۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۹۳۹۷۵
وزیر خارجه عربستان سعودی:

قدرت حزب‌الله دلیل تیرگی روابط عربستان و لبنان است

قدرت حزب‌الله دلیل تیرگی روابط عربستان و لبنان است
بن فرحان در راستای سرپوش گذاشتن بر اقدامات مداخله‌جویانه خود اعلام کرد که تیرگی روابط لبنان و عربستان به دلیل قدرت حزب‌الله است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان عصر روز شنبه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه قدرت حزب الله دلیل تیرگی روابط فعلی عربستان و لبنان است، از قدرت این جنبش ابراز نگرانی کرد و گفت که قدرت حزب الله تعامل عربستان و لبنان را بی فایده می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه عربستان درباره باقی ماندن یا نماندن حکومت لبنان نظری ندارد گفت که کشورش از هرگونه تلاش برای اصلاحات فراگیری که لبنان را به جهان عرب بازگرداند، حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان افزود: گفتگو‌ها درباره لبنان با شرکای بین المللی ادامه دارد.

این درحالی است که مقامات عربستان دیروز سفیر این کشور در بیروت را برای رایزنی فراخواندند و دستور دادند که سفیر لبنان در ریاض طی ۴۸ ساعت عربستان را ترک کند.

به تبعیت از عربستان، مقامات بحرین و کویت نیز از سفیر لبنان در منامه و کاردار سفارت لبنان در کویت خواستند که ظرف ۴۸ ساعت خاک کشورشان را ترک کنند.

«شاهین المرر» وزیر کشور امارات روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات تصمیم گرفته است که روابط دیپلماتیک خود با لبنان را قطع کرده و سفر شهروندان خود به لبنان را ممنوع کند.

از سوی دیگر قطر نیز اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان را محکوم کرد و خواستار آرام شدن اوضاع و از بین بردن سریع شکاف میان کشور‌های عربی شد.

عمان نیز از تیرگی بوجود آمده در روابط لبنان و چند کشور عربی ابراز تاسف کرد و همه آن‌ها را به خویشتن داری دعوت کرد.

«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده لبنان در سخنانی ضمن اعلام حمایت از جورج قرداحی اعلام کرد: به جورج قرداحی ظلم شده و من با او هستم.

«جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

اظهارات قرداحی واکنش‌های زیادی را در لبنان و جهان در پی داشته است. اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی بعد از آن اتخاد می‌شود که قرداحی رسما گفته که تحت فشار افراد و سفرا و سفارتخانه‌ها تن به عذرخواهی نخواهد داد و حقایق را خواهد گفت./۹۸۸/

منبع:المیادین

ارسال نظرات