۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۹۴۹۵۴
قالیباف:

بی‌توجهی به ما می توانیم و شایسته‌گزینی مشکلات اقتصادی را رقم می‌زند

بی‌توجهی به ما می توانیم و شایسته‌گزینی مشکلات اقتصادی را رقم می‌زند
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در قانونگذاری، حوزه قضایی و قوه مجریه و هر کجا را که نگاه کنیم، فاصله بین موفقیت و شکست همین روحیه ما می‌توانیم و نمی‌توانیم است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف امروز در یادواره شهدای نیروی هوافضای سپاه و دهمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر تهرانی‌مقدم، گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که در جمع خانواده‌های معظم شهدا و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این لشکر مخلص خدا توفیق حضور دارم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شک امروز مجموعه هوافضا به برکت مجاهدت رزمندگان از روزهای غریبی و غربت دفاع مقدس که برخی رزمندگان حاضر در این مراسم آن را به یاد دارند، فاصله گرفته است. چهره‌های حاضر به یاد دارند که در دوره‌ای ما آرزوی داشتن یک خمپاره را داشتیم اما امروز می‌توانیم امنیت در زمین، هوا و دریا را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه هوافضا نماد تبلور این شعار با مسمای «ما می‌توانیم» است، اضافه کرد: خون شهدا و به ویژه شهید حسن تهرانی پایه گذار و پیش قراول این حرکت عظیم بود.

قالیباف با اشاره به اینکه فاصله بین پیشرفت وعزت یک جامعه، یک مجموعه، یک ملت و یک امت تا وابستگی و تحت سلطه قرار گرفتن و ذلیل شدن در یک روحیه و کلمه «ما می‌توانیم» یا «ما نمی‌توانیم» است، ادامه داد: ممکن است یک جامعه، سازمان، مجموعه، فرد و خانواده‌ای بر این باور باشد که ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، ما نمی‌توانیم در مقابل ظلم بایستیم، ما نمی توانیم تحول ایجاد کنیم، ما نمی‌توانیم مقاومت و ایستادگی کنیم اما در برابر این روحیه و باور، جامعه و مجموعه دیگری باور دارد که ما می‌توانیم پیشرفت کنیم، ما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم و در مقابل ظلم بایستیم که نمونه روشن این موضوع انقلاب اسلامی است.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه با نگاه به تاریخ اسلام به راحتی می توان نمونه‌هایی از روحیه و باور «ما می‌توانیم» را دید، حتی در قرآن نیز قصصی در این باره آمده، تصریح کرد: پیش از انقلاب مجموعه‌ای در ایران حکومت می‌کرد که باور داشت نمی‌توانند. در آن زمان استکبار و استبداد با این کشور کاری کرد که اجازه هیچ پیشرفتی نداد و ظلم و سلطه پذیرفته شد چرا که حکومت پذیرفته بود که نمی‌توانند.

 وی با بیان اینکه فلسفه پیروزی انقلاب اسلامی ما می‌توانیم بود، گفت: چه کسی فکر می‌کرد مردم در برابر رژیم تا دندان مسلح و وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی برسند. همین روحیه خودباوری، خداباوری و روحیه اتکاء به مردم بود که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

قالیباف تصریح کرد: مجموعه هوافضای سپاه یک تابلوی به تمام معنا برای عبارت ما می‌توانیم است. اگر به گذشته برگردیم و تجربه این مجموعه را بنگریم متوجه می‌شویم که در کنار خودباوری، ما می‌توانیم، خدامحوری مبتنی بر سنت الهی، به مردمداری و مشارکت مردم نیز در این مجموعه توجه شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه تحول اساسی در پیشرفت هوافضای سپاه از همان دوران دفاع مقدس و با حضور مردم در میدان و حفظ این ارتباط بود، افزود: توجه به مردم و جوانان و کنار هم قرار گرفتن آنها این تحول عظیم را رقم زد به گونه‌ای که دشمنان شب و روز به این قدرت عظیم می‌نگرند و غصه خورده و دق می‌کنند، این عظمت انقلاب اسلامی و روحیه ما می‌توانیم و استقلال‌خواهی است.

وی با اذعان به اینکه امروز امنیت ما در بخش‌های مختلف در زمین، هوا، دریا و در مرزها به برکت روحیه ما می‌توانیم است، تصریح کرد: البته باید این نکته را یادآور شوم که مکتب امام راحل (رضوان الله تعالی علیه)، اسلام سیاسی امام و مکتب اهل بیت این را به ما یاد داده است.

قالیباف افزود: ما در کشورمان عمق استراتژیک و قدرت خود را در قدرت نظامی و موشکی نمی‌دانیم و عمق قدرت و اقتدار خود را قلب یکایک مردم و دل فرزندان امت اسلامی می‌دانیم تا قلب آنها برای اسلام و کشورشان و انقلابشان می‌تپد و تا زمانی که ما خدمتگزار مردم هستیم و تا زمانی که قدرت ما می توانیم هست، این توان نیز ادامه خواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز در قانونگذاری، حوزه قضایی و قوه مجریه و هر کجا که نگاه کنیم فاصله بین موفقیت و شکست همین روحیه ما می‌توانیم و نمی‌توانیم است گفت: نباید فرقی میان توانی که در هوافضای سپاه می‌بینیم با حوزه اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد.  اگر در عرصه اقتصاد دچار ضعف و اشکال هستیم قبل از اینکه تحریم را مقصر بدانیم باید روحیه و باورمان را جستجو کنیم که آیا به ما می‌توانیم اعتقاد داریم یا خیر.

وی با بیان اینکه اگر باورمان باشد که می‌توانیم، موفقیت در عرصه اقتصادی در یک قدمی ما است، اضافه کرد: حداقل بنده و امثال بنده که این مسیر را طی کردیم و روزهای سخت را دیدیم می دانیم که این حرف که برخی مطرح می‌کنند که «موضوع اقتصادی، موضوع دفاع مقدس نیست و پیچیدگی‌هایی دارد» حرفی اشتباه است.

قالیباف با اشاره به تجربه خود تصریح کرد: اگر روحیه ما می‌توانیم در کشور جریان داشته باشد، مسائل و مشکلات اقتصادی قابل حل است، مگر می‌شود در شمال اتوبان تهران – کرج مجموعه‌ هوا فضای سپاه وجود داشته باشد که در آن مسائل تکنولوژی در ابعاد مختلف به دست جوان‌های این کشور در اوج است اما در جنوب این اتوبان بخش قابل توجهی از صنایعی وجود داشته باشد که برای ابتدایی‌ترین مسائل فنی  نیز دچار مشکل هستند. فاصله این دو در روحیه ما می‌توانیم یا ما نمی‌توانیم است. فاصله ما برای حل این مشکل از نظر فیزیکی بین شمال و جنوب است اما تا روحیه را عوض نکنیم به موفقیت نمی‌رسیم و تا باور به سنت‌های الهی پیدا نکنیم به جایی نخواهیم رسید.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه رمز موفقیت ما در دفاع مقدس، روحیه ما می‌توانیم بود که اگر در حوزه‌ای این روحیه نباشد برای ابتدایی‌ترین موضوعات نیز درمانده خواهیم بود، افزود: بپذیریم که ابتدا باید روحیه خودباوری و خداباوری داشته باشیم و به مبانی دین ایمان داشته باشیم. در حوزه اقتصاد تا زمانی که ربا را جنگ با خدا ندانیم و به این موضوع ایمان نداشته باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها به آن توجه نکنیم با شکست روبرو می‌شویم.

وی با تصریح بر اینکه وقتی در تصمیم‌گیری شایسته گزینی نکنیم، اقتصاد و مدیریت دچار مشکل می‌شود، تأکید کرد: اگر مجموعه هوافضا نماد تمام عیار ما می‌توانیم است، به دلیل آن است که در این مجموعه شایسته‌سالاری حاکم بوده است.

قالیباف با بیان خاطره‌ای از دوره‌ای که در مجموعه هوافضای سپاه فعالیت داشت، یادآور شد: در آن زمان پروژه‌ مهندسی باید اجرایی می‌شد که با هر فردی که صحبت می‌کردیم حرف از اتمام پروژه در 8 سال آینده به میان می‌آورد اما همان بچه‌هایی که حرف از این زمان می‌زدند توانستند این پروژه را در کمتر از یک سال اجرایی کنند و باور کردند که می‌توانند.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه بارها می‌گویم خدای دفاع مقدس، خدای موفقیت‌ها در عرصه‌های دفاعی، خدای حوزه اقتصادی هم هست، ادامه داد: ما بندگان خوبی نبودیم و برای خدمت به مردم که نوعی عبادت است با این نگاه توجه نکردیم وگرنه مشکلات و مسائل موجود، مشکلات لاینحلی نیست در واقع این مشکلات به دلیل نبود امکانات ایجاد نشده است.

وی بیان اینکه ظاهراً نبود اعتبارات و امکانات دلیل ایجاد مشکلات است اما باید به این نکته توجه کرد که اعتبار وجود دارد و دلیل این مشکلات نبود روحیه ما می‌توانیم است، یادآور شد: اگر در عملیاتی یک بسیجی که مسئول باز کردن معبر بود در شب عملیات مجروح می‌شد و حتی پای وی قطع می شد، اگر فردی برای کمک به سوی او می‌رفت، مجروح می‌گفت به مأموریت خود ادامه دهید و بین نیرو فاصله نیندازید؛ در واقع برای تحقق هدفش از خود می‌گذشت.

قالیباف گفت: اگر بر عرصه اداره کشور و اقتصاد اینگونه نگاه کنیم، مطمئن باشید می توانیم با برنامه‌ای 5 ساله بر مشکلات اقتصادی فائق آییم، این امکان مالی در کشور وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جمع شهدا و مجموعه هوافضا که روحیه ما می‌توانیم را متبلور کردند، محکم می‌گویم که اگر این روحیه جاری شود و بر اساس آن در میدان عمل کنیم، موفقیت در یک قدمی ما است و ظلم به انقلاب و مردم است و اگر با چنین روحیه ای پای کار نباشیم ظلم به انقلاب و مردم است. بنده به عنوان نماینده مردم، یکایک نمایندگان مجلس و همه قوه مجریه باید برای این موضوع دست به دست هم دهیم چرا که کار یک نفر نیست و این امر باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هر جا کمه ضعف این روحیه بوده با مشکل روبر شده‌ایم و نباید این را به حساب مردم و انقلاب بگذاریم، تصریح کرد: ما مسئولان و مدیران هستیم که در همه سطوح گام برمی‌داریم و باید این روحیه را باور داشته باشیم و پیش رویم. امروز مردم وظیفه خود را انجام دادند و ما باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم، قانونگذاری کنیم و سیاست‌گذاری کنیم و ظرفیتی فراهم کنیم که مردم در صحنه اداره کشور چه در قانونگذاری و چه در بخش اجرایی و سایر حوزه‌ها حضور داشته باشند.

قالیباف با بیان اینکه متأسفانه امروز مردم و جوانان را از این صحنه دور نگه داشته‌ایم که این موضوع بزرگترین اشتباه است و باید تجدیدنظر کنیم، گفت: هر زمان که برای مردم فرصت فراهم کردیم توانستیم بر مشکلات فائق آییم.

رییس قوه مقننه با یادآوری دهه 60 و دهه 70 یعنی زمانی که هنوز پیشرفت های کنونی در این نیرو وجود نداشت، گفت: باید پرسید که یک مرتبه در این مجموعه چه اتفاق بزرگی رخ داد که دنیا را امروز متحیر کرده است. این اقدام در حوزه اقتصادی نیز می‌تواند رخ دهد.

وی اظهار کرد: من به عنوان فردی که در دو حوزه تجربه دارم بیان می‌کنم که ظرفیت‌های اقتصادی کنونی بیشتر از ظرفیت‌های این تحولی است که در هوافضای سپاه ایجاد شده است به همین دلیل است که غصه می‌خوریم چرا مسائل اقتصادی اینگونه است.

قالیباف افزود: امیدوارم با دعای خیر شما خانواده شهدا که هر چه از امنیت و آرامش داریم به دلیل مجاهدت و خون شهدا است، چرا که هر چه داشتند چای عزت اسلام، اقتدار کشور و عزت ایران گذاشتند، دست به دست هم دهیم و بر مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی فائق آییم.

ارسال نظرات