۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۸۷۸۹۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

اهمیت انصاف در کاسبی و معامله کردن از منظر اسلام

اهمیت انصاف در کاسبی و معامله کردن از منظر اسلام
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه نباید از شرایط اضطراری افراد در معامله سوء استفاده کرد، گفت: رعایت انصاف در معامله ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در مسجد صاحب الزمان(عج) بازار کفاش‌های اصفهان، با بیان اینکه میزان سود فروش اجناس در شرع مشخص نشده است، گفت: آنچه فروشنده از اوصاف جنس مخفی کند که دخالت دارد در قیمت جنس، هرچیزی باشد معامله، یا اگر مشتری جاهل باشد نسبت به جنس مورد معامله یا قیمت آن، معامله باطل خواهد بود.

شرط اسقاط کافه خیارات در معامله

آیت الله مهدوی، اسقاط کافه خیارات را تنها در جایی که اوصاف جنس و قیمت کامل و طرفین به آن واقف باشند مشروع است، اظهار کرد: اگر اوصاف جنس و قیمت صحیح آن مشخص نباشد و فریب فاحش در معامله مشخص بشود اسقاط کافه خیارات شرعا باطل است و مشتری خیار فسخ دارد یا اینکه می‌تواند مابه التفاوت را دریافت کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه نباید از شرایط مشتری در اضطرار سوء استفاده کرد، گفت: گاهی افراد را در شرایط اضطرار فریب هم نمی‌دهند بلکه به آنها می‌گویند چون در اضطرار هستی باید به این قیمت معامله کنی، این بی انصافی است.

وی با تأکید بر اینکه رعایت انصاف در کاسبی و انجام معامله مسأله مهمی است، تصریح کرد: انسان منصف کریم است، کسی که منصف باشد شخص زیرکی است، این درحالی است که بعضی بی انصافی در معامله را نشان زیرکی می‌دانند، تابلوی زیرکی و هشیاری شخص انصاف او است، اگر می‌خواهید دانایی کسی را مورد سنجش قرار دهید انصاف او را ببینید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری انصاف را از برترین فضائل توصیف کرد و افزود: کسی که ایمان داشته باشد اهل انصاف هم خواهد بود و کسی که انصاف دارد راحت زندگی خواهد کرد، انصاف داشتن اختلافات را هم از بین خواهد برد، این موضوع نه تنها در معامله و کاسبی بلکه در زندگی زناشویی مؤثر است.

آیت الله مهدوی انصاف را از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی در زندگی انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: اینکه به کسی بگوییم انصاف داشته باشد بی انصافی است، چرا که در این شرایط افراد مدام به طرف مقابل حمله خواهند کرد و از محاسبه انصاف خود غافل می‌شوند، بجای تلافی کردن و رفتار متقابل باید مراقب رفتار خود و انصاف خود باشیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات