۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۸۹۱۰۷
حجت الاسلام رهدار تشریح کرد؛

روش‌های استعماری غرب برای سلطه بر کشورهای اسلامی

روش‌های استعماری غرب برای سلطه بر کشورهای اسلامی
اصفهان ـ رییس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: غرب با غارت منابع کشورها از جمله کشورهای اسلامی به قدرت رسیده است،پرورش یافتگان علوم غربی در خدمت منافع غربی‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار رییس مؤسسه فتوح اندیشه، صبح امروز در نخستین نشست از سلسله نشست‌های دشمن شناسی با موضوع «غرب به مثابه دشمن» که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین برگزار شده بود، با بیان اینکه در مسأله دشمن شناسی باید اولویت‌های ما مشخص باشد، گفت: بی شک غرب به مثابه یک دشمن مؤثر و شامل و مستمر علیه جهان اسلام، تشیع و کشور ما است، منظور ما از غرب تمدنی است که از زمان رنسانس در اروپا شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: تا کنون دو مواجهه تاریخی میان جهان اسلام و اروپا به عنوان بخشی از تمدن غرب صورت گرفته است، نخستین مواجهه در زمان یونان و مواجهه آگاهانه ما با غرب بوده است که فلسفه را از اروپا به سرزمین‌های اسلامی آورده و فلسفه اسلامی پدید آمد.

دو قرن مواجهه سخت و نرم غرب با جهان اسلام

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: در دو قرن اخیر اما غرب به صورت سخت و نرم به سراغ جهان اسلام آمده و تبدیل به هژمون شده است،دو اتفاق در این بین رخ داده است، اتفاق اول اینکه عالم ذهن و خیال و کعبه آمال بسیاری از نخبگان ما غرب شده است، چرا که غرب را مطالعه کرده و با غرب هویت علمی گرفته و مروج غرب شده‌اند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه دومین اتفاق این است که سنتی‌ترین و بومی‌ترین مسائل خود را با متجددترین مبانی و شیوه‌ها و ادبیات غرب توضیح می‌دهیم، اظهار کرد: این ورود غرب به زمانی برمی‌گردد که ارتش‌های استعماری غرب وارد کشورهای اسلامی شدند و این مواجهه در دو قرن اخیر شکل گرفته است.

وی مفهوم استعمار را از جمله عوامل روشن کننده مفهوم دشمنی غرب با جهان اسلام عنوان کرد و گفت: به مدت یکی دو قرن جهان اسلام تبدیل به کارگران کم مزد یا بی مزد استعمارگران غربی در وطن خود، منابع بسیاری از سوی غرب غارت شده است و امروز هم درصد قابل توجهی از آقایی که در اختیار دارند به دلیل همان منابع و ثروت‌هایی است که از کشورهای اسلامی سرقت کردند.

حجت الاسلام رهدار مقایسه میان کشورهای غربی سارق و غارت‌گر با کشورهای اسلامی مورد ظلم واقع شده را مقایسه اشتباهی دانست و تصریح کرد: کشور اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است 350 سال مستعمره هلند بوده و تمام منابع این کور به غارت رفته است، یکصد سال از استقلال این کشور گذشته است اما هنوز درگیر فقر و مشکلات مالی و اقتصادی بسیار گسترده است بخاطر اینکه این کشور بشدت غارت شده است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه به سطح گسترده غارت معادن و منابع کشورهای اسلامی از سوی غربی‌ها اشاره کرد و افزود: غربی‌ها با منابع کشورها و ملت‌های اسلامی دنیایی را ساختند که از طریق آن بتوانند به شکل‌های نوین به استعمارگری و استثمار کشورهای اسلامی ادامه بدهند و مقایسه کشورهای غارت شده با کشورهای غارتگر صحیح نیست.

استعمار فکری و علمی کشورهای اسلامی از سوی غرب

وی ادامه داد: استعمار در مدتی که کشورهای اسلامی را استعمار کرده است با تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها نسل‌های آینده این کشورها را با مبانی غربی تربیت کرده و طبیعتا افکار و اذهان آنها را تحت کنترل گرفته و شاهد هستیم نظام کنش در کشورهای اسلامی برمبنای نگاه غربی استوار شده است، غرب کاری کرده است که مردم با هزینه خودشان درس بخوانند تا آقایی غرب و نوکری خودشان را بپذیرند.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غرب در بخشی از زمان استعمار کشورهای اسلامی مانع رشد علمی و تحصیلی مردم می‌شد و پس از آن بنابر مصالحی مدارس را با نگاه غربی ترویج داد، اظهار کرد: در قاره آمریکا میلیون‌ها نفر هستند که سن آنها 50 سال و 60 سال است اما عقل آنها مانند یک بچه ده ساله است و علت این کار تلاش غرب برای عقب مانده نگهداشتن مردم قاره آفریقا است.

وی فراگیری علوم غربی را توطئه و دام غرب برای کشور و جامعه ما برشمرد و تصریح کرد: افرادی نظیر حسن روحانی دانش اموخته علوم غربی هستند و فکرشان غربی شده است، چنین افرادی نمی‌توانند تمدن سازی کنند و شیوه مدیریتی آنها برمبنای منافع و مصالح غرب است، جریانی که مشهور به روشنفکری شده اما روشنفکر هم نیست به لحاظ ذهنی در تسخیر غرب است.

مواضع اصلاحات در خصوص افغانستان نشان دهنده غربزده بودن آنها است

رییس مؤسسه فتوح اندیشه به موضع گیری جریان اصلاحات در خصوص اتفاقات کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: در حالی که جریان اصلاحات معترض به مبارزه با داعش و حضور ایران در سوریه و عراق بود خواستار نبرد ایران با طالبان است، این درحالی است که دولت و حاکمیت افغانستان از ایران طلب کمک نکرده اما دولت عراق و سوریه رسما از ایران طلب کمک کردند، در حقیقت مواضع اصلاحات در کشور ما همواره در راستای مواضع و دیدگاه‌های غربی‌ها است.

وی ادامه داد: استعمار به دو صورت غارت منابع و غارت اذهان است، وقتی به لحاظ تاریخی استعمار را نگاه کنیم یکی از مراحل استعمار مربوط به دوره امپراتوری‌ها است، امپراتوری‌هایی نظیر روم، ایران و چین از جمله امپراتوری‌های دنیا هستند که جغرافیا محور بودند و معمولا احکام و قوانین این امپراتوری‌ها به نفع حاکم و پادشاه بوده است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه کشوری مانند انگلیس از جمله استعمارگران کلاسیک است که نماد آن حضور انگلیس در هندوستان است، اظهار کرد: نوع دیگر استعمار نو است، این سبک از استعمار به این صورت است که یک فرد یا خانواده‌ای را انتخاب کرده آنها را رشد داده و به قدرت خواهند رساند و در نهایت آنها منافع کشور را در اختیار استعمارگران قرار می دهند و نمونه این موضوع در کشور ما خاندان پهلوی هستند.

بردگان استعمار فرانو بی خبر از بردگی خود هستند

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در استعمارفرانو آگاهی بشر به مکانت خود او از بین خواهد رفت، یعنی اشخاص درحالی خدمت به استعمار می‌کنند که نمی‌دانند مهره استعمارگران هستند، برخی اساتید دانشگاه ما امروزه به همین صورت هستند، مبانی آنها غربی است و نمی‌دانند مشغول خدمت به غرب هستند.

وی با تأکید بر ضرورت درک مفهوم استعمار، تصریح کرد: کسی که مفهوم استعمار را به درستی درک نکرده باشد ممکن است تحت استعمار و آبستن استعمار دشمنان باشد اما نداند و متوجه نباشد، استعمار شناسی و درک مفهوم استعمار مانع بزرگی بر سر راه استعمارگران است.

حجت الاسلام رهدار اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی را انجام شده از سوی جریان غربگرا عنوان کرد و گفت: اگر کسانی که منابع کشور را سرقت می‌کنند در کشور هزینه می‌شد اینهمه مشکلات اقتصادی ناشی از دزدی پدید نمی‌آمد اما موضوع این است که افراد غربگرایی در کشور مشغول به دزدی منابع هستند که منابع کشور ما را به غرب منتقل می‌کنند و منابع ما در غرب در اختیار آنها قرار خواهد گرفت./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات