۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۸۷۵۰۷

كتاب «مبحث تاريخي حافظه و الگوهایی از اسلام آغازین» منشر شد

كتاب «مبحث تاريخي حافظه و الگوهایی از اسلام آغازین» منشر شد
دكتر المعز عمري به بُعد تاریخی پژوهش معرفت شناسانه در حافظه بر اساس مطالعات جدید می‌پردازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اخیرا مرکز "نشر و توزیع القلم" در سیدی بوزید و در قالب تولیدات خود در سال 2021، یک اثر اندیشه‌ای جدید را منتشر کرد که بر غنای مجموعه تولیدات اندیشه‌ای تونسی و عربی می‌افزاید.

این اثر که تحت عنوان «مبحث تاريخي حافظه و الگوهایی از اسلام آغازین» منتشر شد، کتابی است که دکتر المعز عمری آن را تألیف کرد و خانم دکتر حیاة عمامو بر آن مقدمه زد.

مؤلف کار خود را در این کتاب، از پارادایم حافظه در مطالعات نظری آغاز کرد که تأثیر مهمی در تحولی داشت که علم تاریخ نگاری درباره سلطه تاریخ اقتصادی و اجتماعی متکی بر روش قراردادی، به ویژه به سوی بروز تاریخ فرهنگی به خود دید که بر اموز ذهنی و تمامی امور مخفی در تاریخ اعمال انسان و شخصیت‌ او می‌پردازد که مستلزم تعامل با تعدادی دیگر از شاخه‌های علوم انسانی، مانند جامعه شناسی، انسان شناسی، فلسفه و روانشناسی است.

پژوهشگر در این چارچوب، به نظریه "‌حافظه اجتماعی"‌ پرداخت که موریس هولباخ، جامعه شناس فرانسوی آن را ایجاد کرد تا بعد از آن، به نتیجه‌ای برسد که بیار نورا، به عنوان نخستین تاریخ نگاری که به موضوع حافظه پرداخت، در این مبحث بدان رسید. نورا بین حافظه گروهی که بر نمایندگی گذشته بر اساس خودگرایی و برخورد و حافظه تاریخی که بر روش علمی انتقادی تکیه داشت، تمایز قائل شد.

همچنین در چارچوب مطالعات نظری درباره حافظه، مؤلف این کتاب به واسطه رویکردهای متن شناسی، معرفت شناسی و علم تأویل، به روش پل ریکور به عنوان فیلسوف نگارشِ تاریخی می‌پردازد، ضمن اینکه برای خواننده تبیین کرد که توجه ژاک لوگوف به این مبحث، بیشتر به خاطر تاریخ نگاری حافظه بود تا انجام مطالعه رویکردهای روش‌شناسانه، تا بیان دارد که یان اسمانِ آلمانی، با پایه گذاری "حافظه تمدنی"، از مباحث "‌حافظه گروهی"‌ و ‌"‌حافظه قومی"‌ فراتر رفت.

این کتاب، یک تألیف مرجع برای پژوهشگران و دانشجویان علوم اجتماعی و انسانی است که مرجع مهمی برای پژوهش در حوزه معرفت شناسیِ حافظه انسانی را با نگاه به مکاتب جدید با رویکردها و مسلک‌های مختلف در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد./۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در تونس 

ارسال نظرات