۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۹۲۴۶۱

هند نگران نفوذ طالبان در کشمیر است

هند نگران نفوذ طالبان در کشمیر است
با پیروزی طالبان در افغانستان، هند به شدت نگران نفوذ این گروه در منطقه کشمیر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، هند نگران است پیروزی گروه طالبان در افغانستان، گروه‌های شورشی کشمیر را که برای استقلال این منطقه مسلمان نشین و هیمالیایی نبرد می‌کنند، قویتر کرده و انگیزه بیشتری به آنها بدهد. نارندرا مودی نخست وزیر هند در جلسه هفته گذشته اعضای گروه بیست به وضوح از نگرانی خود بابت نفوذ افکار طالبان در کشمیر اظهار نگرانی کرده و خواستار کنترل بیشتر روی این گروه شد تا افغانستان را به کشوری برای حمله به همسایگان تبدیل نکند.

وضعیت در کمشیر نیز آرام نیست. در دو ماه گذشته نزدیک به ۴۰ نفر غیرنظامی به دست نیروهای استقلال طلب کشته شده‌اند که عمده آنها هندو یا سیک بوده‌اند. مسلمانانی هم که با نیروهای هندی همکاری کرده‌اند از این ترورها در امان نبوده‌اند. هند در هفته‌های گذشته بر شدت عبور و مرور گشتی‌های خود در مرز با پاکستان افزوده چرا که نگران نفوذ نیروهای طالبان به این منطقه است؛ چه اینکه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی مجاهدان میهمان از افغانستان در کشمیر علیه نیروهای هندی می‌جنگیدند.

با این حال طالبان اعلام کرده به همکاری اقتصادی و سیاسی با هند علاقمند است و دوست ندارد افغانستان را به محلی برای ناامن سازی دیگر کشورها تبدیل کند، هرچند هند چندان به این صحبت‌ها اعتمادی ندارد./۹۸۸/

منبع: فرانس۲۴

ارسال نظرات