۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۸۸۸۱۹
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد؛

تجلی بیانیه گام دوم در همه ارکان حوزه + فیلم

تجلی بیانیه گام دوم در همه ارکان حوزه + فیلم
آیت الله اعرافی گفت: حوزه های ما از امام آموختند که می توان با روح انقلابی و فرهنگ جهادی بر موانع بزرگ غالب شد و مشکلات را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی و با اشاره به وضعیت تدریس و امتحانات سال گذشته گفت: مراکز حوزوی و نهادهای اداری و تبلیغی حوزه و به ویژه اساتید و معلمان ما ارکانی بودند که در این ایام سخت کرونایی بار مضاعفی را بر دوش کشیدند، از همه کسانی که در این ایام مشعل نور و علم را در حوزه های علمیه روشن نگاه داشتند تقدیر و سپاس دارم.

وی ادامه داد: از همۀ طلاب و گروه های جهادی که در این شرایط کرونایی افتخار آفریدند کمال تشکر را دارم همچنین از رسانه ها، خبرگزاری ها و رسانه ملی سپاسگزارم و به عنوان حوزه از کادر درمان و سلامت و بهداشت و خیرین و مسئولینی که برای رسیدگی به سلامت مردم تلاش کردند نیز تشکر می کنیم.

تعداد بازدید : 3

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سوره فاطر ابراز کرد: انسان محتاج و فقیر درگاه الهی است و اگر این را بفهمد به قله های افتخار نائل می شود، دریافت این فقر و لمس و حس این احتیاج به خداوند انسان را به غنایی می رساند فوق همۀ غناهای این عالم، توانگری و بی نیازی حقیقی در احساس و شعور این فقر و احساس نیاز است.

وی افزود: مبادا ما با بهانه های ناصحیح عمق تلاش های علمی را کم کنیم، زیرساخت های پژوهش و ابزارهای نو برای آن، آزاداندیشی و عمق بخشی به تحقیقات علوم اسلامی و بسط دامنه علوم اسلامی و ناظر بر نیازهای جامعه امروز ضرورتی است که نباید از آن غفلت کنیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ذات و فلسفه حوزه رساندن حوزه به این اوج کمال و احساس نیاز به خداوند است، هویت و اصالت حوزه علمیه در اخلاق معنویت، معرفت، تربیت و تهذیب مجسم است اگر روزگاری در همه ارکان و ابعاد حوزه پیش رویم اما از این درونمایه معرفتی که درسیره سلف ما مجسم بود تهی شویم دیگر حوزه نخواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در همین فیضیه و دارالشفاء استادان اخلاقی مثل امام ما را و نسل های پیشین ما را مستفیض کردند، هنوز هم صدای استادان اخلاق و صاحبان نفس و بزرگان معنویت در فضای قم و در فضای فیضیه و دارالشفاء طنین افکن است.

آیت الله اعرافی با اشاره به مهم ترین وظیفه حوزه خاطرنشان کرد: مهم ترین وظیفه مدیران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت حوزوی برنامه ریزی برای رشد اخلاقی، تعالی روحی و قدرتمندی طلبه برای غلبه بر  هواهای نفسانی است، درس های اخلاق ما و اخلاق در درس های ما باید راه را به سمت این قله های بلند و معنویت به روی طلاب عزیز ما بگشاید.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: حوزه های ما همواره مردمی بوده اند و  با فروتنی، مهربانی، شفقت  زیسته اند، این ارتباط و تعامل با مردم و مطالبه گری حقوق مردم از  در کنار مردم بودن ، اخلاق و منش اجتماعی در کنار مردم  از ممیزات حوزه بوده است ، روحانیت ما امروز هم  این ویژگی را حفظ کرده و باید به آن عمق بخشد، همه ما باید در خدمت مردم باشیم، حوزه در ورود به عرصه های خدمت به مردم سابقه کهن دارد، امروز در قالب گروه های جهادی، طلاب جهادی خادمان مردم جلوه ای جدید پیدا کرده است.

وی  در ادامه افزود: فیضیه شما و دارالشفاء و قم ما و حوزه های ما از امام آموختند که می توان با روح انقلابی و فرهنگ جهادی بر موانع بزرگ غالب شد، مشکلات را پشت سر گذاشت و مقابل دین ستیزان و مستکبران عالم ایستاد، این روح انقلابی و نگاه تمدنی و مجاهدت در راه خدا ویژگی است که باید در سبک و سلوک  برنامه ما تجسم پیدا کند.

 آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب باید در همه ارکان حوزه تجلی پیدا کند، خودشناسی و تحول قاعده مند، اصلی است که نباید از آن غفلت کرد؛ ما همواره باید آسیب ها را بشناسیم تا آن را کاهش دهیم، اصل تحول باید با هوشمندی، روش مندی  به اصالت حوزه باید صورت گیرد.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: فروردین ۱۴۰۱ یکصدمین سالگرد حوزه قم خواهد بود و بازشناسی و بازنمایی یکصد ساله حوزه قم شعار سال تحصیلی پیش رو است، ما نمی گوییم اشکالی نداریم؛ باید ضعف ها را بشناسیم و معالجه کنیم؛ این یکصد سال بسیار پر آلام بود و شهیدان ایثارگر از همین حوزه تربیت شدند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسیده و درختواره های حوزه به اتمام رسیده است، اصلاح سطح سه، تشکیل گروه های علمی، توسعه فقه معاصر، شکل گیری درس های خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستی های آن از برنامه هایی است که در سال گذشته دنبال و اجرا شده است، همچنین  اجرای برنامه جدید مصوب شورای عالی، تدوین متون جدید، پیدا کردن بدیل ها برای برخی از متون در سطح یک، پیش بینی نمره های پژوهشی، روان تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروه ها و کمیته های علمی برای مدارج، شکل گیری درس های تحقیقاتی و عالی در قلمرو غیر فقه با آیین نامه دقیق و منضبط، ارتقای پژوهش از نظر کیفی و غیره از دستاوردهای آموزشی حوزه در سال های اخیر است.

ارسال نظرات