۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۹۳۳۸۹
معاون دبیرکل حزب الله لبنان:

مکلف به حمایت از ولی‌فقیه هستیم

مکلف به حمایت از ولی‌فقیه هستیم
شیخ نعیم قاسم از ولایت فقیه به عنوان نعمتی بزرگ یاد کرد و گفت: ما مکلف هستیم تا از ولی فقیه و ایران به دلیل نقش آن‌ها در اعتلای دین اسلام، حمایت به عمل آوریم.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم امروز در بیست و یکمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، گفت: ما امروز در روزگاری زندگی می‌کنیم که خدا نعمت بزرگی به نام ولی فقیه را به ما ارزانی داشته است. این ولی فقیه است که رهبر میدانی ما محسوب می‌شود. امروز جمهوری اسلامی ایران که تمامی بندهای قانون اساسی آن بر مبنای آموزه‌های اسلامی تنظیم شده، از دین اسلام و مسلمانان و مستضعفان در سراسر جهان، پشتیبانی می‌کند. بنابراین، ما نیز مکلف هستیم تا از ولی فقیه در ایران و نیز از جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقش آن‌ها در اعتلای دین اسلام، حمایت به عمل آوریم.

وی در ابتدا گفت: اعتقاد همه مسلمانان به یک خالق واحد است. این اعتقاد در نزد مسلمانان موجب شکل‌گیری یک خط ‌مشی واحد و یکپارچه می‌شود که همان دین اسلام است؛ دینی که توسط خاتم أنبیاء (ص) حضرت محمد (ص) به ما مسلمانان ابلاغ شد. اگر ما حقیقتا به یک خالق واحد، پیامبر واحد، یک رسالت واحد و یک اسلام واحد در سطح جهان هستی اعتقاد داشته باشیم، طبیعی است که در زیر سایه یک رهبر و برخورداری از یک خط‌مشی واحد با یکدیگر متحد باشیم.

شیخ نعیم قاسم ادامه داد: برخی اختلافاتی که میان مذاهب اسلامی مختلف مشاهده می‌کنیم، معمولا شامل جزئیات مسائل شرعی است و این اختلافات نباید باعث ایجاد تفرقه و جدایی میان مذاهب اسلامی شود؛ چرا که هدف از آن‌ها بهبود عملکرد امت اسلامی است. این اختلافات هیچگاه به مبنای اعتقادی اصلی در نزد مسلمانان که همان اعتقاد به خدای واحد، رسالت واحد و پیامبر واحد است، ضربه نمی‌زند.

وی افزود: اصل آن است که مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر دچار اختلاف نشوند و در مواجهه با مسائل و قضایای مختلف جهان اسلام از وحدت کلمه برخوردار باشند. در همین ارتباط، امام خمینی (ره) پرچمدار برپایی اسلام در قرن بیستم و پرچمدار بیداری اسلامی در سطح جهان اسلام فرمود امروز ما در هر لباس و هر شغلی هستیم، مکلفیم از اختلاف کلمه پرهیز و به‏‎ ‎‏وحدت اسلامی که پیوسته مورد سفارش کتاب و سنت است، روی آوریم و کلمه حق‏‎ ‎‏را اعتلا بخشیم.

معاون دبیرکل حزب الله اظهار داشت: امروز همه ما در برابر خداوند متعال در برابر امت اسلامی مکلف به حفظ وحدت برای اعتلای کلمه اسلام هستیم. بدون وحدت و اتفاق نظر هرگز نخواهیم توانست کلمه حق و کلمه اسلام را اعتلا بخشیم.

وی تاکید کرد: باید وحدت اسلامی را در عرصه عمل پیاده‌سازی و اجراء کنیم. امروز افراد و شخصیت‌های بسیاری هستند که مدام از وحدت اسلامی سخن می‌گویند، اما معیار و ملاک سنجش پایبندی و التزام عملی طرف‌های مختلف به وحدت اسلامی چیست؟ چه معیاری مشخص می‌کند که طرف‌های مختلف به وحدت اسلامی اعتقاد دارند یا خیر؟ مقام معظم رهبری فرمود بیایید وحدت اسلامی را عملی کنید و منشوری را که همه‌ علمای اسلام، همه‌ روشنفکران دنیای اسلام، همه‌ برجستگان سیاسیِ با اخلاص دنیای اسلام آن را تأیید و تصدیق کنند و برای عملی کردن آن تلاش کنند، تهیه کنید، تا دیگر مسلمانی جرات نکند متکلم به کلمه‌ توحید را که در یک مذهب یا در یک جناح دیگر است، تکفیر کند؛ تا برادران با هم باشند.

آیا در خط وحدت قرار داریم؟

شیخ نعیم قاسم افزود: سه ویژگی وجود دارد که نشان می‌دهد ما در خط وحدت قرار داریم. اول آنکه ما در مواجهه با دشمنان امت اسلامی و خطرناک‌ترین این دشمنان یعنی آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، در کنار یکدیگر باشیم و در مقابل دست‌پرورده آن یعنی اسرائیل که غده سرطانی است، بایستیم. دوم اینکه ما در کنار مقاومت برای آزادسازی اراضی اشغال‌شده به ویژه اراضی اشغالی فلسطین تلاش کنیم. زیرا فلسطین مسأله اصلی جهان اسلام است. سوم اینکه از قضایا و مسائل به حق امت اسلامی دفاع کنیم. این بدان معناست که ما باید از ایران در برابر تحریم‌های اعمالی علیه آن دفاع کنیم. باید از یمن برای تحقق استقلال آن و توقف تجاوز علیه آن دفاع کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید از عراق برای خروج آمریکایی‌ها از این کشور، از سوریه به منظور حفظ وحدت آن و نیز از لبنان برای تحقق استقلالش دفاع کنیم. از بحرین برای بازپس‌گیری آزادی آن کشور حمایت کنیم. افزون بر این، باید از افغانستان به منظور دور ماندن آن از فتنه‌ها و مداخلات خارجی حمایت به عمل آوریم. به عبارت دیگر باید از هرکشوری در جهان که به نوعی با اسلام ارتباط داریم، حمایت کنیم.

وی افزود: کسانی که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی آورده‌اند و سیاست‌های آمریکا را اجراء می‌کنند، چگونه می‌توانند وحدت اسلامی را محقق سازند؟ کسانی که از حقوق کشورهای جهان عرب و جهان اسلام در دست‌یابی به استقلال و آزادی حمایت نمی‌کنند، چگونه می‌توانند در تحقق وحدت اسلامی پیشگام باشند؟ کسانی که مسلمانان و غیرمسلمانان را به قتل می‌رسانند، چگونه می‌توانند ارمغان‌آور وحدت باشند؟

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به آیه ۶۰ سوره انفال گفت: ما برای دفاع از حق و دفاع از وحدت امت اسلامی، باید قوی باشیم. خدا هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان آماده سازید؛ و همچنین اسب‌های ورزیده را برای میدان نبرد آماده کنید تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید. اینگونه ما در مسیر وحدت، ثابت قدم و استوار خواهیم بود.

مکلف به حمایت از ولی‌فقیه هستیم

آینده از آن امت یکپارچه ماست

شیخ نعیم قاسم افزود: مقاومت اسلامی تاکنون گام‌های بلندی را به منظور تثبیت گزینه‌های خود و تحقق پیروزی‌های مختلف در برابر دشمنان، برداشته است و در حال حاضر، پیروزی‌های زیادی در لبنان، فلسطین، یمن، عراق، سوریه و ایران محقق شده است. آینده از آن امت یکپارچه ماست. ما امروز در مرحله تحقق پیروزی‌ها به سر می‌بریم. آمریکایی‌ها در عرصه‌های مختلف با شکست مواجه شده‌اند. هرآنکس که تحولات منطقه را دنبال کند، به خوبی می‌بیند که محور مقاومت با اتکاء به اسلام و پیروی از خداوند پیروز شده و آمریکا شکست خورده است.

قدرت مقاومت مدیون حاج قاسم است

وی افزود: ما در لبنان یک قدرت بازدارندگی در برابر اسرائیل ایجاد کردیم. قدرت مقاومت را مدیون جانفشانی‌های مجاهدان مقاومت هستیم. محور مقاومت در منطقه مدیون مردان بزرگی نظیر حاج قاسم سلیمانی، حاج ابو مهدی المهندس، حاج عماد مغنیه، سید عباس موسوی، شیخ یاسین، حاج الشقاقی و شیخ راغب حرب است؛ مردانی که در مسیر مقاومت، فداکاری و جانفشانی کردند.

ارادت به خاندان اهل‌بیت جزء لاینفک اعتقادات ماست

آسیه میرزا علی مدیر حوزه خواهران اهل سنت آق قلا با تاکید بر اینکه محبت و دوستی اهل‌بیت(ع) در قلوب همه مسلمانان جای دارد، گفت: ارادت به خاندان اهل‌بیت نبی اسلام(ص) در همه‌ عرصه‌ها جز لاینفک از اعتقادات دینی ما است و این موضوع را در عمل به اثبات رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سیره پیامبر(ص) همیشه راهگشا بوده است، اظهار کرد: ما در شرایطی قرار داریم که از هر زمان دیگر به راه، سیره و اخلاق پیامبر(ص) برای زندگی، وحدت، همدلی، همدردی، قدرت و همچنین توسعه و پیشرفت خود نیازمندیم. چهره‌ پیامبر(ص) بیش از هر زمان دیگری در میان افکار جهانی مظلوم‌ شده است. کشتار مسلمانان به دست مسلمانان یا آنهایی که ادعای اسلام دارند و با پرچمی که نام مبارک الله و پیامبر(ص) بر آن نقش بسته، به جان مردم افتادند، شرایط را متفاوت کرده است.

مدیر حوزه خواهران اهل سنت آق قلا با بیان اینکه جمعی اندک در داخل دنیای اسلام در عمل و کلام، اسلام را دین کشتار، خشونت، شلاق، اجحاف و ظلم معرفی می‌کنند، تصریح کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و برای مسئولیت پذیر بودن هم ابتدا باید همدل و همدرد باشیم و از تنش‌ها و منازعات پرهیز کنیم و در طراحی و ترویج الگوهای همدلی و همدردی بین مسلمانان در مواقع بلا، آسیب‌ها و بحران‌ها نقش محوری را ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی همه باید احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آنهاست، اظهار کرد: دنیای اسلام امروز وظیفه دارد، همانند خود اسلام و پیغمبر(ص) روحی در این دنیا بدمد و فضای جدیدی ایجاد کند و راه تازه‌ای را باز کند، گفت: حدود و ثغور ایجاد تمدن اسلامی، مواجهه‌ با تمدن غرب است.

میرزا علی با تاکید بر اینکه نسل نو باید به آینده‌های روشن و دور نگاه کند، اظهار داشت: نسل‌های جوان دچار یاس، ناامیدی و افسردگی شده اند، حال آنکه اسلام می‌تواند همه‌ این نسل‌ها را به آفاق جدیدی برساند، دل‌های آن‌ها را شاد کند و به آن‌ها آنچنان که متناسب و شایسته‌ کرامت انسان است، کرامت ببخشد.

وی با بیان اینکه ما نباید از دشمن مشترک غافل باشیم، گفت: قرآن انسان‌ها را به تعقل و تدبر و اندیشه در جهان هستی دعوت می‌کند و این تدبر نشان از عقلانیت اسلام است؛ بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، اگر کسانی در آرمان و اهداف مقدس شما را همراهی نکردند، تلاش کنید حداقل در بخش‌هایی که با شما مشترک هستند، همکاری آن‌ها را جلب کنید.

این فعال حوزه تقریب تأکید کرد: بین اینکه ترک هستیم یا ترکمن، فارس، کرد، عرب و عجم هیچ فرقی نیست، مهم‌ترین موضوع تقوا و پرهیزگاری است که می‌توانیم با آن به فضیلت برسیم. اقلیت‌های مذهبی و دینی مادامی که علیه تعالیم اسلامی تبلیغ و به حقوق کسی تعرض نکنند، اجازه دارند آزادانه زندگی کنند و از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

میرزا علی با اشاره به اینکه، گفتگو با یکدیگر درباره‌ مسائل مورد اختلاف باید با اولویت اجتناب از برانگیختن احساسات طرف مقابل، صادقانه بودن، حکمت‌آمیز سخن نگفتن و دوری جستن از تندروی‌ها باشد، گفت: هوشیاری در قبال توطئه‌ دشمنان و همدلی، تفاهم داشتن در هنگام مشکلات و سختی‌ها مهم‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود.

مکلف به حمایت از ولی‌فقیه هستیم

کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی شامل ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور برگزار شد. همچنین ۲۴ نشست وبیناری برای این دوره از کنفرانس تدارک دیده شده بود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار شد. مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان در این نشست‌ها و به طور کلی کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه دارد. این هفته و کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و روز شنبه با برگزاری اختتامیه پایان یافت ولی برگزاری وبینارها همچنان ادامه دارد./۹۸۸/

منبع: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

ارسال نظرات