۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۶۹۴۱۷۶

درخواست ماندلا ماندلا از دولت آفریقای‌جنوبی برای اخراج سفیر اسرائیل

درخواست ماندلا ماندلا از دولت آفریقای‌جنوبی برای اخراج سفیر اسرائیل
ماندلا ماندلا از درخواست نالدی پاندور، وزیر روابط بین‌الملل و دولت آفریقای جنوبی برای لغو جایگاه ناظر رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا (AU) حمایت کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، این عضو کنگره ملی آفریقا گفت: "ما نمی‌توانیم روابط خود را با رژیم آپارتاید اسرائیل عادی سازیم، در حالی که این رژیم دائماً حقوق بشر فلسطینیان را نقض می کند، غیرنظامیان بی‌گناه را زندانی و شکنجه می‌کند و بدون آن که مجازات شود، قوانین بین‌المللی را از چندین جهت نقض می‌کند."

ما از این درخواست حمایت می کنیم، چون روند اعطای عضویت ناظر به اسرائیل به طور مخربی ناقص بود و موسی فکی ، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به صورت یکجانبه و بدون مشورت با کشورهای عضو و/یا اعضای اجرایی اتحادیه آفریقا چنین اقدامی انجام داد.

اینکوسی ماندلا گفت: «غیرقابل تصور» است که خود آفریقا، قربانی قرن‌ها اشغال، فرمانبرداری و ظلم، بتواند ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم آپارتاید اسرائیل و انکار حقوق بشر اساسی فلسطینی‌ها و همچنین گسترش مستمر شهرک سازی های غیرقانونی این رژیم در سرزمین های اشغالی فلسطین را بپذیرد.

او گفت: "ما از آفریقایی‌ها در سرتاسر قاره و سرزمین های یهودی نشین می‌خواهیم تا در اعتراض به اعطای جایگاه ناظر به رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا اعتراض کنند. ما باید از تصمیم یکجانبه برای اعطای جایگاه ناظر به این رژیم تبری جوییم."

"ما از پاندور، وزیر روابط و همکاری های بین المللی، می خواهیم که با توجه به ناسازگاری رژیم آپارتاید اسرائیل در پذیرش یک روند صلح واقعی، تمام روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کرده و سفیر آن را بازگرداند. ما از دیگران در جنبش جهانی ضد آپارتاید در حمایت از مبارزه عادلانه خود انتظار بیشتری داشتیم."

اینکوسی ماندلا همچنین گفت، اتباع آفریقای جنوبی که به خدمت در نیروی دفاعی اسرائیل ادامه می‌دهند، باید به دلیل جنایات جنگی و نقض قانون کمک‌های نظامی خارجی آفریقای جنوبی محاکمه شوند.

اینکوسی ماندلا گفت: آنها هر روز به نقض فاحش حقوق بشر علیه غیرنظامیان فلسطینی در پست های بازرسی متهم هستند.

او گفت: "نباید توجیه کنیم که ما دلالان صلح صادق و بی طرف هستیم. این موضع‌گیری‌ها از آپاراتچیک‌های آپارتایدی نظام قدیمی در دولت آفریقای جنوبی می‌آیند که همچنان در خدمت منافع اربابان قدیمی خود و رژیم آپارتاید اسرائیل هستند."

در اوایل این هفته، پاندور فاش کرد که اتحادیه آفریقا درباره تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه برای اعطای جایگاه ناظر به اسرائیل در این سازمان بحث خواهد کرد.

پاندور گفت که این موضوع در ماه اکتبر طی جلسه ای به اتحادیه آفریقا مطرح خواهد شد.

او در جلسه اتحادیه آفریقا گفت که آنها برای لغو این تصمیم، به اعضا فشار خواهند آورد.

آفریقای جنوبی و سایر کشورها به تصمیم فکی مبنی بر اعطای جایگاه ناظر به اسرائیل در این قاره اعتراض کرده بودند.

پاندور که در حال پاسخ به سوال کتبی پارلمانی مبارزان آزادی اقتصادی بود، گفت که آنها همچنان به این تصمیم اعتراض دارند.

پاندور در پاسخ به این سوال که آیا دولت آفریقای سفارت اسرائیل را تعطیل خواهد کرد یا خیر، گفت که درباره این موضوع تصمیمی گرفته نشده است.

پس از قطعنامه کنگره ملی آفریقا (ANC) در نسرک در سال 2017، آفریقای جنوبی هیئت نمایندگی خود در اسرائیل را به یک دفتر رابط تنزل داد.

آفریقای جنوبی روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارد و طبق کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، اسرائیل در آفریقای جنوبی سفارت دارد و آفریقای جنوبی سفارت خود را در اسرائیل حفظ می کند. پاندور گفت: هیچ برنامه ای در زمینه درخواست برای بسته شدن سفارت اسرائیل در آفریقای جنوبی مطرح نشده است./۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در آفریقای جنوبی

ارسال نظرات