۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۶۹۵۳۷۳

رئیسی: اگر صلاحیت فیاضی برای ما محرز نمی‌شد، اصلا به مجلس معرفی نمی‌کردیم

رئیسی: اگر صلاحیت فیاضی برای ما محرز نمی‌شد، اصلا به مجلس معرفی نمی‌کردیم
نشست بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش در مجلس با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف با دستور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و حضور رئیس جمهور آغاز شد.

بررسی برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و أخذ رأی اعتماد مهم‌ترین دستور کار امروز خانه ملت است.

در ابتدای جلسه، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر رئیس این کمیسیون را قرائت خواهد کرد.

پس از آن، رئیس جمهور پیش از سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از وی دفاع می‌کند.

نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس

مخالفت کمیسیون آموزش با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رضا حاجی پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.

متن نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به شرح زیر است:

«هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام.

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آن‌ها گام بردارد.

با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰، ۲/۲/۱۳۹۳، ۱۶/۱۲/۱۳۹۴ و ۱۱/۴/۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش

۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری

۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایند‌های آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت

۴- تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین

۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

۶- اصلاح ساختار‌ها و فرایند‌های اجرایی، اداری و مالی

۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان

۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان

۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی

۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی

۱۱- ارتقاء جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت

بخش سوم: بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکار‌هایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسئولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکار‌های خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکار‌ها اعلام نمودند، ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت کرد.»

نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس

رئیسی: اگر صلاحیت فیاضی برای ما محرز نمی‌شد، اصلا به مجلس معرفی نمی‌کردیم

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: پس از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارترم.

وی در رابطه با موضوع معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من ابتدا عرض کنم، چون برخی از نمایندگان در فرمایشاتشان در رسانه‌ها در رابطه با زمان معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کردند باید به این نکته اشاره کنم که ما اول مهر را داشتیم و باید آغاز کار مدارس در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را داشته باشیم، از طرف دیگر مسئله تعطیلی مدارس که مدت طولانی بود، باید برنامه ریزی جامعی می‌شد، سپس باید آموزش مجازی و حضوری تثبیت می‌شد که این کار انجام شد.

رئیسی افزود: از همین تریبون قول دادم که شورای عالی آموزش و پرورش را اهمیت داده و در آن شرکت خواهم کرد. بعد از ۱۰ سال اولین جلسه این شورا را تشکیل دادیم و با حضور مدیران آموزش و پرورش، مسائل اصلی را مرور کردیم. همچنین ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد، چون وزیر آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را برعهده دارد، اما در برخی از مواد این سند، تمام دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا تحقق یابد، لذا نیازمند است یک سهم بیشتری از همکاری با وزارتخانه داشته باشد، بنابراین در این جلسه مطرح شد تا بتوانیم به شورای عالی و آموزش و پرورش کمک کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع رتبه بندی معلمان که دغدغه بحق عزیزان معلم بود با همکاری مجلس در این مدت دنبال شد که امیدواریم به نتیجه قطعی هم برسد که ما هم ارتقای منزلت، شأن و جایگاه و کیفیت کار آن‌ها و هم معیشتشان را دنبال کنیم، بنابراین حتما در دستور کار دولت و مجلس بوده و دنبال می‌شود.

رئیس جمهور یادآور شد: اقداماتی که باید در این مدت انجام شود که جا دارد من صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و از همه خانواده‌های کشور تشکر کنم برای بازگشایی مدارس و همکاری که با ما دراین زمینه داشتند. همچنین با مسئله واکسیناسیون شرایط به نحوی فراهم شد که بتوان مدارس و دانشگاه‌ها را و مراکز علمی و کسب و کار‌ها را فعال کرد و بعد از ۸۳ روز کار دولت، فضا در حال عادی شدن است که هم رونق کسب و کار‌ها و هم مسئله بازگشایی مراکز علمی و فرهنگی، اگر رعایت‌ها بیشتر شود، این فعالیت‌ها برتر و بیشتر خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهلت قانونی به مجلس معرفی شد، ادامه داد: ۸۳ روز پیش نیز پشت این تریبون مقدس درباره فرآیند انتخاب وزرا توضیح دادم. شایستگی، محور انتخاب وزرا است و رفاقت، قرابت و فشار‌های برخی رسانه‌ها هیچ کدام موجب معرفی فرد نمی‌شود. دولت‌های سه دهه گذشته را با دولت کنونی مقایسه کنید تا مشخص شود روابط و رفاقت چه نقشی در معرفی مسئولان داشته است، با طرح این پرسش که در حال حاضر نزدیکان در چه جایگاه و مسئولیتی قرار دارند. از نهاد ریاست جمهوری تا سایر حوزه‌ها حساسیت و محور شایستگی بوده است چرا که این محور را به عدالت نزدیک‌تر می‌دانیم و بهترین روش است.

رئیس جمهور اضافه کرد: هر چند حدود ۲۰ نفر برای وزارت آموزش و پرورش مطرح بودند، اما این افراد در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. رئیسی با اشاره به حساسیت نمایندگان، فرهنگیان و دولت نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: فسادستیزی، روحیه تعاملی، کارآمدی و روحیه تحولی از جمله شرایطی بود که برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید محقق می‌شد. این شرایط ویژگی‌هایی است که همه همکاران ما در دولت باید به صورت مستمر آن را دارا باشند نه اینکه تنها در دوره رأی اعتماد دارای این ویژگی‌ها باشند و این شرایط هر ساله ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه با بررسی کارگروه‌های مذکور آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد، ادامه داد: من نیز با ایشان صحبت و مصاحبه داشتم، همچنین دوستان مورد اعتماد نیز صلاحیت ایشان را مورد بررسی قرار دادند. وزرای پیشین آموزش و پرورش نیز اعلام کردند که دکتر فیاضی فرد باصلاحیتی است. ممکن است افرادی از اقوام و خویشان باشند، اما دستاورد‌های خودشان نیز در زندگی مورد توجه است به همان میزان که مسئولیت دادن به افراد توصیه شده، بی‌عدالتی است، بی‌توجهی به دستاورد‌های زندگی افراد نیز بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه باید به دستاورد‌های علمی و صلاحیتی افراد توجه کرد، ادامه داد: توصیه افراد به هیچ عنوان در معرفی وزرا و مسئولیت دادن تأثیرگذار نبوده هر چند افراد زیادی در سایت‌ها و نوشته‌ها معرفی شدند، اما همخوانی ویژگی‌های افراد با شاخص‌ها، نکته مهم بود. تا صلاحیت افراد برای من حجت نمی‌شد آن‌ها را معرفی نمی‌کردم. یقین بدانید اگر همه افراد جمع شوند من کسی را که به یقین نسبت به صلاحیتش نرسیده باشم، معرفی نمی‌کنم برای هر مسئولی حتما باید حجت داشته باشم و شایستگی وی احراز شده باشد البته مجلس نیز جایگاه قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.

رئیس جمهور با بیان اینکه فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد، افزود: وی سال‌ها معلم آموزشی و معلم پرورشی بوده و با محتوای درسی آشنا است. همچنین بسته‌های یادگیری، فیلم‌های آموزشی و ... را می‌شناسد. او در تدوین بسته‌های یادگیری مباشرت داشته است. فیاضی در ستاد آموزش و پرورش، مدیرکل بوده و با زیرساخت‌های مربوط به نوسازی در آموزش و پرورش آشنایی دارد، از سوی دیگر شناخت آموزش مجازی یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان است، در سال ۹۸ ایشان سامانه رشد را طراحی کرده است. هیچ یک از افراد مطرح برای وزارت آموزش و پرورش شناختشان نسبت به این وزارتخانه از آقای فیاضی بیشتر نبود. چهره‌های شاخصی در مجلس داریم که با آموزش و پرورش آشنایی دارند، در بخش‌های دیگر نیز افرادی وجود دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه داشتن برنامه یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامه‌ها با سیاست‌های کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است.  فیاضی تحول‌گرا است، هر چند برخی افراد دیگر نیز دارای مدارک، سوابق و مدارج هستند، اما احراز روحیه تحول‌گرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه روحیه تحولی بسیار برای ما مهم است، عنوان کرد: فرهنگیان از وضع موجود گله مندند، اما امیدواری‌هایی نیز ایجاد شده که انتظارات را بالا می‌برد و البته به حق است. وزیر پیشنهادی روحیه تحولی دارد و در کنار آن روحیه تعامل و همکاری با بخش‌ها را نیز دارد. فیاضی علاوه بر تدین و تقوا به عنوان شرایط کلی، با حوزه‌های مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزش و پرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابل اجرا است و این تحول در آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی بیش از ۲۰ نفر برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: رزومه‌های خوبی از سوی بسیاری از آن‌ها ارائه شد و مدیران کل و معاونانی در بین آن‌ها بودند، اما از آنجایی که به دنبال تحول هستیم در جریان بررسی صلاحیت ها، روحیه انقلابی وی برای ما محرز و مواضع و کار‌های او را دیدیم. فیاضی ۲۵ پژوهش قابل قبول در حوزه دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه داشت همچنین با بررسی دغدغه شما نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش متوجه شدیم فیاضی می‌تواند این مسائل را با روحیه جوانی و تحول خواهی که دارد پیگیری کند و معتقدیم تحول باید در مدرسه رخ دهد تا مردم آن را ببینند لذا اگر تحول به کف مدرسه نیاید، در جا‌های دیگر نیز تحول را نخواهیم دید.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دقت لازم صورت گرفته درباره معرفی فیاضی، یادآور شد: ما به نظر تعیین کننده نمایندگان احترام می‌گذاریم.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم دولت برای ایجاد تحول در کشور نیز بیان کرد: کار دولت آغاز شده و ما برای آن برنامه داریم و من از همین تریبون قول دادم برنامه کوتاه مدتی برای موضوعات داشته باشم و نمایندگان را در جریان بگذارم که در همین راستا سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاست‌های نظام آماده شده و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیه‌های آن‌ها نیز استفاده کنیم.

رئیسی در ادامه با اشاره به تأکید دولت برای برقراری ارتباط با نمایندگان، بیان کرد: نکات لازم از سوی نمایندگان به وزرا یا شخص بنده از طریق معاون پارلمانی و یا طرق دیگر مثل رئیس مجلس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تلاش داریم درباره موضوعات حساس هرچه سریع‌تر در جریان امور قرار بگیریم تا به دغدغه‌های مردم رسیدگی شده و گره گشایی شود.

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین به پیگیری‌ها جهت تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک میان مجلس و دولت اشاره و عنوان کرد: امروز موضوع ما ارتباط یک نماینده با وزیر نیست بلکه موضوع مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و باید آن را ارتقا دهیم و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز مسأله در حد یک فرد یا بخش نیست بلکه در سطح نظام و کشور است و باید در برابر آنچه مردم را روز به روز ناامید می‌کند پاسخگو باشیم و به موقع عمل کنیم تا دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی را داریم که روحیه «ما می‌توانیم» داشته‌اند، سوابق و تجربیات نشان می‌دهد با ما می‌توانیم و همکاری بین دولت و مجلس، مسائل و مشکلات برطرف و زندگی مردم روز به روز رونق پیدا می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای من حضور مجدد در میان نمایندگان بعد از ۸۳ روز توفیق محسوب می‌شود، گفت: در تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع نمایندگان حاضر می‌شوم، نمایندگان بار‌ها در نطق‌های خود خواستار تحول در ساختار بودجه بوده‌اند. بودجه سال آینده با تعامل بین مجلس و دولت تدوین می‌شود و در حال حاضر روسای کمیسیون‌های دولت با روسای کمیسیون‌های مجلس مانند کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه نشست‌های مشترکی دارند.

رئیسی با اشاره به اینکه قصد داریم مجلس در خصوص تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطلع باشد و بداند چه کار‌هایی قرار است انجام شود، ادامه داد: امیدوارم آنچه که من به عنوان خدمتگزار مردم و شما به عنوان نماینده امین مردم انجام می‌دهید مورد رضای خداوند و در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم و در راستای بازگشت آرامش مردم، بازار سرمایه و بازار باشد. این موارد به اقداماتی نیاز دارد که بخشی از آن‌ها انجام شده و برخی دیگر در حال انجام است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم به زودی و قبل از پایان سال در تمامی استان‌ها حاضر و از نزدیک در خدمت مردم و نمایندگان باشم و مسائل مردم را دنبال کنیم.

ارسال نظرات