۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۴
کد خبر: ۶۹۳۰۸۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

آثار مثبت قناعت و پیامدهای منفی حرص در زندگی انسان

آثار مثبت قناعت و پیامدهای منفی حرص در زندگی انسان
اصفهان ـ آیت الله مهدوی گفت: قناعت باعث می‌شود انسان علیرغم کمبودها شاد باشد اما حرص آثار زیانباری دارد و موجب غضب و فساد انسان در دین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در حسینیه جوادالأئمه اصفهان، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: مؤمنی که عمل صالح داشته باشد خداوند به او حیات طیبه عطا خواهد کرد، امام علی(ع) می‌فرمایند مراد از حیات طیبه قناعت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی اهل قناعت باشد با آرامش و عزت زندگی خواهد کرد، کسی که حرص و طمع نسبت به دنیا داشته باشد حیات طیبه نخواهد داشت و در زندگی با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. قناعت عاملی است برای حیات طیبه و ملزومی است که لازمه آین حیات طیبه است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه کسی که قناعت نداشته باشد حریص به دنیا است، اظهار کرد: حرص عامل طمع است، حرص درون شخص است و معلول آن طمعی است که شخص دارد. حرص و طمع آثار منفی و زیانباری برای زندگی انسان دارد و به همین دلیل باید بشدت از حرص پرهیز کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: حرص باعث زحمت است، زحمتی که به آن نیاز ندارد چرا که نیاز انسان تا کفاف است و بیشتر از آن را ما نیاز نداریم، حرص باعث ذلت انسان خواهد شد، یعنی قدر و منزلت شخص در دل افراد کم خواهد شد، حرص باعث شقاوت و بدبختی انسان هم خواهد شد و عاقبت بسیار بدی دارد. گاهی حرص باعث کشته شدن انسان حریص خواهد شد.

وی حرص را عامل کثرت غضب در انسان عنوان کرد و گفت: کسی که حریص است دائما به دنبال رسیدن به مطلوب خواهد بود و چون به نتیجه نمی‌رسد دچار غضب و عصبانیت می‌شود، معمولا انسان حریص مأیوس از رسیدن به نتیجه است.

آیت الله مهدوی عدم رضایت به زندگی را از دیگر آثار حرص برشمرد و تصریح کرد: انسان قانع راضی خواهد بود، انسانی که قانع باشد عفیف هم خواهد بود، انسانی که قناعت بکند بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها از مسیر زندگی او برداشته خواهد شد و بسیاری از فشارهای زندگی را احساس نخواهد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه شخصی که اهل قناعت باشد با تمام کمبودهایی که دارد شاد خواهد بود، اظهار کرد: یکی دیگر از آثار منفی حرص پست شدن نفس انسان و افساد در دینداری انسان است، ده روایت در زمینه ارتباط حرص و افساد دین دیده‌ام.

وی زمین خواری و تجاوز به زمین های ملی و انفال را برخاسته از حرص و طمع دانست و خاطرنشان کرد: حرص تقوا را از انسان خواهد گرفت، کسی که حرص داشته باشد حریص است که همواره بخورد و غذای خوب و گران قیمت بخورد و چنین شخصی همواره در زندگی به مشکلات مختلفی مواجه است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات