۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۹۳۷۰۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

عوامل توسعه رزق / دیندار در ادای دین خلف وعده نمی‌کند

عوامل توسعه رزق / دیندار در ادای دین خلف وعده نمی‌کند
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای شراکت بهتر است افراد غنی را انتخاب کنیم، گفت: انسان دیندار در ادای دین خود به دیگران خلف وعده نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، در حسینیه جوادالائمه(ع) اصفهان، با اشاره به انواع عقود اسلامی، عقود را نحوی از مشارکت در فعالیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: در همه عقود اسلامی مسأله مشارکت در اموال مطرح است، امام علی(ع) می‌فرمایند با کسی مشارکت کن که رزق او تنگ نیست.

وی ادامه داد: ایشان می‌فرمایند اگر می‌خواهید ثروت شما زیاد بشود با فردی که وضع مالی خوبی دارد مشارکت کنید و شما نیز مانند او به ثروت و توسعه رزق خواهید رسید و موفقیت در مشارکت مالی خواهید داشت.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه علت یک نوع ترغیب است، اظهار کرد: هر تعلیلی یک ترغیبی درون خود دارد، در نهج البلاغه تعلیل بسیار ذکر شده است و امام علی(ع) از این طریق اقدام به ترغیب می‌کنند. دلیل اول مشارکت با کسی که توسعه رزق دارد این است که با شما همراهی خواهد کرد و موجب زیان نخواهد شد، به عنوان مثال کسی که نقد پرداخت می‌کند برای معامله بسیار بهتر از کسی است که نسیه خرید می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه خاطرنشان کرد: انسان دیندار کسی است که بر سر قول خود خواهد ماند، اینکه برخی نسیه خرید می‌کنند و چک می‌دهند اما به تأمین پول این چک توجهی ندارند از سستی ایمان است، کسی که به دیگران بدهکار است باید از طلبکار رضایت تأخیر بگیرد و موقع خرید به موعد پرداخت و توانایی خود برای پرداخت توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عیار دینداری اشخاص در عمل کردن آنها به قولشان به ویژه در زمینه معاملات مشخص می‌شود، تصریح کرد: شراکت با انسانی که گرفتاری مالی دارد برای ما نیز اثرگذار خواهد بود و در زمینه اقتصادی و مالی برای ما ممکن است مشکل‌ساز بشود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: انسانی که غنی است با احسان با شریک خود برخورد خواهد کرد، اینکه دقیق شریک شما حق شما را پرداخت کند عدالت است اما اگر بیشتر بدهد احسان است، عدالت حق شما است اما احسان حق شما نیست به همین دلیل کسی که از روی احسان برخورد کند محسن است و ثواب آخرتی دارد اما کسی که با عدالت برخورد کند ثواب نکرده چون به وظیفه خود در قبال حقوق افراد برخورد کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه شخص غنی معمولا کریم است، اظهار کرد: معمولا برخی افرادی که وضع مالی خوبی ندارند ممکن است به اموال شریک خود طمع داشته باشند. شکایت‌های متعددی که در دستگاه قضایی در پرونده‌های مالی دیده می‌شود برخاسته از همین چشم داشتن به اموال دیگران و طمع کردن به مال دیگری است.

وی قناعت را از عوامل کسب ثروت عنوان کرد و گفت: معمولا انسان ثروتمند اهل قناعت است، کسی که اهل قناعت باشد به دنبال حرص و طمع نخواهد رفت و در شراکت با شما نیز طمع ورزی نمی‌کنند، کسی که ثروتمند باشد معمولا اهل شکر است و شکر باعث افزایش رزق می‌شود و این بر شما برای توسعه رزق اثرگذار خواهد بود.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی جمع بین صلاتین را از اسباب توسعه رزق برشمرد و افزود: برای توسعه رزق مسائل مختلفی در زندگی انسان مؤثر است، مسائلی مانند صله رحم، جارو کردن حیاط خانه که از نظر بهداشتی هم بسیار مؤثر است، صبح زود بیدار شدن برای کسب و کار و رزق هم در زمینه توسعه رزق بسیار مؤثر است و این سنتی از قدیم بوده که متأسفانه امروز در حال فراموشی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری پخش برنامه های تلویزیونی تا نیمه شب را خلاف تربیت دینی دانست و تصریح کرد: باید شب محل آرامش و خواب و استراحت ما باشد و باید شب استراحت کنیم تا صبح بتوانیم به کارهای مهم خود از جمله کسب و کار بپردازیم و توسعه رزق پیدا کنیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات