۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۵۴۳۴۴
رئیس اداره اوقاف کاشان هشدار داد؛

مردم فریب موقوفه‌خواران را نخورند

مردم فریب موقوفه‌خواران را نخورند
محمود زاده گفت: برخی افراد سودجو املاک اوقافی را دیوارکشی کرده و خریدار نیز به تصور عدم کشاورزی بودن ملک و قابلیت نقل و انتقال با مبالغ زیادی خریداری می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مسلم محمود زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران از فعالیت برخی سودجویان در زمینه خرید و فروش املاک موقوفه هشدار داد و گفت: افرادی که بر اساس قرارداد و اسناد اجاره معتبر املاک موقوفه را در اختیار دارند مستاجر اوقاف بوده و مالکیتی ندارند و امکان خرید و فروش کامل آن را ندارند.

وی افزود: هرچند برخی بر روی موقوفات تجاری و مسکونی و غیره ممکن است حق و حقوقی باشند که این حق و حقوق را زمان نقل و انتقال به خریدار منتقل کرده و الزاما قرارداد یا سند اجاره در اختیار خود را به نام خریدار منتقل می کنند.

محمود زاده با اشاره به اینکه کلاهبرداری در نقل و انتقالات املاک وقفی کشاورزی مشهود است، اظهارداشت: ممکن است اینگونه املاک و اراضی دیگر قابلیت کشاورزی نداشته باشند، اما به دلیل قرار گرفتن در بافت مسکونی و افزایش قیمت زمین در سال‌های اخیر برخی افراد سودجو یا افرادی که به عنوان مستاجر اینگونه املاک را در اختیار دارند بدون در نظر گرفتن کاربری زراعی، ملک موقوفه را تفکیک، یا دیوارکشی و به فروش می‌رسانند.

به گفته وی برخی افراد سودجو املاک اوقافی را دیوارکشی کرده و خریدار نیز به تصور عدم کشاورزی بودن ملک و قابلیت نقل و انتقال با مبالغ زیادی خریداری می کنند، اما هنگام انتقال سند اجاره در اداره اوقاف با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان هر گونه تغییر کاربری، تفکیک، احداث بنا، تعریض، تخریب و دخل و تصرف در املاک موقوفه بدون مجوز سازمان اوقاف یا متولی رسمی را ممنوع و جرم دانست و گفت: اینگونه اقدامات با سیر مراحل قانونی و پرداخت حق و حقوق موقوفه و اخذ مجوز لازم امکان پذیر است در غیر این صورت اینگونه املاک حکم تصرفات غاصبانه داشته و غصبی محسوب می‌شوند.

محمود زاده یادآور شد: برخی املاک وقفی کشاورزی را بدون در نظر گرفتن مفاد قرارداد اجاره و کاربری زراعی اقدام به احداث بنا، ویلا و یا ساختمان کرده که این اقدام نه تنها سبب تخریب املاک کشاورزی می‌شود، بلکه بدون مجوز و اذن شرعی و غیر قانونی است و با دستور مراجع قضایی امکان قلع و قمع و تخریب دارد.

به گفته وی برخی از خریداران املاک موقوفه بدون تحقیق در دام سودجویان گرفتار و بعد از نقل و انتقال ملک موقوفه به اداره اوقاف مراجعه و متوجه سوء استفاده متخلفان شده و در مراجع قضایی برای اثبات حقوق خود اقامه دعوا می‌کنند.
 
محمود زاده تأکید کرد: افرادی که قصد خرید املاک اوقافی را دارند برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده، از اداره اوقاف و امور خیریه کاشان استعلام گرفته تا ازهرگونه فرصت طلبی، سودجویی و یا کلاهبرداری افراد جلوگیری شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان به شهروندان کاشانی و روستا‌های تابعه توصیه کرد قبل از خرید املاک وقفی، وضعیت ملک، کاربری در پرونده، نوع حق و حقوق شخصی که ملک وقفی را در اختیار دارد و هزینه‌ها و شرایط مربوطه را استعلام کند.

محمود زاده گفت: اداره اوقاف و امور خیریه کاشان آماده ارائه مشاوره به شهروندان را دارد تا ضمن جلوگیری از تضییع حقوق موقوفه از سودجویی و کلاهبرداری فرصت طلبان و سودجویان جلوگیری کند.

لازم به ذکر است، شهرستان کاشان دارای ۲ هزار ۳۳۱ موقوفه و ۸ هزار ۸۱۹ رقبه وقفی با کاربری‌های کشاورزی، مسکونی، تجاری، اداری و غیره است./۱۳۰۷/پ310/ف
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات