۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۸۷۴۹۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

راهکار جلوگیری از عادی انگاری عبادات

راهکار جلوگیری از عادی انگاری عبادات
اصفهان ـ نماینده خبرگان گفت: عادی شدن عبادات باعث از بین رفتن لذت آنها خواهد شد، اگر از مصلحت آنها آگاه باشیم دچار عادی انگاری و از بین رفتن لذت عبادت نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با بیان اینکه برخی اعمال و عبادات و کارهای نیک و خیری که انجام می‌دهیم به واسطه تکرار برای انسان عادی می‌شود، گفت: اگر کسی مصلحت کاری که انجام می‌دهد را بداند آن امر برای او عادی نخواهد شد، راز جلوگیری از عادی انگاری امور همین آگاهی نسبت به مصلحت است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: وقتی انسان مصلحت اموری که به آنها مشغول است را ندارد کم کم انجام یک فعل برای او عادی خواهد شد، در زمینه عبادات و اعمال باید مصلحت آنها را بدانیم تا استمرار آن باعث نشود انجام آن اعمال و عبادات برای ما عادی بشود.

وی با اشاره به اینکه وقتی انسان مصلحت و حقیقت اعمال و عبادات را بداند مانند ائمه اطهار(ع) از انجام عبادات غفلت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: کسی که می‌گوید اعمال و عبادات را مرتب انجام ندهید که برای شما عادی نشود به اهمیت انجام مستمر اعمال و عبادات توجه ندارد و نمی‌داند اگر کسی مصلحت انجام اعمال را بداند هرگز مبتلا به عادی انگاری نخواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عادی شدن عبادت را عامل لذت نبردن و سستی در انجام عبادت دانست و اظهار کرد: کسی که مصلحت عبادت را به درستی بداند نه انجام آن برایش عادی خواهد شد و نه اینکه لذت انجام عبادت در او کم خواهد شد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: مشکل ما این است که منافع عبادات و ضررهای گناه را به درستی نمی‌دانیم، جهل به ضرر گناهان باعث می‌شود نه تنها فاصله نگیریم بلکه مبتلا به انجام گناهی بشویم که برای ما بسیار ضرر دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت آگاهی انسان نسبت به مصلحت اعمال و عبادات، گفت: اگر انسان بداند چه اهداف والایی در پس اعمال و عبادات است و چه سود و منفعتی در آنها نهفته است نه تنها عادی شدن و از بین رفتن لذت اعمال و عبادات به سراغ او نخواهد آمد بلکه استمرار و مداومت در انجام آنها خواهد داشت./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات