۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۹۴۲۰۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بانوان قدردان زحمات همسر خود باشند / بداخلاقی را نباید با بداخلاقی پاسخ داد

بانوان قدردان زحمات همسر خود باشند / بداخلاقی را نباید با بداخلاقی پاسخ داد
اصفهان ـ حجت الاسلام سراج‌زاده گفت: اگرچه مرد به وظایفش عمل می‌کند ولی زنان باید قدردان زحمات شوهر خود باشند، در مقابل بداخلاقی همسر باید صبوری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن سراج‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، صبح امروز در نشست علمی برخط با موضوع «آسیب‌های اخلاقی زن در ارتباط همسر و نقش آن در پایداری خانواده» با بیان اینکه زنان و مردان برای پایداری خانواده در خانه و خانواده باید به اصول اخلاقی پایبند باشند، گفت: علم اخلاق علمی است که به خوب و بدها و بایدهای و نبایدهای اخلاقی می‌پردازد.

وی در ادامه افزود: امروزه شاهد گسترش اختلافات و طلاق و مشکلات در خانواده‌ها هستیم و باید به فکر پیشگیری و یا درمان این مشکلات در خانواده‌ها باشیم. اگر در حل مشکلات و اختلافات خانواده‌ها بتوان از ظرفیت دین استفاده کرد در حل مشکلات خانوادگی بسیار مؤثر است و مراجعه به مباحث اخلاقی دینی و آیات و روایات در این زمینه بسیار راهگشا است.

حجت الاسلام سراج‌زاده با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند زنی که خوب شوهرداری کند  و حامی و یاور همسر خود در اعمال خیر و کارهایی نظیر جهاد باشد اجر و پاداشی مانند همسر خود خواهد داشت؛ زنان نباید موجب اذیت و آزار شوهر خود بشوند تا مبادا ارتباط آنها دچار مشکلاتی بشود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی می‌تواند عامل بروز رذائل اخلاقی در زن و برخورد ناصحیح او در مقابل همسرش بشود، خاطرنشان کرد: زن باید حتی اگر از جانب شوهر خود رفتار غلطی دید بداند که باید وظایف خود را انجام بدهد و پاسخ بداخلاقی را با بداخلاقی ندهد، مبنای اخلاق از خودگذشتگی و گذشتن از نفسانیت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به پاداش اخروی از خودگذشتگی زنان در مقابل اذیت و ازار همسر و گذشت کردن از اشتباهات شوهر اشاره کرد و افزود: انسانی که از نفسانیت خود عبور کند رضایت خدا را کسب خواهد کرد، کسی که با توهین مواجه می‌شود باید بزرگواری کند و از رفتار مشابه برای حفظ شأنیت خود پرهیز کند.

حجت الاسلام سراج‌زاده با اشاره به روایتی در خصوص اهمیت همسرداری از دیدگاه اسلام ، تصریح کرد: اذیت و آزار شوهر موجب آسیب دیدن رابطه میان زوجین خواهد شد، اگر اشتباهی از کسی نسبت به همسر خود سرزد باید تلاش کند برای جبران و دلجویی کردن از همسر خود و در این مسأله تفاوتی میان زن و مرد نیست و هردو باید تلاش کنند تا رضایت همسر خود را جلب کند.

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) در خصوص از رحمت الهی دور بودن زنی که موجب غم و آزاد شوهر خود بشود، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند زنی که با زبان خود همسرش را مورد آزار قرار بدهد خداوند هیچ مال و فدیه و انفاقی را از او نخواهد پذیرفت مگر اینکه همسر خود را راضی کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ناسپاسی و قدر نشناسی از زحمات همسر را از رذائل اخلاقی زنان عنوان کرد و گفت: مردها از دیده شدن و قدرشناسی از سوی همسر بسیار لذت می‌برند، کوشش و تلاش برای خانواده وظیفه مرد است اما زن نیز باید این تلاش‌ها و زحمات را ببیند و قدردان آن باشد همانطور که مردان نیز باید قدردان زحمات همسران خود در خانه باشند کما اینکه معتقد هستم خدماتی که زنان در خانه انجام می‌دهند از زحمات مرد‌ها بسیار دشوارتر است.

حجت الاسلام سراج‌زاده با بیان اینکه زنان باید از قدرناشناسی کردن به ویژه به صورت زبانی پرهیز کنند، تصریح کرد: چنین رفتاری با اخلاق و زندگی اخلاقی در تناسب نیست، پیامبر اکرم(ص) فرمودند زنانی که به رذائل اخلاقی مبتلا شوند بیشترین هیزم جهنم خواهد بود، برخی زنان از سوی خداوند نعمتی خواهند داشت که شکر آن را به جا نخواهند آورد و در مقابل مشکلات صبر پیشه نمی‌کنند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات