۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۸۷۱۶۴
رییس حوزه علمیه اصفهان:

مقاومت و صبر از مهم ترین آموزه های مکتب عاشورا است

مقاومت و صبر از مهم ترین آموزه های مکتب عاشورا است
اصفهان ـ حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به صبر و استقامت بسیار حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) گفت: صبر و استقامت و مقاومت از آموزه‌های مکتب عاشورا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، مکتب عاشورا را یکی از امتیاز‌های امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: باید همه ما از این مکتب استفاده ببریم، یکی از آموزه‌های مکتب عاشورا ایثار و گذشت امام حسین(ع) است که بخاطر دین همه چیز خود را فدا کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایثار، گذشت و فداکاری برای دین از جمله مسائلی است که باید از امام حسین(ع) بیاموزیم، صبر و استقامت در زندگی، دیگر آموزه‌ای است که باید از امام حسین(ع) یادبگیریم، روایت می‌گوید صبر و استقامت امام حسین(ع) ملائکه را متعجب کرد، پس از ایشان صبر و استقامت اسرا مخصوصا حضرت زینب(س) بسیار شگفت انگیز و بزرگ است و ما باید از ایشان صبر و استقامت در مقابل مشکلات و مصائب و معاصی را فرا بگیریم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه همه ما با مشکلات متعدد مواجه خواهیم شد و نمی‌شود زندگی بدون مشکلات باشد، تصریح کرد: باید مراقب باشیم خودمان و ایمان خود را در مواجهه با مشکلات از دست ندهیم، در این زمینه باید از امام حسین(ع) الگو بگیریم، زیرا اطاعت خداوند صبر بسیار می‌خواهد.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: صبر در معصیت بسیار دشوار و بسیار لازم است، اگر در مقابل معاصی صبر نداشته باشیم در جزر و مد معصیت نابود خواهیم شد، همچنین در مواجهه با مشکلات و مصیبت‌ها انسان باید توجه به این داشته باشد که بیشتر مصائب از جانب خودمان است، گناهان ما عامل شکل گیری مصائب است، همین مصائب اما باعث ارتقا درجه ما و کفاره گناهان ما است.

وی با اشاره به اینکه برخی مصائب برخاسته از تقدیر است، اظهار کرد: چنین مصائبی لطف خفیه است و موجب ارتقای درجه انسان خواهد بود، به همین دلیل انسان باید در مصائب صبر و استقامت داشته و خودش را نبازد، این مکتب امام حسین(ع) و اسرای کربلا است.

حضرت آیت الله مظاهری شجاعت، استقامت و صبر حضرت زینب(س) را عامل تحقیر و نابودی دشمنان ایشان توصیف کرد و گفت: هرچه در کربلا بود از دید حضرت زینب(س) لطف بوده است، این شجاعت است که انسان در جزر و مد روزگار خود را نبازد، شجاعت تنها قهرمان بودن نیست بلکه به قول امام خمینی انسان باید قبل از قهرمانی پهلوان باشد، کسی که پهلوان باشد در جزر و مد زندگی خودش را نمی‌بازد و از دست نمی‌رود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) آنجا که باید پرستاری بچه‌ها را می‌کردند، آنجا که باید گریه کردند و آنجا که باید خطبه خواندند و در مقابل دشمنان ایستادند و حرفشان را زدند و آنها را نابود کردند، مجالس حضرت زینب(س) و خطبه‌های ایشان در مقابل یزید و ابن زیاد بسیار شجاعانه بود و آنها را درهم کوبیده است.

وی صبر و استقامت و شجاعت را در مواجهه با نعمت‌ها و مشکلات را لازمه رفتار انسان دانست و تصریح کرد: بندگان واقعی خداوند اهل صبر و استقامت هستند، همه ما باید صبر و استقامت را امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) فرابگیریم که مکتب ایشان مکتب صبر، استقامت و مقاومت است./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات