۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۹۴۱۳۴

یارگیری داعش، حاصل خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان

یارگیری داعش، حاصل خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان
خروج آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری نظامی که ثمره‌ای جز بحران‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای این کشور به همراه نداشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در این باره نوشت: به دنبال خروج آمریکا از افغانستان، نظامیان و ماموران سابق اطلاعاتی افغان به جامانده دراین کشور با توجه به وضعیت رها شده آنان از سوی آمریکا و نداشتن درآمد، دستگیری و به قتل رسیدن آنها به دست طالبان، به خدمت (گروه تکفیری - تروریستی ) داعش در می‌آیند.

وال استریت ژورنال افزود: این افراد که در زمینه‌های نظامی و اطلاعاتی توسط آمریکایی‌ها دوره دیده و اکنون خود را از سوی آمریکایی‌ها در افغانستان رها شده می‌بینند، به تنها قدرتی که در افغانستان می‌تواند با طالبان مقابله کند، می‌پیوندند.

این نشریه آمریکایی نوشت: به گفته برخی از رهبران طالبان، هرچند درحال حاضر شمار این دسته از افراد که به داعش ملحق می‌شوند، اندک است اما این روند رو به فزونی نهاده است. نگرانی بر سر آن است که این افراد جذب شده به داعش به علت داشتن تجربیات اطلاعاتی و ورزیدگی در مسائل تسلیحاتی و آشنایی به تکنیک‌های جنگی، یک عامل تقویت و قدرت بخشیدن به داعش باشند که می‌تواند آنها را به رقیبی بر سلطه طالبان بر افغانستان بدل سازد.

اتفاقی مشابه عراق

وال استریت ژورنال از یک مقام ارشد غربی نیز نقل کرده که "این وضعیت دقیقاً همان چیزی است که در عراق - ژنرال‌های سرخورده صدام - آغاز شد". آمریکا پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، ارتش عراق را منحل کرد و شماری از افسران پیشین جذب شبکه القاعده و داعش شدند.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان از افغانستان خارج شد، دراین باره به این نشریه آمریکایی گفت: "در برخی مناطق، داعش برای اعضای سابق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که 'جا مانده‌اند' بسیار جذاب شده است.

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد؛ با قدرت گرفتن دوباره این گروه، جو بایدن به این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله که خفتی بدتر از جنگ ویتنام به همراه داشت، پایان داد.

دولت بایدن درحالی اعلام پایان جنگی بی سرانجام را سر داد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره‌ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی‌ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان به اجرا در آمد.

بنابر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره‌ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی «دفتر بودجه کنگره»، جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است./۹۸۸/

ارسال نظرات