۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۶۹۵۶۷۷

احتمال کناره گیری الیزابت به خاطر ضعف جسمانی

احتمال کناره گیری الیزابت به خاطر ضعف جسمانی
ضعف جسمانی الیزابت به حدی است که انتظار می رود وی از قدرت کناره‌گیری کرده و بیش از این چارلز را چشم‌انتظار فرمانروایی فرمایشی بریتانیا نگذارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، الیزابت الکساندرا مری وینزر یا همان ملکه الیزابت دوم با ۹۵ سال سن که این روزها بیماری او به‌شدت موردتوجه رسانه‌ها قرارگرفته نتوانست حتی کشورش را در سفر به مصر و اردن نمایندگی کند و پسر ارشدش چارلز که ولیعهد نیز هست به‌جای وی راهی این سفر شد.

الیزابت پس از مرگ پدرش شاه فردریک ششم در سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید و تا ۷۰ سالگی حکمرانی‌اش تنها یک سال فاصله دارد.

افزایش نگرانی‌ها در خصوص معادلات داخلی قدرت در انگلیس پس از الیزابت دوم

کاخ باکینگهام چندی پیش هم از لغو سفر ملکه انگلیس به گلاسکو برای شرکت در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل به دلیل شرایط جسمی خبر داده بود.

بازی تاج‌وتخت در ایستگاه لندن؛ بیماری ملکه ۹۵ ساله انگلیس جدی است؟

الیزابت چند سال پیش اعلام کرده بود که اگر تا ۹۵ سالگی زنده بماند، تاج‌وتخت را به ولیعهد یعنی شاهزاده چارلز واگذار خواهد کرد

درهرصورت چارلز ۷۳ ساله و همسرش کامیلا ۷۴ ساله زمانی راهی سفر به خاورمیانه شدند که بسیاری در داخل و خارج از انگلیس چشم‌انتظار اعلام رسمی پادشاهی چارلز هستند.

ضعف جسمانی و در به ویژه روحی الیزابت به حدی است که بسیاری انتظار دارند که وی از قدرت کناره‌گیری کرده و بیش از این چارلز را چشم‌انتظار فرمانروایی بر امپراتوری فرمایشی بریتانیا نگذارد.

بازی تاج‌وتخت در ایستگاه لندن؛ بیماری ملکه ۹۵ ساله انگلیس جدی است؟
پارلمان انگلیس و بروز نشانه‌های نگرانی در خصوص دوره بعد از الیزابت

شاهزاده فلیپ همسر الیزابت که چندی پیش درگذشت در سال ۲۰۱۷ به علت کهولت سن از همه مسئولیت‌هایی که بر عهده داشت دست کشید و از وظائف سلطنتی خود استعفا داد.

الیزابت چند سال پیش اعلام کرده بود که اگر تا ۹۵ سالگی زنده بماند، تاج‌وتخت را به ولیعهد یعنی شاهزاده چارلز واگذار خواهد کرد. وی اکنون ۹۵ سال و ۶ ماه سن دارد اما هنوز قول خود را عملی نکرده و احتمالاً به دلیل عدم اعتماد کامل به چارلز بخواهد مدتی دیگر هم ملکه کاخ‌های لندن باقی بماند.

کاخ سلطنتی انگلیس تابه‌حال وانمود کرده که حالی ملکه خوب است و پس از آخرین باری که از بیمارستان ترخیص شد تابه‌حال در دفتر کارش در کاخ ویندوز مشغول به فعالیت است. این ادعای مقامات کاخ سلطنتی شاید به این خاطر باشد که الیزابت تابه‌حال نشان داده که در غلبه بر بیماری‌ها و بازگشت به زندگی عادی سرسخت است. الیزابت در سال ۲۰۱۳ به دلیل ابتلا به بیماری التهاب معده‌ای و روده‌ای در بیمارستان بستری شد، در سال ۲۰۱۸ عمل آب‌مروارید چشم و در سال ۲۰۰۳ هم عمل زانو انجام داد و توانست باز سلامتی خود را به دست بیاورد.

مقامات بیمارستان ادوارد هفتم در لندن که الیزابت در آن بستری می‌شود از انتشار اطلاعات دقیق و قابل استناد در خصوص سطح بیماری وی خودداری می‌کنند اما به هر صورت تا الان مشخص شده است که وی به بیماری کرونا مبتلا نیست.

الیزابت پس‌ازاینکه اخیراً از بیمارستان مرخص شد در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ‌کدام از ما قادر به آهسته کردن گذر زمان نیست.»

برخی معتقدند این گفته الیزابت اینبار نشان از تسلیم وی در مقابل بیماری دارد به همین دلیل است که ملکه ۹۵ ساله در سه هفته اخیر همه دیدارهای همگانی خود و حتی دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کرد.ملکه الیزابت نگران شیوه جدید و رادیکالی است که انتظار می‌رود از سوی چارلز پس از رسیدن به مقام پادشاهی به کار گرفته شود

در این میان دکتر تسا دانلوپ از بی‌بی‌سی به احتمال مرگ ملکه الیزابت واکنش نشان داد و گفت: «سلامت ملکه الیزابت اخیراً پس از لغو تعدادی از ملاقات‌ها و سفرهایش ازجمله مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی اول "سؤالات بزرگی" ایجاد خواهد کرد.»

دوره حکومت الیزابت دوم در بردارندِه تحولات مهمی در عرصه داخلی بریتانیا و صحنه بین‌المللی بود. جنگ جهانی دوم در دوره جوانی الیزابت رخ داد. وی به‌عنوان ستوان دوم در بخش نیروهای کمکی خدمات سرزمینی ( ای تی اس ) خدمت کرد.

بازی تاج‌وتخت در ایستگاه لندن؛ بیماری ملکه ۹۵ ساله انگلیس جدی است؟
شاهزاده چارلز ولیعهد انگلیس

نگرانی الیزابت دوم از به قدرت رسیدن شاهزاده چارلز

در دوره الیزابت دوم بود که همکاری انگلیس با آمریکا در کودتای۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ ( ۱۹ آگوست ۱۹۵۳) علیه دولت دکتر محمد مصدق منجر به سقوط دولت ملی شد. اشغال کانال سوئز توسط انگلستان و فرانسه در سال ۱۹۶۵ میلادی، جنگ جزایر مالویناس یا جزایر فالکلند در سال ۱۹۸۲ میلادی میان انگلیس و آرژانتین و حمله انگلیس به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی ازجمله رویدادهای بسیار مهم خارجی هستند که در دوره حکمرانی ملکه الیزابت دوم به وقوع پیوستند.

در زندگینامه جدید پرنس چارلز که در بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد، ادعا شده است که ملکه الیزابت نگران این امکان است که وی (چارلز) آماده پذیرش پادشاهی پسر بزرگش و اقداماتش نباشد.

کاترین مایر نویسنده این زندگینامه تحت عنوان ''چارلز – قلب یک پادشاه '' این‌گونه استدلال کرده است که ملکه الیزابت نگران شیوه جدید و رادیکالی است که انتظار می‌رود از سوی چارلز پس از رسیدن به مقام پادشاهی به کار گرفته شود.

ارسال نظرات