۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۹۳۵۵۳
خطری که از بیخ گوش گذشت؛

ابعاد رسانه‌ای حمله سایبری بنزین / شبکه ملی اطلاعات؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

ابعاد رسانه‌ای حمله سایبری بنزین / شبکه ملی اطلاعات؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر
ضد انقلاب به‌خط شد تا با ایجاد بحرانی جدید در حوزه سوخت، دوباره آشوب گسترده‌تری از آبان ۹۸ را رقم بزند که البته تیرشان به سنگ خورد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، توپخانه رسانه‌ای ضد انقلاب با هک سیستم کارت سوخت هوشمند در روز گذشته فضا را به‌ سمت تشنج، درگیری و آشوب‌های خیابانی می‌بردند. صف‌های طولانی که برای دریافت بنزین شکل گرفته بود و همچنین پیامی که از طریق هک نازل‌های سوخت نشان داده می‌شد، بیانگر این بود که این گروه هکری بار‌ها به سیستم‌های داخلی نفوذ و اقدام به تخریب یا سرقت اطلاعات کرده‌اند.

این حمله سایبری چند پیام مهم به‌دنبال داشت که هر کدام در جای خود باید مورد بررسی قرار بگیرند. پیام‌هایی درباره عدم امنیت شبکه داخلی، مدیریت درست رسانه‌ای در اقناع مردم، هوشیار بودن دشمنان، تلاش برای ضعیف نشان دادن دولت و همچنین زنده کردن اتفاقات آبان سال ۱۳۹۸ و کشاندن مردم به خیابان‌ها.

عدم امنیت شبکه داخلی

بار‌ها درباره ضرورت تحقق شبکه ملی اطلاعات سخن گفته شده است. یکی از مهم‌ترین پوشش‌های رسانه‌های معاند درباره طرح موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی است که در حقیقت طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه در دستور کار مجلس قرار دارد. طرح صیانت از فضای مجازی در دستور کار نیست؛ چرا که اشکالات حقوقی فراوانی به دنبال داشت.

با تحقق شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌هایی مانند شبکه کارت هوشمند به‌صورت اینترانت با هم‌دیگر ارتباط خواهند داشت و هک این سیستم، جز با نفوذ فیزیکی در داخل کشور امکان پذیر نخواهد بود. از طرفی قابلیت ردگیری نفوذی به‌راحتی شکل می‌گیرد و این یک مزیت فوق‌العاده مهم در پیشگیری از چنین وقایعی است.

خنثی شدن دقیقه نودی بمب بنزین

مدیریت درست و اقناع مردم

سال ۱۳۹۸ مهم‌ترین تجربه‌ای که وجود داشت تلاش عجیب برخی مدیران دولتی برای عصبانی کردن مردم بودند. به‌ویژه کلیدواژه «من خودم صبح جمعه فهمیدم.» از جمله کلیدواژه‌هایی بود که مردم را بیشتر عصبانی و ناراحت می‌کرد. قطعی فوری اینترنت و همچنین تلاش برای سانسور واقعیت یا ارائه اطلاعات قطره چکانی، مردم را عصبانی کرده بود. بازار شایعات به‌سرعت داغ شد و در دو روز بیش از صد‌ها کشته و چند میلیارد خسارت در کشور به‌وجود آمد.

اما از دیروز با مدیریت مستقیم جبلی در تحریریه خبر صدا و سیما و همچنین دستورالعمل عاقلانه روابط عمومی وزارت نفت و بخش‌های خبری صدا و سیما، شایعات تکذیب شد و تلاش برای مدیریت فضا پاسخگو بود. در حالی که انتظار می‌رفت دیشب فضا از حالت انتظامی به حالت امنیتی تغییر کند؛ اما با هوشیاری مسؤولان رسانه‌ای، این اتفاق رقم نخورد.

هوشیار بودن دشمنان

پیام دیگری که این حمله هکری داشت، هوشیاری دشمنان بود. نمی‌توان یک فیلم را برنامه‌ای اجرایی از سوی دشمنان دانست؛ اما تحرک اخیر اسرائیل در منطقه نسبت به تهدید صریح ایران درباره حمله هوایی به مواضع هسته‌ای و همچنین سریال جنجالی تهران که ماجرای تلاش اسرائیل برای حمله هوایی به نیروگاه‌های هسته‌ای را روایت می‌کرد، می‌تواند قابل توجه قرار بگیرد. باید مسؤولان مربوطه بپرسند که چه نقطه آسیب پذیری در کشور وجود دارد که اسرائیل می‌تواند به این جرئت و صراحت، کشور ما را که از نظر هوایی، جزو کشور‌های امن در جهان به‌شمار می‌رود را به حمله هوایی تهدید کند!

خنثی شدن دقیقه نودی بمب بنزین

زنده کردن اتفاقات و وقایع آبان ۱۳۹۸

آخرین پیامی که این حمله سایبری داشت، زنده کردن اتفاقات و وقایع تلخی بود که با حضور تیم‌های عملیاتی و ترور سازمان منافقین در تجمعات رخ داد. کشته شدن تعداد زیادی از مردم عادی و نیرو‌های امنیتی و انتظامی در سرفصل این وقایع قرار دارد. رسانه‌های معاند در این بحران بیشترین تلاش را برای زنده کردن اتفاقات و وقایع آبان ۹۸ کردند که خوشبختانه به نتیجه‌ای نرسیدند؛ بنابراین می‌توان گفت خوشبختانه این حادثه و حمله به‌خیر گذشت؛ اما باید هوشیاری نهاد‌های مربوطه و به‌خصوص سازمان پدافند غیرعامل در جلوگیری از بروز چنین حوادثی افزایش یابد. علاوه بر این چه بسا دست یاری امام زمان در این حادثه از بروز حوادث غیرمترقبه بیشتر جلوگیری کرد. این حادثه می‌توانست به یک بحران امنیت ملی تبدیل شود که خوشبختانه تیر دشمن به سنگ خورد.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات