۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۶۶۲۱۱۸
رییس مؤسسه فتوح اندیشه تشریح کرد؛

تفاوت های تمدن قرآنی و تمدن غربی

تفاوت های تمدن قرآنی و تمدن غربی
اصفهان - حجت الاسلام رهدار گفت: تمدن غربی به دنبال توسعه و تمدن قرآنی به دنبال تکامل است، تمدن قرآنی انسان را به آرامش می‌رساند و بهترین شرایط در غرب آسایش داشتن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، امشب در هیأت انصارالحسین(ع) مجموعه فرهنگی شهید آیت الله بهشتی اصفهان، با اشاره به نگاه مادی تمدن غربی به انسان و مادی‌گرایی و لذت گرایی انسان غربی، گفت: انسان در تمدن غربی همواره به دنبال لذت بیشتر است و بی توجه نسبت به دیگر انسان‌ها است، قطعا چنین انسانی که چیزی جز لذت‌های مادی را جستجو نمی‌کند به سعادت هم نخواهد رسید.

الگوی جمعی تمدن قرآنی بر مبنای تعاون بر خیر و تمدن غربی بر مبنای رقابت است

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه الگوی جمعی انسان تمدن قرآنی بر مبنای تعاون بر خیر می‌گذرد، خاطرنشان کرد: الگوی جمعی انسان غربی بر مبنای رقابت و تنازع بقا است، یعنی انسان قرآنی زمانی که در یک جا جمع می‌شوند به دنبال حل مشکلات یکدیگر و تعاون و همکاری با هم هستند اما انسان غربی وقتی جایی جمع می‌شوند و در وجه جمعی هستند وارد رقابت خواهند شد، این رقابت یعنی به جای دستگیری کردن مچ گیری کردن و حذف کردن یکدیگر.

وی با اشاره به اینکه گاهی لازم است هزاران نفر یا حتی میلیون‌ها نفر کشته شوند تا یک نفر بر رقیب خود پیروز شود، اظهار کرد: حاصل جنگ به غیر از کشته شدن افراد، نابودی محیط زیست و عقب افتادن هزاران نفر از زندگی است، زمانی که کارتل‌های اقتصادی می‌خواهند مسیر رقابت را جلو ببرند بسیاری مواقع از مسیر جنگ عبور می‌کنند، یا اینکه اشخاص را وارد عرصه فساد اخلاقی می‌کنند و آنها را از میان برمی‌دارند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه افزود: تمدن غربی موانع بر سر راه و رقبا را با ضداخلاقی‌ترین شیوه ها حذف می‌کند، منشوری در دنیای غرب تولید شده به نام منشور جهانی حقوق بشر، هرسال بر پایه این منشور مدعی می‌شوند که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و بهانه‌های مختلفی از ایران می‌گیرند و تلاش می‌کندن تا با دروغ پراکنی هزینه‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

حقوق بشر غربی حامی تروریست‌ها است

حجت الاسلام رهدار به جنایات عربستان و آل سعود از دست داشتن در ماجرای یازده سپتامبر تا کشتار در یمن و تشکیل سازمان های تروریستی نظیر داعش و بوکو حرام اشاره کرد و گفت: علیرغم همه جنایاتی که عربستان مرتکب شده هنوز نخواسته‌اند این کشور وارد لیست تروریست‌ها شود اما حزب الله لبنان که اجازه نمی‌دهد رژیم صهیونیستی وارد کشورش شده و دست به قتل عام بزند در لیست سازمان‌های تروریستی است.

وی ادامه داد: علت اینکه از عربستان حمایت می‌کنند این است که بنابر گفته خود غربی‌ها عربستان مانند گاو شیرده است، رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور کوچک در منطقه ظاهر شده است و هزاران جنایت انجام می‌دهد و زرادخانه‌های هسته‌ای دارد، اما ایران نباید حتی در لایه‌های صلح آمیز انرژی هسته‌ای داشته باشد، ایرانی که در دو قرن اخیر به هیچ کشوری حمله نشده است اما بارها مورد حمله قرار گرفته است همواره تحت فشار به عنوان ناقض حقوق بشر باید باشد اما کسی با رژیم کودک کش صهیونیستی کاری ندارد.

حجت الاسلام رهدار مفهوم تکامل را مفهوم محوری برآمده از انسان‌شناسی قرآنی دانست و تصریح کرد: مفهوم محوری برآمده از تمدن غربی مفهوم توسعه است، توسعه یک مفهوم عرضی با خروجی تورم است اما تکامل یک مفهوم عمودی است که خروجی آن پیشرفت خواهد شد.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه توسعه مانند چاق کردن بدن و تکامل مانند رشد دادن عقلانیت انسان است، اظهار کرد: تمدن غربی زندگی انسان را متورم می‌کند، یعنی هر روز زندگی ما را بیشتر به سمت تجمل می‌برد اما اخلاقیات در خانه ما و زندگی ما هرروز کمتر می‌شود، خرج زندگی را بالا می برد اما راندمان زندگی ما را پایین می‌آورد.

توسعه راندمان زندگی را پایین می‌آورد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته والدین ما و گذشتگان ما با یک پنجم امکانات امروز ما 10 فرزند را تربیت کرده و رشد می‌دادند و همگی هم در شرایط اجتماعی خوبی بودند اما امروز ما با 5 برابر امکانات بیشتر از گذشتگان خود از پس تربیت یکی دو فرزند به درستی برنمی‌آییم.

حجت الاسلام رهدار توسعه یکی از عوامل مشکلات زندگی انسان کنونی توصیف کرد و گفت: توسعه انواع امکانات را در زندگی ما قرار می‌دهد اما راندمان و کارآمدی را پایین می‌آورد، اخلاق را از ما گرفته و مانع رشد عقلی و بلوغ فکری و کارآمدی ما می‌شود.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به مشکلات موجود در خانواده‌های کنونی به ویژه در حوزه تربیت فرزند، تصریح کرد: زمانی والدین بی سواد ما فرزندانی با شعور ولو بیسواد تربیت می‌کردند اما امروز شاهد هستیم افراد تحصیلات دارند اما در حوزه عقلانیت مشکل‌دار هستند، درس خواندن لزوما از جنس شعور اجتماعی نیست، با همه امکانات امروز در تربیت فرزندان مشکلات بسیاری داریم و این تفاوت توسعه و تکامل است.

وی خروجی تمدن قرآنی را آرامش مقرون به آسایش برشمرد و اظهار کرد: تمدن غربی به انسان تنها آسایش می‌دهد، چند سال قبل در سند رسمی سازمان بهداشت جهانی که به طور سالیانه منتشر می‌شود، این آمار ارائه شد که 96 درصد افراد بالغ در برلین پایتخت آلمان با قرص می خوابند. این یعنی یک شهر روانی شده است، این یعنی تنها آسایش دارند و به آرامش نرسیده‌اند، این حاصل تمدن غربی است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات