۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۶۹۵۳۵۰

ریاض که از افزایش نقش آفرینی تهران و متحدانش در تحولات منطقه‌ای عصبانی است

ریاض که از افزایش نقش آفرینی تهران و متحدانش در تحولات منطقه‌ای عصبانی است
ریاض که از افزایش نقش آفرینی تهران و متحدانش در تحولات منطقه‌ای عصبانی است، به صراحت اعلام کرده است که تشدید اقداماتش علیه لبنان تنها به سبب اظهارات وزیر اطلاع رسانی این کشور نیست، بلکه نشانه اعتراض به نفوذ روزافزون حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «ریاض هیچ فایده‌ای از رابطه و تعامل با لبنان در حال حاضر نمی‌بیند.سیاستمداران باید اقدامات لازم را برای آزادسازی لبنان از زیر سلطه حزب الله و ایران اتخاذ کنند.»این جملات بخش‌هایی از سخنان «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه حکومت سعودی است که نشان می‌دهد این رژیم سناریوی خطرناکی را برای لبنان ترسیم کرده است؛ سناریویی که بوی شرارت و جنگ افروزی از آن می‌آید.

پخش اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که به انتقاد از جنگ بی‌رحمانه حکومت سعودی و متحدانش علیه ملت مظلوم یمن پرداخته بود-اظهاراتی که مربوط به قبل از دوران وزارت قرداحی بوده-بهانه خوبی برای ریاض و متحدانش شده تا به عقده‌گشایی علیه ملت لبنان برای ابراز خشم و کینه بی حد و حصرشان از جنبش مقاومت و مردمی حزب الله بپردازند.

ائتلاف سعودی و کشورهای دنباله‌رو سیاست‌های یکجانبه و خصمانه این رژیم به بهانه این اظهارات مسئولانه،‌سفیر لبنان را اخراج کرده و به تحریم تمام واردات از این کشور پرداختند تا مردم لبنان را که به سبب این رویکرد خصمانه و تحریم‌های ظالمانه در بی‌سابقه‌ترین بحران اقتصادی و معیشتی به سر می‌برند، در تنگنای شدیدتری قرار دهند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به این اقدامات سعودی و دنباله‌روهایش تاکید کرد عربستان سعودی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی در لبنان تلاش می‌کند.

ریاض که از افزایش نقش آفرینی تهران و متحدانش در تحولات منطقه‌ای عصبانی است، به صراحت اعلام کرده است که تشدید اقداماتش علیه لبنان تنها به سبب اظهارات وزیر اطلاع رسانی این کشور نیست، بلکه نشانه اعتراض به نفوذ روزافزون حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان است.

آخرین حربه ریاض و دنباله‌روهایش در لبنان؛ تحریک آشکار به جنگ داخلی

اظهارات و مواضع خصمانه مقامات سعودی و تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های وابسته علیه حزب الله بیانگر ناکامی سیاست‌های آنها در لبنان و ناکامی مزدورانشان به ویژه حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری و نیروهای لبنانی(فالانژیست‌های سابق) به ریاست سمیر جعجع در پیشبرد این سیاست‌هاست. البته در این میان نباید از سیاست‌ها و رویکرد هوشمندانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و دیگر رهبران این جنبش برای خنثی‌سازی توطئه‌های محور سعودی و مزدورانش به ویژه در حوادث هولناک منطقه الطیونه غافل بود که اگر این هوشمندی و در عین حال خویشتن‌داری توام با در نظر گرفتن منافع عالی ملت و کشور لبنان نبود، با توجه به استفاده آشکار شبه نظامیان مسلح حزب جعجع از سلاح و به شهادت رساندن شماری از شهروندان لبنانی حامی مقاومت احتمال کشانده شدن لبنان به پرتگاه درگیری و جنگ داخلی وجود داشت؛‌نقشه خطرناکی که همچنان از سوی سعودی‌ها و مزدورانشان به طور جدی دنبال می‌شود.

رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها هجمه سنگینی را علیه حزب الله به راه انداخته‌اند و شگردهای مختلفی را برای پیشبرد برنامه‌های خود در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال روزنامه الجزیره سعودی در مطلبی مدعی شده است که هدف اساسی ایران، تشکیل حزب‌ الله یمنی در شمال صنعاء و اراضی شمال یمن در مناطق مرزی با عربستان است تا «نقش حزب‌الله لبنان را در به راه انداختن جنگ‌ها علیه عربستان ایفا کند و عملا اجرای این پروژه از طریق انتقال سلاح حزب الله لبنان و برخی نیروهایش به مناطق تحت نفوذ حوثی‌ها(انصارالله)آغاز شده است.

این ادعا نشان می‌دهد که میان هجمه شدید علیه حزب الله و به طور کلی جنگ سیاسی و اقتصادی علیه ملت لبنان و تحولات پرشتاب صحنه میدانی یمن که با پیروزی‌ها و دستاوردهای چشمگیر جنبش انصارالله به ویژه در استان مارب و همچنین الحدیده همراه بوده، ارتباط وجود دارد و ناکامی سعودی‌ها در یمن و خشم از موضع حمایتی حزب الله در قبال جنبش انصارالله و دیگر گروه‌های مردمی در یمن از مهمترین دلایل تشدید خصومت‌ورزی با ملت و مقاومت لبنان به رهبری حزب الله است.

این روزنامه سعودی مدعی شده است که نشانه‌های توافق صلح(سازش) میان لبنان، اسرائیل و فلسطین نمایان شده و در نتیجه مسئله جنوب لبنان دیگر مسئله پایان یافته تلقی می‌شود و در مقابل، برپایی حزب الله در یمن به منافع ایران و برخی کشورهای غربی به دلایل اقتصادی و دینی خدمت می‌کند و شبح جنگ‌ها را هم از اسرائیل دور خواهد کرد.

کلیدواژه‌های هجمه رسانه‌ای سعودی و دنباله‌روهای آن علیه حزب الله از عمق کینه و خصومت آنها حکایت می‌کند؛ آنها واژه‌های هتاکانه و توهین‌آمیزی همچون «تروریست، مزدور، حزب تروریستی و توطئه‌گر، موش ضحیه، دنباله‌رو شیطان، قاچاقچی مواد مخدر» به کار می‌برند.

این رسانه‌ها در راستای جنگ ادراکی و منحرف کردن افکارعمومی لبنان و جهان عرب و منطقه، اینگونه القا می‌کنند که عامل همه بدبختی‌ها و مشکلات لبنان و مردم آن، حزب الله است،‌و اینکه این جنبش،‌علیه لبنان توطئه کرده و بر ارکان دولت مسلط شده و آن را به کشور شکست خورده تبدیل کرده که نه رئیس جمهور دارد نه وزارت و نه پارلمان، همه نهادها تعطیل شده و کشور در حالت فروپاشی اقتصادی بدون راه حل قرار گرفته است.

ترسیم چهره ناجی برای عربستان و متحدانش از دیگر شگردهای خبری رسانه‌های وابسته به آنهاست به این معنا که آنها حزب‌الله و ایران را به زعم خود عامل همه مشکلات و بحران‌های اقتصادی و معیشتی و مالی لبنان و مختل شدن فعالیت نهادهای دولتی معرفی کرده و القا می‌کنند که تنها راه نجات لبنان هم دنباله‌روی کامل از سیاست‌های ریاض و قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران مهمترین حامی ملت و مقاومت لبنان و همچنین حذف حزب الله از صحنه سیاسی و تصمیم‌گیری لبنان است که معنای آن از بین بردن مهمترین عامل بازدارندگی در برابر هرگونه تعدی و ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی است.

موفقیت حزب الله در کمک به حل مشکل سوخت در لبنان هرچند در سطح محدود هم خشم رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها را به دنبال داشته است به طوری که الجزیره سعودی مدعی شده است که خرید سوخت از ایران برای شکستن تحریم آمریکایی تنها برای روز لبنان کافی بوده است.

نقش تاثیرگذار حزب الله در محور مقاومت در مقابله با توطئه‌های دشمنان و حمایت از ملت و نیروهای مردمی در یمن به رهبری انصارالله از دیگر دلایل خشم سعودی‌ها و مزدورانشان از حزب الله است و برای خدشه وارد کردن به وجهه این جنبش این ادعا را بارها تکرار کرده‌اند که حزب الله از حوثی‌ها برای پرتاب موشک به سمت غیرنظامیان در عربستان حمایت می‌کند و به قاچاق مواد مخدر به عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دست می‌زند.

تلاش برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان حزب الله و گروه‌های سیاسی و سیاستمداران و مقامات بلندپایه به ویژه رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان از دیگر شگردهای خبری رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنهاست و در این زمینه ادعا می‌کنند که هیچ اعتراضی از سوی رئیس جمهور، نخست وزیر و یا رئیس پارلمان لبنان علیه اقدامات حزب‌الله وجود ندارد.

اتهام زنی به ایران و تلاش برای تخریب وجهه آن در میان ملت لبنان از دیگر رویکردهای فعال رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنهاست و برخی اتهامات و ادعاهایشان همچون «ایران حتی یک دلار هم به لبنان کمک نکرده، بلکه با پول و سلاح از حزب‌الله حمایت می‌کند تا خنجر قاتلی در قلب لبنان باشد»، مهر تاییدی بر این مسئله است.

روزنامه الجزیره سعودی با لحن جنگ طلبانه‌ای علیه لبنان ادعا کرده است :«آینده امیدوارکننده و درخشان تمام زمانی خواهد بود که لبنان از نصرالله و حزب آن رهایی پیدا کند».

روزنامه الوطن بحرین هم از قافله تهمت‌زنی و دروغگویی علیه حزب الله عقب نیفتاد و در مطلبی با بیان اینکه «حدود 80 درصد ساکنان لبنان در پی تورم پرشتاب و کمبود دارو و سوخت زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کشور با فروپاشی اقتصادی روبرو شده و لیره هم بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داده است»، عامل این همه مشکلات و بحران را جنبش مردمی حزب الله دانست و البته برای حل مشکلات و معضلات لبنان که ریشه آن به شبه جزیره عرب به مرکزیت ریاض برمی‌گردد، از نسخه خطرناک محور سعودی و دنباله‌روهایش علیه ملت لبنان رونمایی کرد.

این رسانه بر طبل جنگ داخلی در لبنان کوبید و لبنانی‌ها را علنا به جنگ با حزب الله تحریک کرد و مدعی شد:«کوچکترین لبنانی هم این نکته را می‌داند که هیچ راهی برای خلاص شدن از سلطه ایران جز از طریق جنگ داخلی یا ورود ارتش لبنان به خط مقابله با سلاح حزب یا به عبارت دقیق‌تر رویارویی لبنان با ایران وجود ندارد.»

در نتیجه‌گیری کلی پس از رصد کردن رسانه‌های ضد لبنانی به سردمداری سعودی‌ها باید گفت که تشدید جنگ رسانه‌ای و روانی علیه حزب‌الله در کنار تنگ کردن عرصه بر مردم لبنان از طریق تحریم‌های بسیار شدید حتی در زمینه دارویی و غذایی و محاصره همه جانبه آنها و دمیدن بر تنور جنگ داخلی در لبنان بر صحت مواضع و رویکرد حزب الله و قدرت بالای بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی و در نهایت توان و اقتدار چشمگیر برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و شکست طر‌ح‌های محور سعودی که در حقیقت همان طرح‌های دیکته‌ شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است، و نقش تاثیرگذار حزب‌الله در تحولات یمن به نفع مردم این کشور، مهر تایید می‌زند و بی‌شک این هجمه تمام عیار به سبب پافشاری ریاض و متحدانش بر سیاست‌های خصمانه و کینه‌توزانه همچنان ادامه خواهد یافت، هر چند بر روی صخره سخت مقاومت و پشتوانه مردمی بالای آن سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات