۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۶۹۳۳۱۲
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

همه عالم برای وجود چهارده معصوم خلق شده است

همه عالم برای وجود چهارده معصوم خلق شده است
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه خداوند عالم را بخاطر وجود چهارده معصوم(ع) خلق کرده است، گفت: خداوند عالم را آفرید چون علم ذاتی به وجود پیامبر اکرم(ص) داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در مسجد فاضل اصفهان، با بیان اینکه خداوند متعال جهان را آفرید چون علم داشت به وجود پیامبر اکرم(ص) و فخر عالم امکان رسول الله(ص) هستند، گفت: خداوند می‌فرماید حجت‌های خودمان را از روی علم و آگاهی بر همه جهان ترجیح دادیم.

وی ادامه داد: علم ذاتی خداوند هیچ جهلی ندارد و پیش از آفرینش هم خداوند متعال می‌دانست در جهان چه اتفاقاتی رخ خواهد دارد، خداوند یک علم فعلی دارد و آن علم لحظه‌ای است، این علم ارتباط میان عالم و معلوم است. در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه اطهار(ع) می‌گوییم خدا شما را برگزید به خاطر علمی که داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: خداوند قبل از خلقت همه چیز را می‌داند چرا که علم ذاتی دارد و در ذات خدا جهل وجود ندارد، نتیجه این می‌شود که پیامبر اکرم(ص) از نظر زمانی مؤخر از همه انبیا ولی از نظر رتبه مقدم بر همه ایشان هستند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه کسی که محبت دنیا در دل او نباشد گناه هم نخواهد کرد، گفت: حجت‌های الهی شرط خداوند برای گناه نکردن و تبعیت از خداوند متعال و رسیدن به عصمت را پذیرفتند و به همین دلیل بود که برگزیده شدند. خیلی‌ها در ظاهر می‌گویند خدایا ما زاهد خواهیم بود اما در عمل اینچنین نخواهد بود و خدای متعال این موضوع را می‌داند.

اعتراض ملائکه نسبت به آفرینش جهان

وی با اشاره به اعتراض ملائکه به خلقت انسان، اظهار کرد: خداوند حکیم است و ملائکه به خداوند گفتند می‌خواهی کسانی را خلق کنی که فساد کرده و خون ریزی می‌کنند؟ خداوند در پاسخ چهارده اسم به حضرت آدم آموزش داد و گفت تا این اسم‌ها را به ملائکه بگوید تا بدانند حقیقت و مبنای خلقت چیست و ملائکه در پاسخ گفتند آفرینش تمام جهان حتی بخاطر یک نفر از این چهارده نفر حکیمانه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به حدیث مشهور به «لولاک» تصریح کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرموده است ای پیامبر اگر تو نبودی هیچ چیز آفریده نمی‌شد. خداوند تمام عالم را آفریده است برای وجود پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و وعده آفرینش ایشان را به ملائکه داده بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید اگر امام علی(ع) نبود پیامبر اکرم(ص) را نمی‌آفریدم و اگر حضرت فاطمه زهرا(س) نبود امام علی(ع) و پیامبر اسلام(ص) آفریده نمی‌شدند. این به معنی برتری داشتن یکی بر دیگری نیست بلکه به معنای این است که ایشان تکمیل کننده یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: ما نتوانسته‌ایم به درستی ائمه معصومین(ع) و به ویژه امام زمان(عج) را بشناسیم، وقتی زمان ظهور را درک کنیم متوجه می‌شویم که چرا خداوند متعال تمام عالم را به خاطر وجود پر برکت ایشان آفریده است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) از ابتدای خلقت برگزیده بوده است و خداوند ایشان را مصطفی نامید، اظهار کرد: خداوند به ائمه اطهار(ع) کتاب را عطا کرده است و این امتیازاتی که خداوند به ایشان داده است موجب حسادت دیگران شده اما علت این اعطای امتیازات این است که ایشان عبد خداوند هستند، عبد یعنی کسی که مطیع محض است و اختیاری از خود ندارد.

وی علم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را برخاسته از علم الهی قلمداد کرد و گفت: کسانی که به صلح امام حسن(ع) ایراد می‌گرفتند نمی‌دانستند صلح از جانب خداوند صادر شده و امام آن را انجام می‌دهد، امام آنچه خداوند اراده کرده است را اراده می کند، پیامبر اسلام(ص) اصلا هوای نفس درونش وجود ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تفاوت حدیث قدسی و قرآن در این است که در قرآن کریم الفاظ مخلوق خداوند متعال است و پیامبر اکرم(ص) عین آن را بازگو می‌کنند اما حدیث قدسی به این صورت است که الفاظ از پیامبر اکرم(ص) ولی معنا از سوی خداوند متعال است. بنابر فرموده قرآن کریم همه آنچه پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند همه از جانب خداوند است./1304/پ۲۱۰/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات