۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۸۸۰۵۹

شاخصه مهم علما خشیت در برابر خدا و تواضع در برابر بندگان خداست

شاخصه مهم علما خشیت در برابر خدا و تواضع در برابر بندگان خداست
حجت الاسلام مومن گفت: بالاترین امتیاز این علماء عظیم الشأن افتادگی، تواضع با تمام بلندمرتبه بودن مقام علمی و عملی آنها است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مجلس یادبود و بزرگداشت شش عالم وارسته حوزه علمیه که در این ماه های اخیر به لقاء الله پیوسته اند، امروز دوشنبه به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه و مجمع عمومی جامعه مدرسین با سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومن استاد حوزه علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام مومن با اشاره به تعریف حیات طلبگی ابراز داشت: قرآن کریم سوره مبارکه فاطر آیه 28می فرماید " إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ"، گاه مقام خوف است و گاه مقام خشیت است، خوف عارض شدن حالتی برانسان بواسطه امور ظاهری و شاید امور مادی باشد اما خشیت در مقابل عظمت و جلال پروردگار است.

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند " الخشیة میراث العلماء" هر کدام از این شش علماء بزرگواری که امروز در بین ما نیستند و این مراسم یادبود به یاد آن ها است، بالاترین امتیازی که در سیره این علماء واضح و مبرهن است، مسأله خشیت و خوف از خدا در مقابل عظمت و جلال پروردگار بوده و حقیقتاً متصف به این حدیث می باشند که الخشیة میراث العلماء.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بالاترین امتیاز این علماء عظیم الشأن افتادگی، تواضع با تمام بلندمرتبه بودن مقام علمی و عملی آن ها است، حقیقت علم به انسان تواضع و امتثال می دهد، حقیقت علم در مقابل خداوند انکسار می دهد.

وی اذعان داشت: براساس روایت عنوان بصری از امام سوال شد حقیقت عبودیت چیست؟ امام فرمودند حقیقت عبودیت سه مطلب است، استاد از خود ملکیتی قائل نباشد یعنی از خود تدبیری نیندیشد، تسلیم در برابر اراده و مشیت الهی باشد و تمام اشتغال او انجام واجبات و ترک محرمات باشد.

حجت الاسلام مومن با بیان اینکه چه کسی را باید به عنوان الگو قرارداد، بیان کرد: براساس روایتی از امام صادق علیه السلام فرمودند به دنبال عالمی بروید که شما را از کبر به تواضع برساند، کار برای خدا انجام بدهد و عملکرد استاد فرد را از شک به یقین برساند.

وی در ادامه تصریح کرد: این مطالب در سیره علمایی که برایشان مراسم نکوداشت برگزار شده است کاملا مشهود است که بی رغبتی به دنیا و کم ترین تعلقی به دنیا داشتند و  عنوان و سمت برای آن ها اصلاً مهم نبود، ساده زیست و مناعت طبع داشتند و متصف به مکارم اخلاقی بودند.

استاد حوزه علمیه در پایان افزود: امروز طلاب به واسطه بیماری و تورم افسارگریخته به شدت در مشکلات معیشتی به سر می برند، طلاب نسبت به آینده خود ابهام دارند و این موضوع باعث بی انگیزگی شده است به طلاب عرض می کنم با وجود تمام این مشکلات تضرع و یاری از صاحب الامر را فراموش نکنید که ما همه سرباز امام زمان هستیم، وظیفه خود را انجام دهیم و امور را به صاحب خود واگذار کنیم.

ارسال نظرات