۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۹۱۲۶۶
به بهانه انتصاب دکتر جبلی به عنوان رئیس صداوسیما؛

تحول کیفی در تولیدمحتوا؛ لازمه حفظ و افزایش مخاطب رسانه ملی

تحول کیفی در تولیدمحتوا؛ لازمه حفظ و افزایش مخاطب رسانه ملی
رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی ملت ایران، رسالت خطیری چون هدایت فرهنگی جامعه را به عهده دارد و وظیفه مهم ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی و همبستگی ملی را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،سکاندار جدید صداوسیما برای این که بتواند اولاً مخاطب موجود را حفظ کرده و ثانیاً نسبت به افزایش مخاطب جدید اقدام نماید، می بایست تحول و بازنگری جدی در تولیدات و محصولات رادیو و تلویزیون را در دستور کار خود قرار دهد.

 در متن حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتصاب دکتر پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما به نکات بسیار مهمی اشاره شده از جمله این که "رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است."

همچنین در این حکم به تصریح آمده که؛" هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و افزایش همبستگی ملی، جزو اولویت‌هایی است که می بایست با ارتقای سرمایه انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی محقق گردد."

آن چه مسلم است این که رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی ملت ایران، رسالت خطیری چون هدایت فرهنگی جامعه را به عهده دارد، در عین حال که به تصریح مقام معظم رهبری، وظیفه بسیار مهم ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تقویت وحدت و همبستگی ملی را برعهده دارد.

البته با عنایت به بیانات و رهنمودهای سکاندار حکیم انقلاب اسلامی در طول بیش از سه دهه اخیر، می توان شاخصه ها و محورهای مهم دیگری را در زمینه مأموریت ها و رسالت های کلیدی صداوسیما برشمرد و آن ها را به شکل جزئی تر و دقیق تر مورد توجه قرار داد.

از سوی دیگر به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران رسانه ای و هنری، در حال حاضر رسانه ملی با دو چالش مهم مخاطب و نیز تولید محتوا روبروست، از این حیث که در سال های اخیر به نظر می رسد که تا حدودی شاهد افت مخاطبان رادیو و تلویزیون در قیاس با سال های دهه هشتاد و هفتاد بوده ایم و این مساله در جای خود نیاز به تحلیل و بررسی دقیق و عالمانه دارد تا خروجی آن در نهایت ارایه راهکارهای برای برون رفت از این وضعیت باشد.

ثانیاً در بحث تولید محتوا، همچنان ضعف ها و نقص های جدی در عملکرد صداوسیما وجود دارد که به هیچ وجه قابل کتمان نیست. شاهد مثالش ضعف نسبی در تولید سریال های مناسبتی و غیرمناسبتی در طول سال های اخیر است که به ویژه در دوران مدیریت دکتر علی عسکری- با وجود همه تلاش ها و زحمات- مشهود بوده است.

از این منظر سکاندار جدید صداوسیما برای این که بتواند اولاً مخاطب موجود را حفظ کرده و ثانیاً نسبت به افزایش مخاطب جدید اقدام نماید، می بایست تحول و بازنگری جدی در تولیدات و محصولات رادیو و تلویزیون را در دستور کار خود قرار دهد که این مهم قطعاً نمی تواند بدون در نظر گرفتن نیاز و ذائقه مخاطب و در وهله بعدی، مصلحت او صورت بگیرد.

ما امروز با مخاطبان انبوهی مواجه هستیم که بر اساس شرایط و اقتضائات روز در قیاس با دهه های گذشته، حق انتخاب های گسترده ای دارند و لذا تولید برنامه در مقیاس صداوسیما باید اولاً بسیار هدفمند و هوشمندانه و توأم با کار خلاقانه و حرفه ای انجام شود و ثانیاً هم این که به طور مداوم نیازها، مطالبات و خواسته های رسانه ای اقشار مختلف مردم به ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه از سوی رسانه ملی رصد و تحلیل شود، چه آن که این امر به افزایش اعتماد مخاطب به چنین رسانه فراگیری کمک شایان توجهی می کند.

نکته حائز اهمیت دیگر ناظر به ضرورت بهره گیری از توان و ظرفیت جوانان مؤمن و انقلابی در بخش های مختلف صداوسیما از جمله در امور مدیریتی است، ضمن آن که از همین ظرفیت بسیار ارزشمند در راستای تحقق اهداف مندرج در بیانیه گام دوم باید به ویژه در اتاق فکر و هیئت های اندیشه ورز رسانه ملی استفاده شود.

سید طاها علوی

ارسال نظرات