۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۶۸۸۵۹۶
آیت الله مهدوی:

فرار مالیاتی اموال انسان را به حرام آلوده می‌سازد

فرار مالیاتی اموال انسان را به حرام آلوده می‌سازد
اصفهان ـ نماینده خبرگان با بیان اینکه امام صادق(ع) کسب حلال را سخت‌تر از جنگ دانسته‌اند، گفت: فرار مالیاتی اموال انسان را آلوده به حرام می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) بازار کفاش های اصفهان، با بیان اینکه رشوه به معنای این است که پولی یا چیزی پرداخت کنیم تا به چیزی که حق ما نیست برسیم، گفت: گاهی ممکن است کسی برای رسیدن به حق خود نیازمند کسی باشد که حاضر نیست حق او را بدهد مگر پولی یا هدیه‌ای دریافت کند، اینجا شخص برای رسیدن به حق خود می‌تواند هدیه‌ای یا پولی پرداخت کند اما کسی که دریافت می‌کند فعل حرام انجام داده است.

وی در ادامه افزود: روایت می‌فرماید کسی که مشکل برادر خود را حل می‌کند بعد هدیه دریافت می‌کند حرام خورده است، یعنی اینکه حق کسی را بدهد و در ازای آن هدیه بخواهد، یعنی راه رسیدن شخص به حق را منحصر در دریافت پول یا هرچیزی بکند، این دریافت حرام است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه ممکن است حاجتی حق کسی نباشد و دیگری در ازای هدیه این حاجت را به او بدهد و این یعنی اخذ حاجت بدون استحقاق، اظهار کرد: بدترین رشوه، رشوه‌ای است که در حکم از سوی قاضی گرفته شود، اینکه بخواهد حق را ناحق جلوه بدهد، این بدترین نوع رشوه است، روایت می‌فرماید چنین رشوه‌ای مانند کفر به خدا و پیامبر اکرم(ص) است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: یکی دیگر از انواع رشوه ها مربوط به حاکم است، امروز می‌توان مسؤولان و مدیران را به عنوان حاکم دانست که این به عنوان بدترین رشوه‌ها است، رشوه گاهی سه طرف دارد، رشوه دهنده، رشوه گیرنده و واسطه که طرفین را به یکدیگر معرفی می‌کند، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند هر سه ملعون هستند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) کسی که برای حل نیاز مردم درخواست رشوه بکند را لعن کرده است، خاطرنشان کرد: این روایت کار پزشکان را بسیار دشوار خواهد کرد، چرا که گاهی برخی پزشکان در ازای مداوای افرادی که نیازمند هم هستند یا شرایط وخیمی از نظر بیماری دارند درخواست زیرمیزی می‌کنند یا به نحوی پول دریافت می‌کنند که نخواهند مالیات پرداخت کنند، حال اینکه مالیات حق مردم است.

آیت الله مهدوی با تأکید بر ضرورت پرداخت مالیات توسط همه اقشار خواستار توجه ویژه نهادهای مربوطه به تعیین مالیات صحیح و مدارا با مردم برای اخذ مالیات شد و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسب حلال از جنگیدن در میدان جنگ دشوارتر است، انسان باید نسبت به مال خود دقت بسیار داشته باشد و مسأله فرار مالیاتی یکی از مسائلی است که مال انسان را آلوده به حرام خواهد کرد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات