۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۹۰۹۳۹
آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری رسا:

فاصله گرفتن از حوزه انقلابی طلاب را از مسیر حقیقی دور می کند

فاصله گرفتن از حوزه انقلابی طلاب را از مسیر حقیقی دور می کند
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت جریان سازی در زمینه حوزه انقلابی تأکید کرد و گفت: درباره حوزه انقلابی مطالعه دقیق صورت گیرد و مؤلفه های آن برای طلاب تبیین شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا و جمعی از مسؤولان این خبرگزاری، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: امیدوارم خداوند به برکت کرامتی که به امام حسین(ع) عنایت فرمود، عنایت به حوزه های علمیه، انقلاب و نظام اسلامی را مضاعف کند و هرچه برکت تا کنون بوده از این مسیر محقق شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تقدیر و تشکر از حضور حجت الاسلام محققی و مسؤولان خبرگزاری رسا، افزود: قدمت خبرگزاری رسا در حوزه های علمیه قم بر سایر خبرگزاری ها تقدم دارد و زمانی خبرگزاری رسا در حوزه آغاز به کار کرد که در حوزه های علمیه هیچ رسانه ای که افکار مراجع عظام تقلید، علما و اساتید و بزرگان حوزه را انعکاس دهد، وجود نداشت.

خبرگزاری رسا بر نقاط تحولی دست گذاشته که سبب تولید اندیشه خواهد شد

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: آغاز به کار خبرگزاری رسا بارقه امیدی برای انقلابیون و حوزویان شد که افکار و نظریات بزرگان و انقلابیون حوزه از طریق این رسانه منعکس خواهد شد.

وی با بیان اینکه نتیجه گزارشات ارائه شده از سوی مسؤولان خبرگزاری رسا، معلوم شد که این خبرگزاری در نقطه تأسیس توقف نکرده، افزود: خبرگزاری رسا کار خود را از اینکه تنها اخباری تهیه و منعکس کند، متوقف نکرده، بلکه توسعه پیدا کرده و تحولاتی در این خبرگزاری ایجاد شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه آثار و نقاط تحول در خبرگزاری رسا، از اطلاع رسانی خبری بیشتر خواهد بود، گفت: شما در مسیری قرار گرفتید که به دنبال تحکیم و شناسایی ساختار و بنیان های حوزه های علمیه هستید که این کار بسیار اساسی است.

وی بر لزوم شناختن و معرفی افکار حوزه تأکید کرد و افزود: ماهیت، گذشته، حال و آینده حوزه چه بوده است، نقش اساسی که حوزه های علمیه در به وجود آوردن انقلاب داشت و مؤلفه هایی که حوزه به دنبال آن برای پیروزی انقلاب بود، چیه بود، چه مقدار از آن مؤلفه ها تضعیف شده و چقدر باید این مؤلفه ها را تقویت کرد و حرکت آینده حوزه چگونه باید ترسیم شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: الان افرادی بیان می کنند که حوزه کنونی با حوزه قبل از انقلاب فرقی نکرده، که باید پاسخ عالمانه بدان داده شود و بررسی شود که تحولات علمی، رشد غیر قابل انتظاری در فقه بعد از انقلاب به وجود آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه امروز تخصص هایی در فقه به وجود آمده که حتی قبل از انقلاب تصور آن برای بزرگان انقلابی ما هم وجود نداشت، افزود: باید بررسی شود که حوزه کنونی با حوزه قبل از انقلاب در مسأله فقه، تفسیر، قرآن، حدیث، اعتقادات، فلسفه، کلام و اخلاق چه تفاوتی کرده است، آیا متون اخلاقی الان بیشتر بوده یا قبل از انقلاب است.

وی با بیان اینکه خبرگزاری رسا بر نقاط تحولی دست گذاشته که سبب تولید اندیشه خواهد شد، گفت: این گونه فعالیت ها فراتر از کارهای خبرگزاری بوده و در مرکز تحقیقاتی و پژوهشی صورت می گیرد که منجر به تولید اندیشه در حوزه های علمیه می شود.

 در جوهره حوزه های علمیه انقلاب وجود دارد/ تقدیر از عملکرد خبرگزاری رسا

در جوهره حوزه های علمیه انقلاب وجود دارد

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در جوهره حوزه های علمیه انقلاب وجود دارد نه اینکه انقلاب عنوان عرضی بر حوزه باشد و امام خمینی(ره) این جوهر را کشف و نشان داد.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه نقش اساسی در انقلاب داشته و بنیان فکری انقلاب بر دوش حوزه های علمیه بوده، افزود: نمی خواهیم نقش دانشگاه را در انقلاب نفی کنیم که نفی دانشگاه از دایره انقلاب با حوزه انقلابی سازگاری ندارد، زیرا در این انقلاب مردم، بازاریان و مراکز علمی نقش داشتند، اما نقش اصلی در انقلاب را حوزه های علمیه و افکار امام داشت.

مؤلفه های حوزه انقلابی برای طلاب تبیین شود

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه باید مؤلفه های حوزه انقلابی برای طلاب تبیین شود، گفت: باید ماهیت حوزه انقلابی برای نسل امروز و طلاب جدید الورود به صورت علمی نه به صورت دستوری و سیاسی تبیین شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: باید طلاب با همه جوانب چارچوب های حوزه انقلابی را بپذیرند و نباید ابعاد و چارچوب های حوزه را به صورت دستوری در اختیار طلاب قرا دهیم، بلکه باید این باور در میان طلاب به وجود بیاید که اگر از این مسیر فاصله بگیرند، از مسیر حقیقی فاصله گرفتند و نباید فکر کنند با جدایی از مسیر هنوز طلبه واقعی هستند.

وی با بیان اینکه از خبرگزاری رسا که برای سخنان اینجانب درباره مؤلفه های حوزه انقلابی مدون کرده، تقدیر و تشکر می کنم، افزود: باید مؤلفه های حوزه انقلابی را به طلاب و اساتید ارائه داد و برای هر مؤلفه ای جلسه ای گذاشته شود تا اینکه به مخاطبان فهمانده شود که عالمانه دنبال این مسایل هستیم نه اینکه از ما در این زمینه خواسته شده است.

سخنان و دغدغه های رهبر انقلاب درباره حوزه انقلابی فوق دستوری است

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به سخنان و دغدغه های رهبر معظم انقلاب در موضوع حوزه انقلابی، گفت: اگر رهبر انقلاب با شدت، حدت و اصرار بر مسأله حوزه انقلابی تأکید دارند، یک مطلب فوق دستوری است و می خواهند بیان کنند که اساتید و طلاب به حقیقت حوزه توجه کنند، در حقیقت، مبانی و در خمیر مایه حوزه انقلابی وجود دارد.

وی با اشاره به هشدارهای رهبر انقلاب درباره خط سکولاریزه شدن حوزه، تصریح کرد: خوشبختانه رهبر انقلاب نفرمودند که حوزه موجود سکولار است، اما برخی این اشتباه را مرتکب شدند، بلکه منظور ایشان این بود که مراقب باشید که اگر از حقایق حوزه فاصله گرفته شود به آنجا منتهی خواهید شد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه درباره حوزه انقلابی مطالعه دقیق صورت گیرد و به عنوان یک کار موقت نباشد، گفت: همان گونه که با یک جلسه و نشست نمی توان گفت حوزه مهذب و اخلاقی شده است، باید این جریان سریان و ادامه داشته تا تهذیب در حوزه به بار بنشیند.

وی بر ضرورت جریان سازی در زمینه حوزه انقلابی تأکید کرد و افزود: هر مؤلفه ای درباره حوزه انقلابی را باید تجزیه، آنالیز و ابعاد مختلف آن را بررسی کنید و همچنین بررسی کنید که مخاطبان در چه سطحی قرار دارند، باید برای اساتید حوزه مولفه های خاصی مطرح کرد، زیرا مؤلفه هایی که برای اساتید مطرح می شود نباید برا طلاب جدید الورود مطرح شود، اما مؤلفه های عمومی حوزه انقلابی برای همه طلاب مطرح شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه تحقیق در حوزه انقلابی اقدام بسیار مبارکی است، گفت: خبرگزاری رسا اساتید انقلابی که حوزه و کرسی تدریس و شاگرد دارند را به میدان بیاورد و راجع به حوزه انقلابی با آنها صبحت کند، مطالب و سخنان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در زمینه حوزه انقلابی را برای آنها بیان کنید تا ذهن آنها با این موضوع آشنا شود تا استادان در این زمینه تفکر کنند و در مصاحبه هایی که انجام می دهید، بیان کنید این مطالبی که به طلاب ارئه می دهید، از آنها بخواهید که با مطالعه سخن بگویند که نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

 در جوهره حوزه های علمیه انقلاب وجود دارد/ تقدیر از عملکرد خبرگزاری رسا

بررسی اقدامات تحولی مدیریت حوزه

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حوزه در حال تحولاتی است، گفت: مدیر محترم حوزه های علمیه و شورای مدیریت حوزه های علمیه تلاش های زیادی برای ایجاد تحول طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار انجام می دهند، مدیر حوزه و دوستان ایشان زحمات بسیاری کشیدند و وقت های بسیار زیادی گذاشتند که باید از آنها در این زمینه تشکر کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: به چه میزان برای طراحی این تحول در حوزه فکر شده است؟ آیا اشخاص معین در اتاق های معین این درختواره ها را تنظیم کردند و به حوزه تحویل دادند؟ آیا با این درختواره ها می توانیم مثل امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله برجرودی و مرحوم آیت الله طباطبایی تربیت کنیم؟ آیا با این درختواره ها می توان افرادی مانند مرحوم آیت الله خویی و مرحوم نایینی و محقق اصفهانی تربیت کرد؟

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: در این که علوم گسترش و توسعه پیدا کرده؛ در تخصصی و گرایشی شدن تردیدی نیست، اما یکی از هویت های حوزه این بوده که عالم جامع تربیت می کرده است، نمونه آن مرحوم علامه حسن زاده آملی بوده که این روزها مصادف با رحلت این مرد بزرگوار است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: ما نمی گوییم که هر طلبه ای باید جامع شود، که این امر هرگز نشدنی است؛ در گذشته حوزه هم افراد تکی بودند که به این جامعیت می رسیدند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: آیا در همان بعد فقاهت، آیا با درختواره ها واقعا فقیه و مجتهد مطلق که بتواند در تمام ابعاد فقه اجتهاد کند، می توان تربیت کرد، یا فردی را صاحب مبانی اصولی می کند یا خیر؟

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: خبرگزاری رسا از خود طراحان درختواره ها دعوت کند و از اساتید حوزه بخواهد مطالعه کنند، این مسأله بسیار مهمی است، به همان اندازه ای که شما درباره حوزه انقلابی دغدغه دارید، باید درباره طرح تحولی حوزه توجه دوچندان داشته باشید.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: آقایانی که طرح تحولی حوزه را طراحی کردند، اگر از ما دلسوزتر به حوزه نباشند، دلسوزی آنها کمتر نیست، اما جای تأمل بسیار جدی در این زمینه وجود دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: آیا این مسائل کمک به قوت علمی می کند؟ اهداف این حوزه چه بوده است؟ هدف ما این بوده افرادی که در این حوزه تربیت می شوند قرآن و عترت را درست بشناسند.

وی با اشاره به برخی جریان ها که در اساس حوزه شبهه می کنند، گفت: امروز از بیرون حوزه کار کارشناسی عمیق روی نقاطی انجام می دهند که بتوانند از آن نقاط حوزه را متزلزل کنند، همانند اینکه روی مسأله زنان وارد می شوند تا اینکه مردم را از حوزه و دین جدا کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: آنچه که در برخی رسانه های خارج کشور مشاهده می شود، کار فردی نیست که به تنهایی برنامه ریزی می کند، بلکه جریانی برنامه ریزی و کار کارشناسی می کنند.

وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز کار در فضای مجازی جهاد است، واقعا جهاد است، زیرا دشمنان با پشتوانه کفر می خواهند نفوذ کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: دشمنان در مساله جهاد و شهادت می خواهند روحیه جهاد را بگیرند، زیرا فردی که پای میدان کار می آید به جهاد اعتقاد دارد و همچنین آنها روی مساله امام حسین(ع) و مهدویت تمرکز کردند.

 در جوهره حوزه های علمیه انقلاب وجود دارد/ تقدیر از عملکرد خبرگزاری رسا

وی با بیان اینکه این مسائل و پرونده هایی که گاهی در خبرگزاری رسا کار می شود، امر بسیار مهمی است، بیان کرد: در داخل حوزه آقایی را به عنوان مجتهد قبول ندارند، به عنوان مدرس درجه پنج درس خارج قبول ندارند، اما در رسانه های خارجی به عنوان مرجع بزرگ شیعه از او یاد می کنند.

پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی رسالت رسانه های انقلابی

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: ما در عین اینکه باید طلاب را در این زمینه بیدار کنیم و هشدارهای لازم را بدهیم، اما باید در این زمینه کار علمی دقیق انجام شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: بنده به برخی عرض کردم همین آقایی که نام بردید قرآن و عترت را قبول ندارد، در همین مساله کار علمی انجام دهیم و برای طلاب بیان کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: متاسفانه برخی طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار با همین آقا ارتباط برقرار کرده بودند، برای آنها بیان کردم که اگر می خواهید قرآن ببوسیم و کنار بگذاریم و عترت را کنار بگذاریم مشکلی ندارد، اما آنها گفتند که فکر این آقا چنین نیست، بنده گفتم همین اقا می گوید اکثر روایات اسرائیلات است و آن قرآنی که بر پیامبر نازل شده امروز در اختیار ما قرار ندارد و بنده در سال گذشته دو جلسه اول درس خود را به شبهات این فرد جواب دادم.

وی با بیان اینکه فعالیت هایی که خبرگزاری رسا انجام می دهد هر کدام از آنها یک رسانه مستقل را می طلبد، افزود: باید در حوزه های علمیه رسانه ای وجود داشته باشد که رصد کنند چه افرادی شبهه ایجاد می کنند و هدف و پشتوانه علمی و جواب آن چه است و به طور دقیق اساتید حوزه گزارش دهند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: زمانی شخص دیگری در علم اصول چقدر تردید کرد و حتی شیخ انصاری و صاحب جواهر را به استهزاء گرفته بود.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: مرحوم حاج افتخاری در خاطره ای بیان کرد که همراه با حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و علمای دیگر در جماران تهران خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم، امام فرمودند که اگر فقه جواهری گرفته شود انقلاب از بین خواهد رفت و این تعبیر عجیبی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: یک مدت در حوزه فردی پیدا شد حرف های بی اساس زد که مباحث اصول هیچ اثر و نتایج عملی ندارد، خودش هم مطالب بسیار بی ربط و بی اساس نوشت و می خواست به عنوان مجموعه اجتهادی به حوزه های علمیه تحمیل دهد.

وی با بیان اینکه باید با این گونه فعالیت ها و نظرات برخورد عالمانه کرد، افزود: ما نمی گوییم هر فردی هر نظریه ای و سخنی ارائه داد، علمای درجه اول برای پاسخگوی به میدان بیایند.

آیت الله فاضل لنکرانی فعالیت های خبرگزاری رسا در رصد این گونه امور در حوزه های علمیه را بسیار مهم دانست و گفت: بنده به سهم خودم از تلاش های خبرگزاری رسا تقدیر و تشکر می کنم و خبرگزاری رسا به دنبال این مساله است که خدمت به حوزه های علمیه، اسلام و انقلاب داشته است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان توصیه هایی به منظور ارتقای فعالیت های خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه شاخص حوزوی مطرح کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
خبرنگاران پرتلاش در رسانه حوزوی - انقلابی رسا تلاش کنند تا خدمت رسانی به جامعه مخاطب به نحو احسن اهداف انقلابیگری و تقویت نظام مقدس اسلامی را با رعاین اصول عقلانیت دینی دنبال کنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کدام حوزه انقلابی،فقر،بی عدالتی،فساد،طلاق،
0
0