۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۹۱۵۴۸
حجت الاسلام قلی پور:

ترویج فرهنگ وقف از الزامات تحقق‌ تمدن‌ اسلامی است

ترویج فرهنگ وقف از الزامات تحقق‌ تمدن‌ اسلامی است
مازندران - امام جمعه بابلسر، ترویج فرهنگ وقف یکی از الزامات تحقق‌ تمدن‌ اسلامی عنوان کرد و گفت: فرهنگ متعالی وقف، مصداق بارز احسان ماندگار، و تلاش برای تعالی اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت‌الاسلام‌ محمد اسماعیل ‌قلی‌پور، امام جمعه بابلسر امروز در دیدار رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع)، نظام وقف را یکی از سازوکارهای تحقق عدالت اجتماعی دانست و گفت: وقف از سنت‌های زیبای اسلام و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار(ع) محسوب می‌شود و این سنت حسنه بعد از انقلاب بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت.

امام جمعه بابلسر ادامه داد: مردم مؤمن و باتقوای کشورمان بر این باور و اعتقاد هستند که وقف چشمه همیشه جوشان است و حتی پس از مرگ انسان نیز نام خیرواقف ماندگار و دائمی خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که ائمه معصومین(ع) و علما در عمل به وقف پیشگام بودند، خاطرنشان کرد: امروز باید این سنت حسنه دینی باید تبلیغات و تبیین صحیح در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام قلی پور با اشاره به این که ترویج فرهنگ وقف یکی از الزامات تحقق‌تمدن‌اسلامی است، به تبیین آثار و برکات وقف پرداخت و افزود: آگاهی مردم از آثار و برکات موقوفات که مبدل فنای اموال و بقای اموال یعنی تبدیل شدن مال فانی به مال باقی ماندگار و دائمی است، باعث تشویق به توسعه‌ فرهنگ وقف خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: فرهنگ متعالی وقف، مصداق بارز احسان ماندگار، و تلاش برای تعالی اجتماعی است و ترویج آن وظیفه همگانی است که با توجه به کارکردهای مثبت وقف در جامعه ضروری است، بیش از پیش به این مهم پرداخته شود.

امام جمعه بابلسر با تاکید بر اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش و تجلیل و تکریم از آنها خاطر نشان کرد: فرهنگ وقف می‌تواند در عرصه‌های متعددی با توجه به نیاز امروز جامعه و منافع عمومی تعریف و ترویج شود.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که باید وقف های جدید متناسب با نیارهای روز جامعه صورت پذیرد، تصریح کرد: می توان با بهره گیری از این سنت حسنه الهی بسیاری از مشکلات جامعه در بخش های مختلف را رفع کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران، وقف را ظرفیتی ارزشمند در جهت تقویت مبانی دینی و اعتقادی در جامعه عنوان کرد و افزود: وقف در طول تاریخ پشتوانه مناسبی برای مبانی دینی و ارزش های الهی بوده است.

امام جمعه بابلسر بر ضرورت شناسایی، احصاء و احیاء موقوفات در کشور تأکید کرد و گفت: هنوز بسیاری از موقوفات احصاء و شناسایی نشده اند که به طور حتم احیاء این موقوفات می تواند در رفع مشکلات اقتصادی جامعه اثرگذار باشد.

حجت الاسلام قلی پور همچنین به ظرفیت مهم وقف در جهت تقویت مبانی و مباحث قرآنی اشاره کرد و افزود: در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی کرسی تلاوت قرآن در آستان امامزاده‌ابراهیم‌ع از سرگرفته شود.

حجت‌الاسلام یوسف‌تبار، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابلسر و فریدونکنار نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: به دنبال احیاء و آبادانی موقوفات و نهادینه سازی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه هدف هستیم./950/پ۲۱۰/

ارسال نظرات