۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۸۹۶۲۶

سخنان مهم رییس جامعه مدرسین که کمتر مورد توجه قرار گرفت/ استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟

سخنان مهم رییس جامعه مدرسین که کمتر مورد توجه قرار گرفت/ استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟
آیت الله حسینی بوشهری از آن دسته حوزویانی که استقلال حوزه را به معنای رویارویی و تقابل با نظام تفسیر می کنند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران، به تبیین بایسته ها و ویژگی های حوزه تراز انقلاب پرداخت و سخنانی مهمی مطرح کرد که کمتر مورد توجه رسانه های گروهی قرار گرفت.

وی در سخنان خود نکات مهمی در خصوص استقلال حوزه علمیه مطرح کرد و حوزه مطلوب را حوزه ای دانست که در عین پایبندی به اصالت ها و میراث های کهن حوزه، استقلال خود را حفظ کرده و در عین حال به نظام اسلامی پشت نمی کند و خیرخواه، ناصح و حامی نظام است و از فرزند خود مراقبت می کند.

رییس جامعه مدرسین همچنین از آن دسته افرادی که به غلط استقلال حوزه را به معنای تقابل و رویارویی با نظام تفسیر و تعریف می کنند انتقاد کرد.

استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟// عجمی

انتظار داریم حوزه مسؤولیت شناس و پاسخگو باشد

مهم ترین بخش های اظهارات وی بدین شرح است:
در عصر غیبت با مجاهدت علمای دین میراث بزرگی به ما رسیده و ما خوشه چین خرمن تلاش علمای بزرگ اسلام هستیم؛ باید تلاش کنیم به حوزه تراز برسیم و انتظار داریم حوزه مسؤولیت شناس و پاسخگو باشد و کسی که از بیرون یا از درون خود به حوزه نگاه می کند احساس کند که حوزه متناسب با مأموریت های تعریف شده اش عمل می کند.

به حوزه تراز سه نگاه تفریطی، افراطی و مطلوب صورت می گیرد؛ در تفکر تفریطی که شاید طرفداران نسبتا قابل توجهی هم داشته باشد، اینها می خواهند حوزه ای بی تحرک بوده و همواره چشمی به گذشته داشته باشد و نگاه به آینده را هم حذف می کند از همین رو چنین دیدگاهی نیاز امروز جامعه را برآورده نمی کند؛ جامعه ای که انقلاب کرده و توقعات آن بالا آمده و مسائلی همچون جامعه سازی و تمدن سازی را نشانه گرفته چون از حوزه ای که تمدن نوین اسلامی را در اهداف خود داشته باشد، فاصله دارد.

استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟// عجمی

سنت های اصیل حوزه نباید کنار گذاشته شود

یک نگاه هم نگاه افراطی است، طرفداران این نگاه و دیدگاه می خواهند حوزه به سرعت مدرن شود و از سنت های اصیل خود فاصله بگیرد و در چارچوب های یک دانشگاه قرار بگیرد؛ البته دانشگاه در جای خود خوب است و بنده تعرضی ندارم، اما سنت های اصیل حوزه نباید کنار گذاشته شود. این نگاه افراطی است.

نگاه مطلوب به حوزه برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه ارائه می دهد و در عین پایبند بودن به سنت های حوزه در گذشته متوقف نمی ماند؛ هیچ گاه از این سنت های ارزشمند دست نمی کشد، چرا که حوزه علمیه در طول قرون مختلف کارکردهای متنوعی داشته، شخصیت های بزرگی را به جهان اسلام تحویل داده و به نیازهای زیادی پاسخ گفته، چنین حوزه به گذشته می اندیشد اما در گذشته نمانده است و نمی ماند.

استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟// عجمی

هر زمان باید بتوانیم چهره هایی مثل شیخ انصاری را ارائه دهیم

حوزه مطلوب حوزه ای است که نیازهای امروز جامعه را به خوبی رصد می کند، حوزه ای است که برای هر زمان و هر مکان به تناسب اقتضائات برنامه دارد و الگو ارائه می دهد، اگر دیروز شیخ انصاری داشته امروز تلاش می کند شیخ انصاری زمانه را تربیت کند، معتقد است هر زمان باید بتوانیم چهره هایی را ارائه دهیم، حوزه ای است مترقی و پیشرفته هم به لحاظ متن و شیوه آموزش و تنوع در علوم هم در ابعاد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن هم با توجه به زبان مخاطب.

حوزه مطلوب با گذشته و اصالت های کهن احساس بیگانگی نمی کند، ما نمی توانیم و نباید به بهانه تحول از گذشته خود فاصله بگیریم؛ حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست، حوزه مطلوب حوزه آگاه به زمان است نه اسیر به زمان. حوزه مطلوب حوزه ای است که روی قله ای بلند ایستاده و زمانه را می نگرد و از آنجا برای زمان و زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم می گیرد، یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی.

استقلال حوزه یا همراهی با نظام؟// عجمی

استقلال حوزه به معنای رویارویی با نظام نیست

حوزه مطلوب به استقلال حوزه می اندیشد، اما نه به معنای پشت کردن به نظام اسلامی، حوزه مطلوب دیده بانی و آسیب شناسی می کند در عین حال به تعبیر رهبر معظم انقلاب حامی ناصح نظام است و مثل یک دیده بان، فرزند خود را به درستی مراقبت می کند تا به نتیجه برساند وگرنه در نیمه راه می ماند. برخی به غلط استقلال را به معنای رویارویی با نظام اسلامی تفسیر و تعبیر می کنند؛ این استقلال نیست؛ خاستگاه انقلاب حوزه است و باید از این مولود به درستی مراقبت کند.

حوزه مطلوب نو اندیش است نه نوگرا چرا که نوگرایی تصرف در دین می کند و چیزی که دین نیست را به عنوان دین به جامعه معرفی می کند و این خود بدعت است؛ حوزه مطلوب اخلاق محور، جامع نگر و علم پرور است به طوری که اگر اخلاق را از حوزه دور کنیم چیزی از حوزه نمی ماند.

ارسال نظرات