۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۹۳۷۶۳

پیشروی نیروهای صنعا در مأرب

پیشروی نیروهای صنعا در مأرب
با تسلط نیروهای ارتش یمن بر الجوبه و جبل مراد همه مناطقی که قبایل مراد در البیضاء، شبوه و مأرب در آن به سر می‌برند از دست نیروهای ائتلاف آزاد شده و تحت کنترل نیروهای دولت نجات ملی یمن درآمده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اثر تیراندازی نظامیان سعودی به سوی غیرنظامیان در منطقه «آل الشیخ» در منطقه مرزی منبه در استان صعده یمن، یک غیرنظامی یمنی به شهادت رسید.

همزمان منابع یمنی از ادامه حملات هوایی جنگنده‌های سعودی به مأرب خبر دادند.

این منابع بیان کردند: جنگنده‌های سعودی 13 بار «الجوبه» در مأرب را هدف قرار دادند.

جنگنده‌های سعودی همچنین منطقه «بیحان» در استان شبوه را یکبار و منطقه المرازیق در استان الجوف را هم دوبار بمباران کردند.

پیشروی نیروهای صنعا در مأرب

منابع یمنی از ادامه پیشروی‌های نیروهای صنعا به سمت شهر مأرب خبر دادند و به درهم شکستن استحکامات محکم دفاعی نیروهای ائتلاف و عناصر آنها اشاره کردند.

منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای ائتلاف از زمان سیطره خود بر استان مأرب در شمال شرق یمن در هفتم اکتبر 2015، اقدام به ایجاد استحکامات نظامی کرده و آنرا با جدیدترین تسلیحات مدرن دنیا تجهیز کردند.

آنها مأرب را دژی محکم تبدیل کرده بودند؛ اما با شکست های سنگین نیروهای ائتلاف و عوامل آنها، نیروهای دولت نجات ملی موفق به درهم شکستن دژ محکم کرده اند.

منابع یمنی گزارش دادند: نیروهای ائتلاف با جدیدترین تکنولوژی و مدرن ترین تجهیزات دفاعی از جمله پاتریوت و ایجاد مقرهای عملیات نظامی و ارتباطاتی و جنگ الکترونیکی، تمام تلاش خود را برای حفظ مأرب به کار بستند. آنها مراکز نظامی زیادی در استان سرشار از نفت و گاز دایر کردند.

از مهمترین مراکز نظامی ائتلاف در مأرب می توان به پادگان «صحن الجن»، «ماس»، «کوفل»، «الخشینا»، «ام ربیس»، «الکنائس»، «العلم»، «تداوین»، «المیل»، «مطارح نخلا»، «السحیل»، «صافر»، پادگان نیروهای ویژه و پلیس نظامی و دهها مرکز نظامی دیگر در کوه‌های مشرف به شهر اشاره کرد.

در شهر مأرب سه منطقه نظامی شامل منطقه نظامی دوم، شش، هفتم و مقر وزارت دفاع دولت «هادی»، سه مقر نظامی ویژه عملیات نظامی مشترک و مقرهای مخفی ویژه عملیات نظامی وابسته به شبه نظامیان الاصلاح و عناصر داعش و القاعده و 6 مقر جاسوسی نظامی و 2 مقر جنگ روانی و الکترونیکی وجود دارد.

نیروهای صنعا به غیر پادگان صحن الجن، تداوین، صافر و مقرهای پلیس نظامی و نیروهای ویژه؛ طی ماههای گذشته موفق به فتح دیگر مراکز نظامی در مأرب شده و مهمات نظامی قابل توجهی هم به غنیمت گرفته‌اند.

همه راه‌ها به مأرب ختم می‌شود

با دستاوردهای نظامی نیروهای صنعا و فتح مراکز نظامی ائتلاف در مآرب، همه راه‌ها به سوی پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به سمت شهر مأرب از همه سمت و همه محورها فراهم شده است.

محورهای غربی از طریق «صرواح» و از سمت صحرا و «وادی الزور» و «وادی جبل المشجح» و سلسله «جبال البلق» مشرف به سد مأرب

خط اصلی ارتباطی میان صنعا و مأرب از طریق تقاطع الجوف

دروازه شمالی در مناطق قبال «الجدعان» و مناطق «مدغل» و «رغوان» از سمت صحراء الخنجر.

شمال شرق شهر از «جبل الاقشع» و «العلمان الابیض و الاسود»

دروازه جنوبی شهر از سمت مناطق «الجوبه» و «جبل مراد».

اخیرا نیروهای دولت نجات بر مراکز نظامی در «الخشینا و ام ربیش »در الجوبه مسلط شدند که مهمترین خط دفاعی جنوبی شهر مأرب است.

با فتح مراکز ائتلاف در «العبدیه و حریب» و مراکز نظامی ائتلاف در الجوبه در واقع مناطق پشتی شهر مأرب در دست نیروهای صنعاست.

نیروهای ائتلاف و عناصر القاعده در اطراف دو اردوگاه «الخشینا و ام ربیش» در هم شکسته‌اند.

نیروهای صنعا با پیشروی‌های قابل ملاحظه روزهای گذشته، در حال پیشروی به سوی مأرب هستند.

طبق آخرین اخبار واصله، نیروهای ارتش یمن کار پاکسازی الجوبه و جبل مراد را تمام کرده و در حال پیشروی از جنوب به سمت شرق شهر مأرب هستند.

نیروهای ارتش یمن همچنین موفق به تسلط بر تقاطع «جبل السحل» شده‌اند.

همزمان گزارش می رسد که شبه نظامیان الاصلاح دست به غارت و ربودن صدها غیرنظامی از بیماران گرفته تا حجاج و آوارگان و دانشجویان و شکنجه آنها در داخل زندانهای ائتلاف در داخل شهر مأرب می‌کنند.

با تسلط نیروهای صنعا بر الجوبه و جبل مراد همه مناطقی که قبایل مراد در البیضاء، شبوه و مأرب در آن به سر می‌برند از دست نیروهای ائتلاف آزاد شده و تحت کنترل نیروهای دولت نجات ملی یمن درآمده است.

این فرصت خوبی به نیروهای ارتش یمن برای فتح شهر می دهد به ویژه پس از اینکه موفق به جلب دوستی شیوخ و اعیان قبایل مراد شدند.

همزمان از داخل شهر مأرب خبر به گوش می‌رسد که توان دفاعی نیروهای ائتلاف به شدت دچار فروپاشی شده است و آنها وضع اسفناکی دارند.

با پیشروی‌های سریع و فروپاشی نیروهای ائتلاف در الجوبه که به مثابه دروازه جنوبی شهر مأرب است، به نظر می‌رسد که نیروهای ارتش یمن به فتح شهر مأرب بیش از پیش نزدیکتر شده‌اند.

این سبب شده است که نیروهای ائتلاف به تقویت دژهای شهر «عتق» در مرکز استان شبوه بیافتند.

از سوی دیگر ابوظبی هم اقدام به تقویت حضور نظامی در بندر شهر «بلحاف» و میادین نفت و گاز آن از طریق اعزام شبه نظامیان شورای انتقالی کرده است، موضوعی که ناظران و تحلیلگران امور نظامی از آن به عنوان شاهدی بر نزدیک بودن فتح کامل مأرب به دست نیروهای دولت نجات ملی می‌دانند.

حملات سنگین هوایی از جمله 300 حمله جنگنده های ائتلاف سعودی-اماراتی هم نتوانسته است که مانع از پیشروی‌های نیروهای ارتش یمن شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات