۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۸۸۸۷۳

اعطای نشان سرو ملی توسط میشل عون به رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان

اعطای نشان سرو ملی توسط میشل عون به رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان
مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با اعطای نشان سرو ملی توسط رئیس جمهور لبنان برای تقدیر از دستاوردهای ملی، دینی و سیاسی او همراه بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، لبنان امروز با علامه «عبدالامیر قبلان» رئیس فقید مجلس اعلای اسلامی شیعیان وداع کرد.

مراسم تشییع پیکر مرحوم شیخ عبدالامیر قبلان بعد از ظهر امروز از مقر مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و با حضور گسترده شخصیت‌های سیاسی، دینی و اجتماعی این کشور آغاز شد.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم و سپس ایراد نطق شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری عالی لبنان شروع شد که در آن پدر فقیدش را خطیبی برای منبر وطن توصیف و تاکید کرد او در طول عمر خود همه دردهای لبنان را به دوش کشید.

شیخ «علی الخطیب» نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم پس از آن طی سخنانی تاکید کرد: علامه قبلان مبلغ گفت‌وگو و تفاهم، وحدت و همبستگی میان همه طیف‌ها و مذاهب بود و مساله فلسطین منشا همه مواضع خود محسوب می‌شد.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم در این مراسم به نمایندگی از «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور نشان «سرو ملی» را به گردن مرحوم قبلان انداخت و سپس حاضران به امامت شیخ الخطیب بر پیکر او نماز خوانده و او را تا خانه ابدی در روضه الشهیدین در ضاحیه بیروت بدرقه کردند.

علامه عبدالامیر قبلانرئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان شامگاه شنبه در سن 84 سالگی پس از مدتی تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت.

شیخ «محمد علی قبلان» و شیخ «موسی قبلان» پدر و پدر بزرگ وی، از علمای برجسته لبنانی بودند که نقش مهمی در جنبش علمی و سیاسی منطقه «جبل عامل» داشتند.

پدر قبلان وی را در دوران کودکی با خود به نجف برد و در حوزه این شهر، دروس حوزوی را آغاز کرد و نزد اساتیدی مانند محمد تقی الجواهری، اسماعیل الصدر و محمد حسین الحکیم تلمذ کرد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان همچنین روابط بسیار خوبی با امام موسی صدر داشت. وی در دوران حضور در عراق، از سوی رژیم بعث بسیار آزار و اذیت شد و تحت تعقیب قرار داشت.

وی از جمله حامیان محور مقاومت و مخالفان رژیم صهیونیستی بود. قبلان تأکید داشت: «توافق عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی شرعا حرام است و راه را برای اجرای طرح موسوم به معامله قرن با هدف نابودی مسأله فلسطین هموار می‌کند».

علامه قبلان ضمن درخواست از ملت‌های عرب برای بی‌اثر کردن توافق‌های مذکور، بر ضرورت تحریم کالاهای صهیونیستی و مقابله با هر تلاشی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید داشت./۹۸۸/

ارسال نظرات