۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۶۹۲۸۵۸
رهبر نهضت اسلامی افغانستان:

ایجاد وحدت، یک وظیفه دینی است

ایجاد وحدت، یک وظیفه دینی است
مولوی مفلح از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای نام برد که گام‌های ارزشمندی در مسیر تحقق عملی وحدت مسلمانان برداشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان و رئیس شورای فرهنگی حامیان قدس شریف، در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، وحدت را یک ضرورت و یکی از بنیان‌هایی خواند که قرآن کریم به آن اشارات متعددی کرده است.

وی با بیان این که خداوند بزرگ در قرآن کریم، ضرورت وحدت را برای بندگان خود یادآوری کرده است، تصریح کرد: بر این اساس، وحدت پیروان دین اسلام، یک اصل قرآنی و دینی است و یک امر عارضی و فرعی و حتی سیاسی نیست.

وی با اشاره به این که هر کس به خدا ایمان دارد و حضرت محمد (ص) را پیام آور آسمانی، قرآن را میثاق‌نامه الهی می‌داند، وظیفه دینی دارد که در جاده وحدت گام بگذارد، تصریح کرد: این یک وظیفه دینی است که فرد برای ایجاد اتحاد، اتفاق، و انسجام مسلمانان بکوشد.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان در بیان معنای وحدت توضیح داد: وحدت یعنی یکتایی و یگانگی و  شما می‌دانید کلمه یگانگی در زبان فارسی به معنای اتحاد و همبستگی میان امت به کار برده می شود.

وی با بیان این که قرآن کریم مسئله وحدت را یکی از بنیان‌های دین مبین اسلام می‌شمارد، تصریح کرد: علی رغم آفرینش انسان از  دو جنس مذکر و مونث، در اصل، بشر یک امت واحد و یگانه است وتفاوت رنگ‌ها و زبان‌ها مایه امتیاز و نشانه برتری نیست، بلکه این تفاوت‌ها نشانه قدرت الهی است.

رییس شورای فرهنگی حامیان قدس شریف تفاوت‎ها را راهی برای شناخت بهتر و هماهنگی و همگرایی بشریت عنوان کرد و افزود: امت‌ها و شریعت‌ها به خاطر شرایط زمانی و مقتضیات روحی و روانی انسان‌ها پدید آمدند.

وی با تاکید بر این که دین اسلام یگانه دین توحیدی است که برای تمام جهانیان و بشریت برنامه یکسانی دارد توضیح داد: بر اساس آموزه‌های قرآنی، درنهایت همه انسان‌ها باید در یک جامعه جهانی و توحیدی گردهم آیند. به این ترتیب، اتحاد جامعه بشری و جهانی شدن قرآنی به عنوان یک فرآیند طبیعی مورد تاکید و تایید قرآن و اسلام است.

مولوی محمد مختار مفلح  با اشاره به این که قرآن در آیات متعددی از انسان‌ها دعوت می‌کند که با حفظ اصول و در نظر داشتن اختلافات طبیعی و فکری در یک اجتماع کلان و واحد انسانی گرد هم بیایند و به ارزش‌ها و اصول مشترکی پایبند باشند، گفت: بنابراین اسلام، بنیان تشکیل یک جامعه جهانی آرام، امن و همراه با احترام متقابل به فرهنگ‌ها و ملت‌ها را پی‌ریزی کرده است.

وی در ادامه سخنان خود از  پاک شمردن طعام اهل کتاب و مجاز شمردن معامله، داد و ستد، و ازدواج با آنها، نهی از مجادله و پرهیز از درگیری‌های کلامی، حرام دانستن اهانت به مقدسات و فرهنگ اهل کتاب به عنوان گام‌های اساسی اسلام برای وحدت جامعه انسانی نام برد.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان در ادامه به بیان گزاره‌های قرآنی در خصوص وحدت امت پرداخت و افزود: برای رسیدن به جامعه‌ای توحیدی و عادلانه از نظر قرآن نخست باید اتحاد و انسجام در میان ملت های اسلامی را پدید آوریم.

وی با اشاره به این که امت اسلامی با ملیت‌های مختلف و جغرافیای گوناگون باید با هم متحد و منسجم گردد، تصریح کرد: از این رو، قرآن کریم برای رسیدن به همگرایی دینی طرح‌ها و راهکارهای مختلفی را برای ما ارائه نموده است.

وی بسیاری از گزاره‌های قرآنی را بیان کننده عوامل همگرایی اسلامی دانست و تاکیدکرد: بسیاری از آموزه‌های دستوری قرآن نیز در این راستا قابل تحلیل و تبیین هستند.

این اندیشمند افغان، در ادامه افزود: قرآن کسانی را که شهادتین بر زبان جاری کرده و اصول اساسی دین اسلام را انکار نکرده باشند مسلمان می داند؛ آن چنان که کسانی که اسلام را به حقیقت با جانشان پذیرفته باشند، مومن و مشمول حکم انسجام اسلامی می‌داند. یگانگی و انسجامی که در سایه وحدت عقیده، مومنان را برادر یکدیگر می‌خواند و بر تعاون، همکاری و همیاری در همه عرصه‌ها و پارسایی و نیکی دعوت می‌کند.

وی با تاکید بر این که قرآن پیوند مومنان را پیوند دل‌هایی می‌داند که از استحکام و استواری خاصی برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: این ممکن نشود مگر این که خود بشر بتواند آن را ایجاد نماید.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان با اشاره به اهمیت موهبت الهی و معجزه خداوند در پیوند دلها، تصریح کرد: خداوند با تصرف دل‌های مومنان، محبت، و بذر مهربانی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن به پیامبرش می‌فرماید: اگر تو تمام گنج‌ها و ثروت‌های زمینی را انفاق می‌کردی، نمی‌توانستی انسجام، یگانگی و همرنگی را پدید بیاوری، بلکه همگرایی ایجاد شده در میان مسلمانان، همگرایی روحی و روانی است که با حمایت پروردگار ایجاد شده است.

وی افزود: این در صورتی تحقق پیدا می‌کند که ملت‌ها بر دین خدا استوار باشند.

 مولوی محمد مختار مفلح  با بیان این که آثار عظیمی از تلاش و فعالیت‌های دقیق و عمیق برای هموار ساختن راه وحدت، یکدلی، اتحاد و همبستگی در کارنامه درخشان نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مشاهده می گردد، تاکیدکرد: پیامبر بزرگوار اسلام سعی فراوان می‌کرد تا اقوام و اقشار مختلف مسلمانان را به صورت پیکر واحد با هم متحد و منسجم بسازد و از هر گونه تفرقه و تشتت باز بدارد.

وی اظهار داشت: در نگاه آسمانی آن حضرت (ص)، به همان اندازه که اتحاد و انسجام، عامل قوت و صلابت اسلام و مسلمانان می‌گردد و قلب‌های اهل ایمان را به هم نزدیک و صمیمی می‌سازد و به زندگی اجتماعی آنان نشاط و طراوت می‌بخشد، به همان اندازه تفرقه و پراکندگی عامل ضعف و تزلزل اسلام و مسلمانان می‌شود.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان  با بیان این که از دیدگاه آثار عظیمی از تلاش و فعالیت‌های دقیق و عمیق برای هموار ساختن راه وحدت، یکدلی، اتحاد و همبستگی در کارنامه درخشان نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مشاهده می گردد.

پیامبر بزرگوار اسلام تعصبات نژادی و گرایش‌های نامعقول تند و افراطی نسبت به زبان، قوم، و ملیت از بزرگ‌ترین موانع اتحاد مسلمانان به شمار می‌رود، تصریح کرد: چنانچه پیامبر بزرگوار اسلام در حجه الوداع فرمود: ای فرزندان آدم، همه شما از آدم آفریده شده‌اید، از آدم هستید، آدم هم از خاک آفریده شده است. عرب‌ها فکر نکنند که بر غیر اعراب برتری دارند. هیچ نژادی بر نژاد دیگری برتری ندارد مگر بر اساس تقوا.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای نام برد که گام‌های ارزشمندی در مسیر تحقق عملی وحدت مسلمانان برداشتند.

این اندیشمند افغان با تاکید بر این که امام خمینی با انقلاب اسلامی خود، وحدت مسلمانان را احیا کرد و گام‌های بزرگی در این راه برداشت، گفت: ایشان می‌فرماید: برای دفاع از اسلام و کشورهای اسلامی، و استقلال کشورهای اسلامی مهیا هستیم و پیش می‌رویم. برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد کشورهای اسلامی است، برادری با همه ملت های اسلامی است. این فرموده‌های حضرت امام است.

وی با اشاره به کلام امام(ره) خطاب به حجاج اهل تشیع مبنی بر حضور آنها در نمازهای جمعه و جماعت اهل تسنن در مکه مکرمه و مدینه منوره، خاطرنشان کرد: ایشان جلسات خانه تقریب را تشکیل داد و به آن‌ها گفت که عضو آن باشند.

رییس شورای فرهنگی حامیان قدس شریف در ادامه تاکید کرد: همچنین مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای، وحدت مسلمانان را یک ضرورت عقلی و شرعی می‌داند و بارها در بیانات خود روی این موضوع تاکید کرده است.

وی ادامه داد: ما در هفته وحدت بارها شاهد سخنرانی مقام معظم رهبری بوده‌ایم که همیشه ایشان فرموده‌اند، ما به خاطر یک مسئله کوچک، فرعی و فقهی نباید جدایی بین تشیع و تسنن داشته باشیم. نباید عراقی و افغانستانی و ایرانی و تاجیکستانی و عربستانی بگوییم.

وی در پایان سخنان خود از مقام معظم رهبری و همه کسانی که واقعا در راه تحقق امت مسلمان گام‌های ثمربخشی برداشتند، تشکرکرد.

ارسال نظرات