۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۹۱۵۴۶

راه های بیرون رفت از آسیب های صدا و سیما

راه های بیرون رفت از آسیب های صدا و سیما
حیاتی گفت: اگر نگاهی به راه های برون رفت از این چالش ها نظر کنیم می توانیم به نکاتی در بازنگری در شیوه تولید، تعامل با مخاطبان و ضرورت تحول رویکردی در همه امور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وحید حیاتی استاد دانشگاه صدا و سیما با اشاره به آسیب های موجود در صدا و سیما و راه های برون رفت از آنها اظهار داشت: یکی از چالش های مهم و اساسی که صدا و سیمای ما با آن رو به روست، مساله فرم برنامه های تلویزیونی و البته محتوای آنها در نسبت با مخاطب است.

وی در ادامه افزود: آنچه که فارغ از توسعه تکنولوژیک و البته دیجیتال سازی صدا و سیما می بایست دنبال می شد، اقتضائات رویکرد مخاطب به محتوای متفاوت، تعاملی و مبتنی بر بایسته های روز اجتماع است و آنچه که عملاً در فضایی که شبکه های جدید ارتباطی و رسانه های اجتماعی از جمله VOD  ها به خود اختصاص داده اند، به شکل مطلوب در جریان است و این شبکه ها از تنوع محتوا و البته تعامل با مخاطب و توجه به بایسته های اجتماعی نهایت بهره برداری را نموده اند و این موضوع که به بحث جدی جدایی مخاطب از رسانه ملی و به نوعی شکاف منجر شده است در آینده نزدیک بیشتر نیز به چشم خواهد خورد.

استاد دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اهمیت جذب در صدا سیما گفت: رویکرد جذب مخاطب که در همه این سال ها با کم توجهی قاطبه سازمان صدا و سیما در تنوع بخشی و افزایش ارتباط مخاطب با برنامه های تلویزیون به خصوص، صرفاً در برخی سریال ها و برنامه های نمایشی دنبال شده است و برخی برنامه های نمایشی به واسطه موضوع جذاب، علاقمندی مخاطب برای مشاهده یک برنامه نمایشی دراماتیک به دست آمده است و نگاهی که در آن به واسطه امر نمایشی مخاطب مشتاقانه در ارتباط با آن برنامه مسیر ارتباط عمیق را می‌پیماید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امری که در همین دو سال اخیر نیز به واسطه شبکه های اجتماعی جدید و VOD  ها نیز دچار اخلال شده است و عملاً در آینده نزدیک کارآیی خود را در ارتباط با مخاطب رسانه ملی از دست خواهد داد، در حالی که در دیگر برنامه ها از جمله برنامه های خبری، از اینگونه ارتباط خبری نیست و با تاخیر در اطلاع رسانی های به موقع و بهنگام و همچنین کمبود برنامه‌های تفسیری و تحلیلی مرتبط که البته در نهایت بی طرفی یا حتی کمتر جهت یافته بتواند جذب مخاطب نمایند، این مهم محسوس و قابل تامل است.

حیاتی با توجه به اهمیت ارائه فرم و محتوای مطلوب ابراز داشت: در مجموع می توان اشاره کرد که سازمان صدا و سیما به نوعی در حیطه فرم ارایه و محتوای مطلوب و به دست آوردن مخاطب در میان کارزار جدید شبکه های اجتماعی، چالش های اساسی دارد و به این مسائل نوع تولید برنامه ها با الگوهای نوین در نسبت با دستگاه عریض و طویل که کم هزینه تر و چابک تر این مسیر را طی می کنند، را نیز باید افزود که عدم توجه به این سمت و سو، این چالش ها را پر رنگ تر خواهد کرد و رسانه ملی را با کمبود منابع و ناکارآمدی مواجه خواهد کرد.

استاد دانشگاه صدا و سیما در پایان با اشاره به راه های برون رفت از آسیب های صدا و سیما خاطرنشان کرد: به طور خلاصه اگر نگاهی به راه های برون رفت از این چالش ها نظر کنیم می توانیم به نکاتی در بازنگری در شیوه تولید، شیوه تعامل با مخاطبان و ضرورت تغییر و تحول رویکردی در همه امور برنامه سازی سازمان و در نهایت سیاستگذاری دقیق کوتاه مدت و بلند مدت در این عرصه اشاره کرد که در پیش روی مدیر باتجربه سازمان صدا و سیما خواهد بود و استفاده از مشاوران کارآمد در این عرصه‌ها بخشی از مسیر دستیابی به هدف گذاری طراحی شده توسط مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی سازمان صدا و سیما خواهد بود.

ارسال نظرات