۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۶۹۵۱۶۸

گزارش هایی نادر از ایجاد اختلال ITP پس از تزریق واکسن های آسترازنکا و جانسون!

گزارش هایی نادر از ایجاد اختلال ITP پس از تزریق واکسن های آسترازنکا و جانسون!
موسسه سلامت کانادا برچسب‌های واکسن‌های آسترازنکا و جانسون را به‌روزرسانی می‌کند تا ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)، یک وضعیت خودایمنی، را به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه به عوارض جانبی این دو واکسن اضافه کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جام جم آنلاین به نقل از globalnews، موسسه سلامت کانادا در بیانیه ای در گفت موارد بسیار نادری از ITP در سطح بین المللی پس از دریافت این دو واکسن گزارش شده است.

ITP اختلالی است که می تواند باعث کبودی و خونریزی آسان یا بیش از حد شود که ناشی از پایین بودن غیرمعمول سطح پلاکت خون است.  

به گفته این موسسه، چنین مواردی معمولاً در عرض 28 روز پس از واکسیناسیون رخ می دهد. مرگ و میر در نتیجه ITP پس از واکسیناسیون در خارج از کانادا گزارش شده است. برخی از موارد در افرادی است که سابقه قبلی این اختلال را داشتند.

این موسسه به کانادایی ها توصیه کرد که در صورت بروز هر یک از علائم زیر پس از دریافت واکسن های آسترازنکا و جانسون فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند:

*خونریزی غیر قابل توضیح

*کبودی غیر قابل توضیح

*لکه های کوچک ارغوانی فراتر از محل واکسیناسیون

*تنگی نفس

*درد قفسه سینه

*پا درد و یا تورم

*درد مداوم شکم

وزیر بهداشت کانادا گفت: اگر فردی سابقه اختلال ترومبوسیتوپنی مانند ترومبوسیتوپنی ایمنی داشته باشد، خطر ابتلا به سطوح پلاکتی پایین باید قبل از تجویز واکسن در نظر گرفته شود و نظارت بر پلاکت پس از واکسیناسیون توصیه می شود.

ارسال نظرات