۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۸۹۰۱۵
آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه مطلوب، نواندیش است/ نمی شود خواهران را در جامعه انقلابی نادیده گرفت

حوزه مطلوب، نواندیش است/ نمی شود خواهران را در جامعه انقلابی نادیده گرفت
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هیچگاه نمی شود خواهران را در جامعه انقلابی نادیده گرفت و خواهران ما باید در مجامع ملی و بین المللی حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) گفت: ریشه و قدمت حوزه های علمیه به رسول اکرم و مجالس علم آموزی اهل بیت برمی گردد و حوزه علمیه از این حیث دارای اصالتی بنیادین است.

وی در ادامه افزود: در عصر غیبت با مجاهدت علمای دین میراث بزرگی به ما رسیده و ما خوشه چین خرمن تلاش علمای بزرگ اسلام هستیم؛ باید تلاش کنیم به حوزه تراز برسیم و انتظار داریم حوزه مسؤولیت شناس و پاسخگو باشد و کسی که از بیرون یا از درون خود به حوزه نگاه می کند احساس کند که حوزه متناسب با مأموریت های تعریف شده اش عمل می کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: به حوزه تراز سه نگاه تفریطی، افراطی و مطلوب صورت می گیرد و در تفکر تفریطی عده ای می خواهند حوزه ای بی تحرک بوده و همواره چشمی به گذشته داشته باشد و نگاه به آینده را هم حذف می کند از همین رو چنین دیدگاهی نیاز امروز جامعه را برآورده نمی کند چون از حوزه ای که تمدن نوین اسلامی را در اهداف خود داشته باشد، فاصله دارد.

وی با اشاره به نگاه افراطی در حوزه های علمیه گفت: عده ای می خواهند حوزه به سرعت مدرن شود و از سنت های اصیل خود فاصله بگیرد و در چارچوب های یک دانشگاه قرار بگیرد؛ دانشگاه در جای خود خوب است اما سنت های اصیل حوزه نباید کنار گذاشته شود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: نگاه مطلوب به حوزه برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه ارائه می دهد و در عین پایبند بودن به سنت های حوزه در گذشته متوقف نمی ماند چرا که حوزه علمیه در طول قرون مختلف کارکردهای متنوعی داشته است و در گذشته نمانده است.

وی عنوان کرد: باید برنامه ریزی کنیم به حوزه مطلوب برسیم چون در دنیایی هستیم که بشر برای صد سال آینده برنامه ریزی کرده است و ما متأسفانه گاهی در افق 5 ساله می مانیم؛ حوزه مطلوب به استقلال حوزه می اندیشد و این به معنای پشت کردن به نظام نیست بلکه منتقد خیرخواه و ناصح و حامی نظام است و مثل یک دیده بان، فرزند خود را درست مراقبت می کند تا به نتیجه برساند وگرنه در نیمه راه می ماند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه مطلوب نو اندیش است نه نوگرا چرا که نوگرایی تصرف در دین می کند؛ حوزه مطلوب اخلاق محور، جامع نگر و علم پرور است به طوری که اگر اخلاق را از حوزه دور کنیم چیزی از حوزه نمی ماند؛ طلبه اخلاق محور به کلام ائمه عمل می کند آنجا که تأکید می کنند هیچ چیز از دید خدا پنهان نیست و آن گونه عمل کنیم که خدای حاضر و ناظر راضی باشد.

وی با اشاره به فراهم بودن امکانات تحصیل گفت: حوزه علم پرور است و طلبه در قیامت حسرت نمی خورد که چرا از فرصت حوزه خواهران استفاده نکرده است؛ هیچگاه نمی شود خواهران را در جامعه انقلابی نادیده گرفت و خواهران ما باید در مجامع ملی و بین المللی حضور پیدا کنند و با صدایی رسا پیام حوزه را برسانند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: حوزه های ما به خصوص جامعه الزهرا و حوزه خواهران لازم است با هم هم افزایی داشته باشند و برای پیشبرد اهداف بلند مدت با برنامه ریزی حرکت کنند و همچنین تقسیم کار لازم صورت بگیرد تا نیرو و منابع هدر نرود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر شکل که ممکن است با در نظر گرفتن شرایط کرونایی سعی شود که کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود و اگر جایی امکانات مهیا نبود دروس به صورت مجازی پیگیری شود چرا که علم تعطیل بردار نیست.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
سخنان بجائی بود. استفاده کردم.
درباره انقلابی گری و راهکارهایش مطلب بزنین..
0
0