۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۹۴۹۴۰
حجت الاسلام مهری در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

اخلاق تبلیغی پیامبر اکرم سبب گسترش اسلام شد

اخلاق تبلیغی پیامبر اکرم سبب گسترش اسلام شد
حجت الاسلام مهری گفت: در کتاب های خود تلاش کردیم که این ذهنیت که دین اسلام، دین شمشیر است را دور کرده و ثابت کنیم که اخلاق تبلیغی پیامبر اکرم(ص) سبب گسترش اسلام شد.

حجت الاسلام محمد جواد مهری نویسنده کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن و کتاب بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: این چند سال صداهایی شنیده می شد که نظامات در اسلام نداریم و وقتی بررسی کردم دیدم بله نظام در اسلام بوده و از همین رو نظام اندیشه سیاسی اسلامی در سال 92 چاپ شد و به عنوان متن درسی سفیران هدایت تدریس می شود.

وی افزود: نظام دفاعی اسلامی در 4 جلد و در 3 حوزه مختلف بررسی شد و در حوزه اول گزاره های فقهی ناظر بر تولید امنیت ملی مثل جهاد، دفاع، مرابطه و مرزبانی، سازمان اطلاعات و عملیات بررسی شد و در یک جلد جا گرفت.

نویسنده کتاب نظام دفاعی اسلام گفت: در جلد دیگر گزاره های فقهی ناظر بر تهدید امنیت ملی مثل محاربه، ترور و جاسوسی بررسی شد و همچنین بایدها و نبایدهای جنگ و صلح در جلد دیگر بررسی شد؛ چند سالی است عده‌ای مطرح می کنند در اسلام اصل بر جنگ است و ما بررسی کردیم که نظر اسلام نه جنگ است نه صلح و اقتضای زمانه باید این را تعیین کند.

حجت الاسلام مهری تأکید کرد: مباحث این کتاب از نگاه فقه مقارن یعنی مذاهب چهارگانه اهل سنت و فقه عترت این موضوعات بررسی شد به جهت اینکه در این یک دهه اخیر جریان مقاومت را داشتیم که بخش عمده از مخاطبین در عراق و سوریه و فلسطین اهل سنت هستند و برای اینکه روح شریعت حاکم باشد از نظر مقارنه استفاده شد.

وی در پایان با اشاره به کتاب دیگر خود گفت: نظام تبلیغی اسلام با مدل های نبی اکرم در دوران ملت سازی و دولت سازی پیامبر یعنی مکه و مدینه تدوین شد و تمام نکات ریزی که در اسلام در خصوص تبلیغ وجود دارد در اینجا به تفسیر کشیده شده است و تلاش کردیم که این ذهنیت که دین اسلام دین شمشیر است را دور کنیم و ثابت کنیم که اخلاق تبلیغی پیامبر اکرم(ص) سبب گسترش اسلام شد./ت302/

ارسال نظرات