۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۸۹۸۱۴
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان مطرح کرد؛

دست اندازی زمین خواران به املاک موقوفه کاشان

دست اندازی زمین خواران به املاک موقوفه کاشان
اصفهان - محمود زاده نسبت به فروش املاک اوقافی توسط زمین خواران و برخی افراد فرصت طلب و کلاهبردارب ه بنگاه های مشاور املاک و خریداران املاک اوقافی هشدار داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مسلم محمود زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به فعالیت زمین خواران و برخی افراد فرصت طلب و سودجو برای فروش املاک اوقافی هشدار داد و گفت: بنگاه‌های مشاور املاک و خریداران املاک اوقافی مراقب زمین خواران، کلاهبرداران و برخی افراد فرصت طلب باشند و قبل از خرید املاک اوقافی ازاداره اوقاف و امورخیریه کاشان استعلام بگیرند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کاشان دارای املاک موقوفه زیادی است، افزود: کسانی که املاک موقوفه‌ای را در اختیار دارند برابر قرارداد و اسناد اجاره معتبرباید با موقوفه رابطه استیجاری داشته باشند.

محمود زاده ادامه داد: ممکن است برخی نسبت به موقوفات تجاری و مسکونی و ... دارای حق و حقوقی باشند که این حقوق را موقع نقل و انتقال به خریدار منتقل کرده و الزاما باید قرارداد یا همان سند اجاره به نام ایشان منتقل شود.

وی تأکید کرد: افرادی که قصد خرید اینگونه املاک را دارند برای جلوگیری ازسوء استفاده زمین خواران و افراد فرصت ظلب و کلاهبردارو بروز هر گونه مشکلی برای خود و موقوفه نسبت به استعلام از اداره اوقاف و امور خیریه کاشان اقدام کنند.

محمود زاده با اشاره به اینکه این مشکل بیشتر در نقل و انتقالات املاک وقفی کشاورزی بروز و ظهور دارد، گفت: امروز املاک و اراضی کشاورزی اوقافی غیر قابل کشاورزی دربافت مسکونی مورد تعرض افراد سودجو و فرصت طلب قرارگرفته است.

وی یادآور شد: با افزایش قیمت زمین در سال‌های اخیر زمین خواران، افراد فرصت طلب ومستأجرین املاک اوقافی بدون توجه به کاربری زراعی ملک موقوفه اقدام به تفکیک یا دیوارکشی موقوفه کرده و به فروش می‌رسانند و زمانی متوجه می‌شود که برای انتقال سند اجاره به اداره اوقاف مراجعه می‌کنند.

به گفته وی هر گونه تغییر کاربری، تفکیک، احداث بنا، تعریض و تخریب و دخل و تصرف دراملاک موقوفه بدون مجوز سازمان اوقاف یا متولی رسمی ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

محمود زاده یادآور شد: اینگونه اقدامات با سیر مراحل قانونی و پرداخت حق و حقوق موقوفه و اخذ مجوز لازم امکان پذیر است در غیراینصورت اینگونه املاک حکم تصرفات غاصبانه داشته و غصبی محسوب می‌شوند.

وی افزود: برخی در املاک وقفی کشاورزی بدون در نظر گرفتن مفاد قرارداد اجاره و کاربری زراعی ملک اقدام به احداث بنا، ویلا و ساختمان می‌کنند که این اقدام نه تنها سبب تخریب املاک کشاورزی شده بلکه بدون مجوز و اذن شرعی است و قانونی نیست و این املاک و ساختمان‌ها با دستور مراجع قضایی قلع و قمع و تخریب و خسارت جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه کاشان گفت: به خریداران املاک اوقافی توصیه می‌شود، قبل از خرید املاک وقفی استعلام لازم از وضعیت ملک، کاربری ملک در پرونده، نوع حق و حقوق کسی و هزینه‌ها و شرایط را بعمل آورند.

محمود زاده گفت: اداره اوقاف و امورخیریه کاشان برای ارائه مشاوره به خریداران املاک اوقافی اعلام آمادگی می‌کند تا ضمن جلو گیری ازسوء استفاده زمین خواران و افراد فرصت طلب ازتضییع حقوق موقوفه نیز جلوگیری شود.

لازم به ذکراست، شهرستان کاشان دارای ۲ هزار و ۳۴۵ موقوفه و ۹ هزار و ۱۱۵ رقبه وقفی با کاربری‌های کشاورزی، مسکونی، تجاری، اداری و ... است. /۱۳۰۷/پ210/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات