۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۹۳۶۹۱
روزنامه اورشلیم پست:

چرا حمله به پایگاه «التنف» آمریکا در سوریه مهم است؟

چرا حمله به پایگاه «التنف» آمریکا در سوریه مهم است؟
التف تنها پایگاه آمریکا در سوریه نزدیک مرزهای اردن و عراق است، لذا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن ارزش استراتژیک بالایی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، روزنامه اورشلیم پست (The Jerusalem Post) اسرائیل در مطلبی تحت عنوان «چرا حمله به پایگاه التنف آمریکا در سوریه مهم است؟» به قلم «ست جی.فرانتزمن» نوشت: چهارشنبه شب به پایگاه [راهبردی] ارتش آمریکا در سوریه حمله شد. مقامات آمریکا به رسانه‌ها اعلام کردند که این حمله با «آتش غیر مستقیم» و «سامانه‌ هوایی بدون سرنشین» بوده است. این بدان معناست که از پهپاد و راکت‌ در جریان حمله‌ استفاده شده است. [پشت] این حمله احتمالاً نیروهای همسو با ایران هستند.

مدل استفاده از نیروهای نیابتی برای ایران کلاسیک است. تهران از سال ۲۰۱۹ نیروهای نیابتی خود در عراق را تشویق می‌کند تا با راکت و پهپاد به نیروهای آمریکا حمله کند. ایران همچنین تکنولوژی پهپاد را به غزه و یمن صادر کرده است. حماس برای اولین بار از پهپادهای مدل ایران علیه اسرائیل استفاده کرد. در ضمن، ایران پهپادهای خود را به پایگاه T- 4 در سوریه منتقل کرده است.

این موارد پس زمینه حمله چهارشنبه شب است. امّا این حمله به دلیل موقعیت مکانی آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی به تهدید(!) پهپادی ایران نگاه می‌اندازیم، به مثابه کمانی است که هزاران کیلومتر از لبنان با عبور از عراق و سوریه تا یمن کشیده شده است. ایران از این تسلیحات برای تهدید اسرائیل، عربستان سعودی و دولت‌های خلیج(!) استفاده می‌کند. به عنوان نمونه، حوثی‌های یمن از پهپاد برای هدف قرار دادن اهداف دور دستِ عربستان سعودی استفاده می‌کنند که برخی اوقات مسافت آن به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

التف تنها پایگاه آمریکا در سوریه نزدیک مرزهای اردن و عراق است، لذا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن ارزش استراتژیک بالایی دارد. این پایگاه بر روی جاده دایر شده و در نتیجه می‌تواند آنچه در این بخش از سوریه اتفاق می‌افتد را رصد می‌کند. این پایگاه حوالی کمپ روکبان تاسیس شده است. این کمپ میزبان هزاران پناهجوی سوری در طول دوران جنگ در سوریه است.

آمریکا همچنین این پایگاه را برای آموزش شورشیان سوری دایر کرد. با این حال، دولت سوریه پس از پیشروی‌های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ارتباط این پایگاه با سایر نیروهای شورشی و تحت الحمایه آمریکا در شرق سوریه را قطع کرد. این پایگاه تهدیدی برای نیروهای مسلّح مرتبط با ایران است که از در طول فرات از گذرگاه البوکمال در مرز سوریه و عراق تا دیرالزور پخش شده‌اند. ایران این پایگاه را تهدیدی بالقوه برای طرح ایجاد کریدور [تهران - مدیترانه] از طریق عراق و سوریه می‌داند.

نیرو‌های نظامی همسو با ایران نظیر کتائب حزب‌الله عراق در سال ۲۰۱۷ سرفرماندهی‌هایی در منطقه «البوکمال» سوریه راه اندازی کردند. ساختمان کتائب حزب‌الله در البوکمال طی یک حمله هوایی در سال ۲۰۱۸ هدف قرار گرفته شد. مدتی بعد در سال ۲۰۱۹، حملاتی بیشتری نیرو‌های عراقی همسو با ایران را هدف قرار داد. این نیروهای اسرائیل را مقصر حملات معرفی می‌کردند. روسیه در نوامبر ۲۰۱۹ گفت: اسرائیل برای حمله هوایی به سوریه از فراز اردن پرواز می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، تپه‌ای به نام «تل الصحن» یا «تپه رادار» (استان سویدا واقع در جنوب سوریه) در جریان یک حمله هوایی به سوریه مورد تهاجم قرار گرفت. این بدان معناست که وجود پایگاه التنف برای دولت سوریه، روسیه و ایران یک عامل نگرانی است. آن‌ها بر این باور هستند این پایگاه به آمریکا و شرکای آن کمک می‌کند تا اطلاعاتی پیرامون منطقه و تحرکات ایرانی‌ها به دست آورند.

مساله دیگری نیز وجود دارد. دولت سوریه در حال برقراری ارتباط با عراق، مصر، اردن و دولت‌های خلیج(!) است، به این امید که پشتیبانی بیشتری از سوی کشورهای عربی به دست بیاورد. دمشق خواهان بازگشت به وضعیت عادی پیش از شروع جنگ است. حذف آمریکایی‌ها از منطقه التنف بخشی از این تمایل است. دمشق مایل است که حمایت عراق و اردن برای این مساله را بدست آورد. در صورتی که التنف هدفی برای پهپادها باشد، منطق این است که عوامل منطقه‌ای با پشتیبانی ایران ممکن است فکر کنند این قبیل اقدامات عرصه را بر آمریکا تنگ خواهد کرد. آن‌ها دیدند که چگونه آمریکا از افغانستان خارج شد و بسیاری از تاسیسات خود در عراق را رها کرد.

استفاده از پهپاد نشان از پیچیدگی حمله و احتمالا پشتیبانی تهران دارد. ایران گردانندگان پهپاد (operator) را در پایگاه کاشان آموزش می‌ دهد. ایران به طرز چشمگیری از پهپاد برای حمله به مناطقی نظیر خلیچ عمان و هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در اربیل استفاده می‌کند. معمولاً نیروهای نیابتی ایران این پهپادها را به پرواز در می‌آورند. آمریکا در سال ۲۰۱۷ یک پهپاد ایرانی را در نزدیکی التنف ساقط کرد. همچنین در سال‌های گذشته، آمریکا گروه‌های همسو با ایران را در سوریه هدف قرار داده است./۸۹۸۸/

چرا حمله به پایگاه «التنف» آمریکا در سوریه مهم است ؟

ارسال نظرات