۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۸۷۹۲۱

بایدهای یک زندگی موفق(4)

بایدهای یک زندگی موفق(4)
حجت الاسلام موسوی ملکی گفت: برای مهیا کردن یک زندگی موفق بایدها و نبایدهایی را باید در زندگی حتی قبل از ادواج رعایت کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،حجت الاسلام سید طالب موسوی ملکی استاد حوزه علمیه پس از پرداختن به نبایدها برای یک زندگی موفق به آنچکه باید برای ساخت یک زندگی ایده آل از جهت مادی و معنوی ضروری است، پرداخته و از باید ها نوشت که در ادامه می توانید متن خلاصه شده توصیه های این استاد و مشاور حوزوی را مطالعه کنید.

برای مهیا کردن یک زندگی موفق بایدها و نبایدهایی را باید در زندگی حتی قبل از ادواج رعایت کرد، در گذشته به نبایدها اشاره شد و در این قسمت به بایدها رسیده ایم.

زندگی موفق قبل از فرزنداری بخش دوم / بایدهای یک زندگی موفق

 1_ عقد ازدواج و حتی عروسی، بهتر است در شب واقع شود بجز شب چهارشنبه که اگر عقد ازدواج یا زفاف در این شب واقع شود، بنابر روایات مکروه است" قال ابوالحسن الرضا(عليه السلام)  " من السنة التزويج بالليل ، لأن الله جعل اليل سكنا، والنساء هن سكن " از مستحبات است عقد ازدواج شبانه انجام شود زیرا خداوند متعال شب را مایه آرامش قرار داده و این زنان هستند که مایه آرامش اند و در رساله ذهبیه آمده است که زناشویی آخر شب یا بعد از نیمه شب باشد نه اول شب که معده پر از غذا است.

2- دستمال های مخصوص زناشویی زوجین جدا گانه کنار گذاشته شود چنانکه در روایت آمده است عن رسول الله (صلی الله علیه وآله)  "یا علي لا تجامع إمرأتك إلا ومعك خرقة ومع أهلك خرقة ولا تمسحا بخرقة واحدة ، فتقع الشهوة على الشهوة فإن ذلك يعقب العداوة بينكما ثم يردكما إلى الفرقة والطلاق" لازم به ذکر است که این نوع روایات بلا تشبیه از باب "به در می گویم دیوار بشنود" است وشأن حضرت مولای متقیان (علیه السلام) أجل از اين توصيه هاست.

 3_ غیرت شایسته وبجای مرد نسبت به همسرش و مصادیق آن در موردی است که نوع عقلاء و متدینین در موضع تهمت آن را لحاظ نمایند، مانند  تنها ماندن زن با نامحرم در اتاق بسته یا شوخی نمودن و طنازی با نامحرم و رفتن به مجالس فساد و خروج از منزل با آرایش وحجاب کاذب و غیره.

4_ توكل نمودن بر خداوند متعال  و تمسک به او،" إنه ليس له سلطان على الذين آمنوا وعلى ربهم يتوكلون " زوجین هر چقدر عشق وتوافق مستحکم  در زندگی مشترک داشته باشند باز شیطان به آنها طمع دارد و با وسوسه های متعدد در صدد تباه ساختن زندگی مقدس آنهاست تا با جدایی بین آن دو موجبات انحراف جنسی را زمینه سازی کند، طبق این آیه شریفه با دو شرط ایمان واقعی و توکل دائمی می توانند از سلطه او به لطف الهی نجات یابند. 

5_ شايسته است داماد عروس را در هفت روز اول شروع عروسى از خوردن لبنيات و سركه و گشنیز وسیب ترش منع کند چون رحم عروس از خوردن این خوراک های چهارگانه عقیم (نازا) وسرد می شود.

6- وليمه واطعام دادن مومنين در وقت زفاف كه آثار وبركات مهمى دارد مشروط به اين امور" الف- با مال حلال باشد ب-  طعام طيب وپاک باشد پ-بيشتر از دو روز نباشد كه نیت ریا و شهرت بخود بگیرد، ت- حتما از طبقه مستمندان نیز دعوت شود ومختص ثروتمندان نباشد .ث-در حد تمکن مالی زوج یا زوجین باشد ." ....لا یکلف الله نفسا الا ما آتاها...

 7-  زوجین با نیت حفظ دین وتقويت معنويت خويش ونجات از گناهان جنسی ازدواج کنند، عن رسول الله (ص) " من تزوج فقد أحرز نصف دينه ، فليتق الله في النصف الباقي "

8_ اظهار دوستی از طرفین بخصوص از طرف مرد : قال رسول الله (ص)  "قول الرجل للمرأة إني أحبك لا يذهب من قلبها أبدا" سخن مرد به همسرش كه دوست دارم تو را هرگز از قلب او بیرون نرود.

 9_ ازدیاد و شدت دوستی مرد به همسرش عن الصادق (علیه السلام)  "العبد کلما إزداد للنسآء حبا إزداد في الإيمان فضلا " هر مقدار محبت بنده به همسر (يا همسرانش) زياد شود به هان مقدار ایمانش فزونی یابد.

10_مرد در تأمین سعادت دنیوی واخروی همسرش تلاش کند  قال النبي (صلى الله عليه وآله)  "للمرأة على زوجها أن يشبع بعلها ويكسو ظهرها ويعلمها الصلاة والصوم والزكاة إن كان في مالها حق ولا تخالفه في ذلك" از حقوق زن برشوهرش اين است كه او را سير كند و پوشش و پوشاک او را تأمين كند واحکام شرعی نماز و روزه وزکات را به او تعلیم نماید اگرحق زکاتى در مال زوجه اش باشد و زوجه نیز باید درعمل به این احکام شرعی با زوج مخالفت نکند.

بایدهای یک زندگی موفق

11 -تزيين وآرايش زوجين برای یکدیگر "قال النبي (صلي الله عليه وأله) النسآء يحببن أن يزين الرجل في مثل مايحب الرجل أن يرى فيه النسآء من الزينه " زنان دوست دارند آرایش نمودن(مردانه) را در شوهرشان را ببینند همانگونه که شوهرشان دوست دارند آرایش(زنانه) را در زنان خود ببینند.

12- هدیه دادن(بدون منت)نیکوست بخصوص هدیه  زوجین به یکدیگر : قال الصادق(علیه السلام)  "تهادوا تحابوا، فإن الهدية تذهب بالضعائن "هديه به يكديگر دهید زیرا هدیه کینه ها را از بین می برد.

13_سلام دادن زوجین به یکدیگر"عن النبي(صلى الله عليه وآله) : "أفش السلام يكثر خير بيتك"سلام دادن را ترويج نما تا خير وبركت خانه ات زياد شود.

14_ خوشرويي زوجین در برخورد با یکدیگر  خصوصا در هنگام بازگشت به منزل عن النبي (صلى الله عليه وآله): "حسن البشر یذهب بالسخیمة" خوشرويى نفرتها و  افكار منفی را از بين مى برد، البته مواردی طبق مصلحت و حکمت از اين ضابطه مستثنى شده است.

15- اطفاء نائره شهوت جنسی مرد با رابطه زناشویی که متأسفانه اكثر آمار طلاق های عاطفی وحتی شرعی از عدم این رابطه صحیح یا کمبود آن بین زوجین است.

16-  شایسته است زوج از مجاری نهی شده با همسرش آمیزش صورت نگیرد چرا که روابط زوجین از طریق  مجرای مقعد طبق روایات وفتاوای فقهاء بزرگوار مکروه یا حرام است.

17- زوجین شایسته است بعد از رابطه زناشویی اگر موانعی چون مرض وغیره ندارندسریع غسل جنابت نمایند و در صورت مانع شرعی وعرفی تیمم نمایند و زیرا عدم تطهیر وغسل بعد از آمیزش از اخلاق قوم لوط بوده و  اکل و شرب با حال جنابت موجب برص وفقر می شود مگر دست وصورت را بشویند.

 18- زوجین شایسته است بعد از روابط زناشویی و انجام غسل شربت عسل بنوشند تا قوای جنسی آن دو در مراحل بعدی تضعیف نشود وضعف جسمی خود را بر طرف کنند .

19 - قلت وکمی مهریه از نشانه های برکت زن و کثرت آن از نشانه های شومی زن است.

 20_آرامش زوجین در هنگام روابط زناشویی از حیث مکانی و روانی به گونه ای که زوجین از حیث عدم ورود افراد دیگر به آن مکان اطمینان کامل داشته باشند چرا که با نبود آرامش روانی قوای جنسی تقلیل می یابد و موجب تضعیف ارتباط زناشویی می گردد و چه بسا منجر به طلاق عاطفی یا طلاق شرعی شود

  21 - زوجین در مکانی روابط زناشویی نمایند که صدای همهمه و تحرک آنها فرد دیگری  نشنود.گر چه کودک شیرخوار باشد چرا که روایات آمده است عن  الصادق (علیه السلام) :"لا یجامع الرجل إمرأته و جارية و فی البیت صبي فإن ذالک مما یورث الزنا".

22 - زوجین در ابتداء رابطه نام خداوند متعال را بر زبان جاری نمایند و از شر شیطان به او پناه برند و از او درخواست فرزند صالح و تام الخلقه بنمایند تا شیطان شریک در آمیزش آن دو نشود."...و شارکهم فی الأموال و الأولاد

بایدهای یک زندگی موفق

23-  زوجین در هنگام تکرار پیاپی روابط زناشویی گرچه احتیاجی به غسل جنابت ندارند ولی بهتر است محل آن را تطهیر نمایند و وضوء گرفته وپس از آن رابطه دوم را با ذکر خداوند شروع نمایند که موجب دوری شیطان از آن دو شود .

24- زوجین به عشق و یاد یکدیگر رابطه برقرار نمایند چرا که اگر یکی از آن دو یا هر دو در هنگام رابطه به عشق فرد دیگری تحریک شهوت کند چه بسا اگر فرزندی متولد شود مخنث خواهد بود.

25 - زوجين شایسته است هر کدام پوشش متناسب خود را در منظر دیگران مراعات کنند و  از جنس كتان یا نخ بپوشند واز پوشش لباسهای نازک بجز وقت روابط زناشویی پرهیز نمایند.

 26- زوجین شایسته است لباس متعادل با اندام خویش بپوشند نه لباس تنگ خصوصا لباس زیر پرهیز کنند زیرا لباس تنگ لباس اهل ذلت وخواری وموجب تحریک بیجای شهوت، اختلال در جریان خون، خارش پوست وتولید قارچ پوستی ، اگزما وحساسیت تماسی وضعف نعوظ(عدم  توانایی جنسی) می شود.

بسیاری از بیماری ها و مشکلات مادی و معنوی در زندگی متأهلی برمی گردد به مسائل ابتدایی که باید رعایت می شد و چه بسا به علت رعایت نکردن این موارد معضلاتی به وجود می آید.

متن کامل این مقاله علمی از این قسمت قابل دانلود می باشد.

ارسال نظرات