای توانمند و جهادی و دلسوز، این نهاد خدمتگذار و تاثیر گذار را به سمت تعالی متحول نمایند و با تغییر اساسی و ساختاری و با تکیه بر برنامه ریزی و بکارگیری مدیران و نیروهای انسانی جهادی و توانمند و نیز نظام مند نمودن همه امور آن، ضمن ارتقاء جایگاه این نهاد مردمی، طوری عمل نمایند که ساختار و ارکان و سیستم های شهرداری قوی تر، سالم تر و شفاف تر از گذشته بوده باشد و باعث رضایت و رفاه شهروندان گردد و در حد یک  نهاد شهرداری تراز جهانی بدرخشد.

ارسال نظرات