۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۲۹۶۰
مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

تبیین گام حوزه علمیه خراسان در برنامه ۵ ساله دوم

تبیین گام حوزه علمیه خراسان در برنامه ۵ ساله دوم
خراسان رضوی ـ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت های انجام شده در گذشته، حرکت تحولی جدید این حوزه را در راستای اجرای گام دوم انقلاب را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در مراسم معارفه معاونان آموزش، پژوهش و تبلیغ مرکز مدیریت این حوزه ابراز کرد: فلسفه جابجایی ها، عزل و نصب نیست بلکه آرایشی جدید به منظور تکانه تحولی نو در راستای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی در برنامه ۵ ساله دوم بعد از حکم انتصاب از سوی مقام معظم رهبری است.

مدیر حوزه علمیه خراسان از حرکت تحولی ۵ سال گذشته با شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» به عنوان کارنامه این مدت، گفت و اظهار کرد: در واقع طی مطالعه رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه، این شعار تصویر کلی از کاری که می‌خواست شروع شود، ارائه داد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به منظور تبیین این شعار راهبردی، با اشاره به جریان های چهارگانه تحجر، سکولار، التقاط و اسلام ناب در عرصه های مختلف جامعه، اظهار کرد: جریان تحجر، دین را از سیاست جدا می داند و با نگاه تک بعدی، به اعمال عبادی فردی می پردازند. در نگاه سکولار نیز روشنفکران همانند متحجران، دین را از سیاست جدا می دانند و فقط تفاوت این دو دیدگاه آن است که دیانت و روشنفکری برگرفته از مکاتب شرق و غرب، منشا نگاه شان است.

مدیر حوزه علمیه خراسان علاوه بر تبیین نگاه التقاطی به عنوان سومین جریان که دین را ابزاری برای رسیدن به حاکمیت می داند، چهارمین دیدگاه را نگاه اصیل امام خمینی(ره) و فقهیان و عالمان دین در طول تاریخ دانست که به عنوان «اسلام ناب» شناخته و بیان می شود و در واقع طرح کلی و شکل بخش در همه ابعاد زندگی انسان و مجموعه اصول، قواعد، احکام و... است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: حوزه علمیه با رهبری نایب تام و تمام امام زمان(عج) یعنی ولی فقیه، در مسیر ظهور حرکت می کند و از این رو «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» گویای این تفکر، اندیشه و حرکت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: این نگاه می خواهد اندیشه ناب اسلامی را که تحول خواه و به دنبال احیای حرکت جامع، کامل و الهی و شکل بخش زندگی انسان است، با علم و عمل محقق سازد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: بنابراین باید در برنامه ریزی به این سمت یعنی انقلابی بودن و جدا بودن از جریان های متحجر، التقاطی و سکولار، رفت و اصلا هویت ناب خود را حفظ و به دیگران معرفی کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی گفته می شود حوزه علمیه، قاعده نظام است یعنی بار سنگین طراحی، پاسخگویی و کمک به اجرای نظام در جامعه به عهده آن می باشد، تصریح کرد: در واقع، انفکاک حوزه و نظام، گام نهادن در مسیر انحراف است و از این رو در همه برنامه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و خدمات اجتماعی، انقلابی گری با نگاه به همان نقش قاعده مندی با عقلانیت، معرفت و علم، محور است زیرا رسیدن به آرمان های انقلاب، این سه امر را می طلبد. اصلا وقتی بیان می شود که با دنیا مواجه هستیم به این معنی است که با ذراتخانه های اندیشه ای آنان نیز مواجهیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: واژه «اندیشه» در شعار بیان شده، بر همین اساس است تا حوزه علمیه خراسان به رسالت خود نزدیک شود و «عمل» به معنی تربیت و حضور یک حوزوی به عنوان سرباز امام زمان(عج) و در تراز انقلاب اسلامی می باشد و در همین راستا، ولایتمدار کسی است که «مرد میدان» باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان توضیح داد: این امر پایه اصلی کار شد و هم اکنون شعار و نامی مبارک، مناسب و در سرلوحه کارمان برای آینده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، با بیان اینکه تحول خواهی و توسعه کمی و کیفی مبتنی بر راهبرد کلی گفته شده بر اساس اسناد بالادستی، انجام و نوآوری هایی عملیاتی شده است، گفت: یکسری ساز و کارهایی در برنامه های اجرایی به صورت نو و خلاقانه شروع شده که بحث قرارگاه ها به عنوان پشتوانه علمی، دانشی و مدیریت و از سوی دیگر، حرکت تحولی پژوهشی توسط هیئت های اندیشه ورز از جمله این فعالیت ها می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین به طور مثال، درباره تاسیس دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف این حوزه که در سه سال گذشته کارهای زیادی نسبت به آن صورت گرفته است، اظهار کرد: در بحث حمایت از نخبگان نیز فعالیت به گونه ای است که برای جریان های التقاط، تحجر و سکولار، عرصه ای وجود نخواهد داشت و عملا میدانی در اختیار نخبگان در تراز انقلاب اسلامی قرار و حرکتی بی نظیر صورت خواهد گرفت.

وی بر ارزیابی، بررسی و تحلیل کارنامه 5 ساله گذشته تاکید و ابراز کرد: برنامه 5 ساله آتی نیز توسط بخش های مختلف آماده شده است تا مسیر پیش رو با قوت دنبال شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: کارنامه 5 ساله اول مبنای 5 سال دوم و به عنوان ریل قطار تحول با رویکرد آینده نگری، فرصت ها و تهدیدها، کارآمدی و روزآمدی است./د101/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
بقیه انتخاب می کنند ایشان انتصاب
0
0
طلبه انقلابی خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
باید در تحول طلبی و هنجارسازی طلاب را تقویت کرد.
0
0