۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۸۸۵۷۷
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۲۴)؛

اربعین حسینی بزرگترین ایام الله تاریخ بشری

اربعین حسینی بزرگترین ایام الله تاریخ بشری
اربعین حسینی از بزرگترین ایام الله تاریخ بشری است وحضرات انبیاء ورسل واولیاء الهی در حد کامل تحمل آن را ندارند ونخواهند داشت وفقط این تحمل مخصوص حضرات اهل بیت است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زیارت اربعین اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (علیه السلام) است که باید از این ظرفیت به وجود آمده بهترین بهره برداری را کرد، علما و مراجع از قدیم الایام نسبت به پیاده روی اربعین توجه ویژه ای داشتند و جملات ناب و پرمغزی را نسبت به این واقعه بیان کرده اند.

رهبر معظم انقلاب در بزرگداشت اربعین حسینی در سال 1385 بیان کردند" شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشاند، این‌‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست" همچنین آیت الله بهجت می فرماید" مام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است".

حجت الاسلام موسوی ملکی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی به اهمیت و ظرفیت گردهمایی اربعین پرداخت.

بحث در مورد اربعین حسینی در سه مرحله تقدیم خوانندگان محترم می شود.

مقدمه " این مقدمه متشکل ازچهار بخش است"

1.معناى لغوى اربعين : عدد در لغت عرب در یک تقسیم کلی به  سه قسم منقسم می گردد، اعداد اصلی که دلالت بر تعداد وشمارش اشیاء دارند وبه چهار بخش منشعب می شوند.

مفرد(1تا10وخود100وخود1000) مرکب(11و12و13تا 19) عقود( (20و30و40تا90) معطوف(21و22و23و....31و....) می باشند.

عددترتیبی که دلالت بر رتبه بندی اشیاء دارد(أول،ثان،ثالث،رابع،.اربعون،....) که به معناى یکم ،دوم، سوم ،چهارم ....،چهلم،....تا آخر می باشدکه این قسم نیز به  چهاربخش"مفرد، مرکب،  عقود، معطوف،  منشعب می گردد.

 عدد کسری : النصف(واحد على إثنين) ، ثُلث یاثُلُث(واحد على ثلاث) ، رُبع یارُبُع،...،،واحد على أربعين، ....) می باشندکه به ترتیب در معنای نیم ،یک سوم ،یک چهارم ....، يك چهلم، ...بکار می روند پس عدد اربعین از اعداد عقود است يا اصلى(وشمارشی) يعنى چهل یا ترتیبی یعنی چهلم( یا چهلمین) که با توجه به قرینه موجوده یکی از دو معنی برای آن ثبت می گردد.

2.عدد اربعین مانند جمع مذکر سالم در حالت رفع اربعون ودر دو حالت نصب و جر اربعین نوشته می شود وچون نوعاً در روایات زیارة الأربعين(مضاف الیه ومجرورتعبیر شده) لذا اربعین مشهور شده نه اربعون.

3.عدد اربعين خصوصیت ممتازی بین اعداد در آیات کریمه وروایات شریفه دارد.اما آيات مانند "وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ المُفسِدین" ؛"قال فإنّهامحرَّمة عليهم أربعين سَنة يَتيهُونَ في الأَرضِ فلا تَأسّ على القَومِ الفاسقين"؛ "وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ" و اما روايات مانند"من أخلص لله أربعين يوما جرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه" ؛"من حفظ علی أمتي أربعين حديثا فی أمر دينه يطلب به وجه الله عَزّ وجَلّ والدار الآخرة بعثه الله يوم القيامة فقيهاعالما" ؛ "من قدم أربعين رجلا من إخوانه فدعا لهم ثم دعا لنفسه أستجيب له فيهم وفي نفسه"

 4-در میان اربعین ها چه اربعین یوماً چه اربعین لیلة چه اربعین سنة اربعين حسينى سرآمد همه آنهاست ودليل اجمالى آن اين است كه اگر این اربعین نبود هیچ اثرمعنوی از دیگر اربعین ها باقی نمی ماند چرا که معنویت اربعین های حضرات انبیاء و اوصیاء واولیاء عظام(علیهم السلام) بقائشان به این اربعین حسینی وابسته است .

اربعین حسینی بزرگترین ایام الله تاریخ بشری

اصل بحث: با توجه دقيق به مقدمات مذكوره اهميت والای اربعین حسینی وظرفیت بیکران آن آشکار می گردد وهر فرد عاقلی درحد ظرفیت معرفت خویش از نور آن بهره می برد. که در این گفتار مختصر به بخشی از موارد آن اشاره می کنیم :

 1- اربعین حسینی دو معنی دارد، چهلمین روز جانسوزعاشوراء است اگر عددترتیبی باشد یا مجموع چهل شبانه روز شریک غم ومعیت با حضرات اهل بیت نبوت(علیهم السلام)است اگر عدد اصلی(وشمارشی) باشدکه در روز چهلم ثمره معنوی آن یعنی زیارت اربعین شکوفا می شود همانطور که ثمره معنوی روزه یک ماه مبارک رمضان عید فطر است البته معنای دوم به واقع نزدیکتر است چرا که؛ حضرت امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا"و نیز تربیت روح انسانی با چهل روز توسل سازگارتر است، همانطور که در آیه شریفه میقات حضرت موسی(علی نبینا وعلی آله وعلیه السلام) از سی شب با اضافه نمودن ده شب چهل شب شد وبه اتمام رسید، مضافاً به چله نشینی های عارفانه وصادقانه فی المثل چهل روز مداومت بر زیارت عاشوراء یا چهل روزمداومت بر فلان ذکر با تعداد مخصوص به دستور عارف واصل(نه ناقص ونه دروغین)چه آتار وبرکات عجیب دارد.

2-اربعین حسینی با سد محکم صبر حضرات اهل البیت(علیهم السلام) وبارش اشک خالصانه حضرات وشیعیان ایشان در طول چهل شبانه روز چنان ذخیره معنوی در عالم بشریت ایجاد نموده که هر تشنه کام آزادی و معنویت را از اطراف واکناف عالم با ادیان و مذاهب مختلف به محور این سد سرشار از آب حیات طیبه انسانی یعنی زیارت اربعین حسینی می کشاند.

3 -هدف انسان کامل الهی جهانی است نه شخصی نه قومی نه محدود به مرز جغرافیایی لذا این امام معصوم که تمام هستی واهل بیت پاک ویاران وفا دار خویش را برای نجات بشریت از منجلاب فساد وتباهی خالصانه فداء نمود در روز اربعین، مصباح الهدی بودنش برای حقیقت جویان تجلی خاصی به خود می گیرد وحقیقت جویان مانند پروانه ای به گرد پرتو چراغ منیرش آنقدر می‌گردند تا ذوب در وجود نورانی او شوند .

4- زبان سخنوران از توصیف عشق وجذبه الهی زیارت اربعین عاجز است .ِلذا هر چه گفتار یا نوشتار در مورد این روز ذکر شود به کنه ذات وتمام حقیقت زیارت اربعین نمی رسد ونخواهد رسید. چون منبع این روز الهی قرآن ناطق است نه بشر عادی .

5_فضیلت زیارت اربعین حسینی برای افرادی که استطاعت حج ندارند یا حج واجب بر ذمه ندارند بمراتب از حج بیشتر است، لذا حضرت امام حسن عسگری(علیه السلام) از نشانه های پنجگانه مومن زیارت اربعین را برمی شمارد زیرا چه بسا مومنان راستین که بخاطر عدم استطاعت از حجة الإسلام خویش بازماندند وحج بر آنان واجب نشد ولی عشق الهی آنان در زیارت اربعین تبلور یافت که مصداق بارز آن خود حضرت امام عسگری بودند که بخاطر محبوس بودن به حج ظاهری مشرف نشدند .الحج الآکبر با نبود رسول خدا یا یکی از اوصیاء معصومش(علیهم السلام) امکان ندارد محقق شود.چرا که امامت و ولایت الهیه امام معصوم از فروع دین بسیار بالاتر است ونسبت ولایت به فروع دین همانند نسبت روح به جسم می باشد.و روایات زیادی در این باب وارد شده است.

6- اربعین حسینی دریای شیرین وگوارایی است که علاوه بر تماشایی بودنش چشیدنی نیز هست و فقط متقین وپرهیزکاران می توانند ازاین دریای معنویت آن در حد ظرفیت خویش سیراب شوند ،گرچه دیدن آن دریا ، نسیم رحمت وتجلی عظمت را برای بیننده دارد"یا ایها الذین آمنوا إتقوالله وكونوا مع الصادقين"طبق تفاسیر امامیه مراد از صادقین، حضرات اهل بیت عصمت اند ومعیت روحی وباطنی با آن حضرات  مختص متقین است که قلبشان به قلب الله الواعیه امام معصوم متصل شده است وطعم ولایت پذیری را چشیده اند.

 7- اربعین حسینی با توجه به مقدمات مذکوره تکرار نیست بلکه تعمیق است یعنی باید سعی نمود در هر سال به اربعین بهتر وبا ظرفیت بیشتر دست یابیم واین میسر نمی شود مگر با تعالیم دینی علماء ربانی وجهت دهی اربعین به سوی اهداف پاک حسینی توسط وعاظ عارف وعاشق حق. چرا که صاحب اربعین مانند قرآن مجید تکرار پذیری ندارد بلکه تعمیق عرفانی وارتقاء جناتی وبهشتی در پی دارد. لذا خستگی در آن برای شیفتگان راه ندارد.

 8- اربعین حسینی به ما حیات وقدرت می بخشد نه اینکه ما به این اربعین حیات وقدرت بخشیده ایم  چون صاحب آن عین وچشمه حیات وقدرت است.

 9- اربعین حسینی نماد قدرت مظلومین در مقابل حکومت ظالمین و مستکبران جهانی بوده وهست  لذا صدام خونخوار از این روز الهی بسیار وحشت داشت وتا سال ها پیاده روی اربعین را در حکومت منحوس خویش برای مردم عراق به شدت ممنوع نموده بود.

 10-اربعین حسینی مانند غدیر خم که مظهر اکمال حدوث دین مبین اسلام است ، مظهر اکمال ابقاء دین مبین اسلام است ومکمل ومتمم قیام الهی عاشوراء است .

اربعین حسینی بزرگترین ایام الله تاریخ بشری

نتیجه: 1. اربعین حسینی از بزرگترین ایام الله تاریخ بشری است وحضرات انبیاء ورسل واولیاء الهی در حد کامل تحمل آن را ندارند ونخواهند داشت وفقط این تحمل مخصوص حضرات اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام) می باشد.

2. اربعین حسینی وقت ثمره بخشی شجره طیبه الهی است که با خون مطهر حضرت ابی عبدالله الحسین واهل بیت پاک او همراه با اصحاب با وفایش آبیاری شده بود که با صبرو مقاومت باغبانانی چون حضرت زینب کبری وحضرت امام زین العابدین(علیهما السلام) میوه هدایت وسعادت را به جامعه انسانی تا ابد به ارمغان آورد.

3. بحث در مورد اینکه اولین اربعین حسینی توسط حضرات اهل بیت وحی(علیهم السلام) بعد از گذشت چهل روز از حادثه جانگداز عاشوراء رخ داده یا در اربعین سال بعد، در مقایسه با ظرفیت کم نظیر آن بسیار کوچک می نماید گرچه قرائن قوی تاریخی اربعین همان سال را تایید می نماید .

 اللهم ارزقنا معرفة زیارة الأربعين على حد طاقتنا

 والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حجت الاسلام سید طالب موسوی ملکی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
عالی و کامل
0
0