۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۹۵۸۲۹
میراث تهرانی مقدم (۴)؛

هاشمی هیچگاه از مواضع غلط موشکی ابراز پشیمانی نکرد

هاشمی هیچگاه از مواضع غلط موشکی ابراز پشیمانی نکرد
دکتر غضنفری گفت: هاشمی تا پایان عمر هیچگاه از موضع خود بازنگشت و با ادامه موضع‌گیری‌ها در سال ۱۳۹۵ نشان داد تعبیر رهبر انقلاب درباره او، صادق است.

اشاره: قدرت موشکی و اقتداری که سال‌ها از زمان هشت سال دفاع مقدس توسط شهید حسن تهرانی مقدم با تلاشی شبانه روزی و کارشکنی‌های مختلف و نمی‌توانیم‌ها آغاز شده بود، در اواسط دهه ۹۰ با یک چالش جدی روبرو شده بود و آن چالش با حضور و تدبیر هوشمندانه رهبر انقلاب، برطرف شد، به‌قدری که امروز تعبیر شهید حسن تهرانی مقدم که فرموده بود در موشک، هیچ محدودیتی برای برد وجود ندارد، امروز به یکی از بدیهی‌ترین حقایق در اقتدار جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود.

از این رو دکتر کامران غضنفری، پژوهشگر و نویسنده کتاب راز قطعنامه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به بررسی نقش هاشمی در مقابل اقتدار موشکی شهید تهرانی مقدم پرداخت.

رسا ـ شهید تهرانی مقدم چه نقشی را در جهاد خودکفایی سپاه پاسداران ایفا می‌کرد؟

شهید تهرانی مقدم از همان دوران جنگ تحمیلی، اقتدار موشکی کشور را پایه ریزی کرد. ایشان به‌همراه دوستان و همرزمانش تلاش کردند بتوانیم در مقابل حملات عراق پدافند و مقابله به مثل داشته باشیم. شهید تهرانی مقدم از همان دوران بر روی موشک‌هایی که از لیبی خریداری کردیم کار کردند و مهندسی معکوس انجام دادند تا آرام آرام پایه ساخت موشک‌های داخلی را گذاشتند. ساخت موشک به‌قدری ادامه پیدا کرد که در یک یا دوسال پایانی جنگ، شروع به تولید انواعی از موشک‌ها کردیم که مسئولین آن زمان نیز این موضوع را در برخی از مصاحبه‌ها مورد اشاره قرار داده بودند.

هاشمی هیچگاه ابراز پشیمانی نکرد
پیگیری‌های شهید تهرانی مقدم و توسعه آن‌ها منجر به این شد که ما بتوانیم انواع موشک‌های شهاب را تولید کنیم و سپس بر روی انواع دیگری از موشک‌ها کار کردند و به واقع شهید طهرانی مقدم، مهره اصلی صنعت موشکی ما بود.

موشک در زمان حاضر عامل بزرگی برای توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است. بی‌گمان امروز به جایی رسیده‌ایم که دشمنان به لحاظ توانایی بازدارندگی موشکی ما، کمتر هوس تهدید کردن ما را به سر خودشان راه می‌دهند.

رسا ـ افرادی خودباخته از هاشمی تا اطرافیانش مثل ظریف اذعان داشته‌اند که آمریکا اگر بخواهد با یک بمب تمام سیستم‌های دفاعی ما را از کار می‌اندازد، این رفتار‌ها را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه تفکرات غرب گرایانه این افراد، باعث چنین صحبت‌هایی می‌شود. آقای ظریف از پیش از انقلاب به آمریکا رفته است. او از همان دوران نوجوانی و به زعم خود دو سوم عمرش را در آمریکا گذراند. این آدم در فرهنگ آمریکایی هضم شده و کاملاً در تفکرات و گرایشات خود ماهیتی غربی و آمریکایی پیدا کرده.

هاشمی هیچگاه ابراز پشیمانی نکرد
اگر نخواهیم اخبار و مطالب دیگر را درباره ایشان در نظر بگیریم و بخواهیم خوشبینانه بگوییم؛ امثال آقای ظریف، نوعی خود باختگی نسبت به قدرت آمریکا پیدا کرده‌اند. هنگامی که می‌گویند آمریکا می‌تواند با یک بمب یا موشک، کل سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، نشان می‌دهد که این افراد نه از توان بازدارندگی ما و نه از قدرت دشمن اطلاع درستی دارند؛ چون اگر ازقدرت دشمن به درستی اطلاع داشتند، می‌دانستند که آن‌ها نمی‌توانند هر کاری را که دلشان بخواهد انجام بدهند؛ اما اینکه بتوانند از قدرت خود در هر جایی استفاده کنند، درست نیست. آمریکایی‌ها نمی‌توانند در هر حالتی از حداکثر قدرت خود استفاده کنند.

متأسفانه آقای هاشمی نیز با سفر‌هایی که پیش از انقلاب به اروپا و آمریکا داشته، به نظر می‌آید در تفکر و گرایشات غرب گرایانه‌اش بی‌تأثیر نبوده است.

رسا ـ هاشمی با چه رویکرد و اهدافی به دنبال تضعیف اقتدار کشور می‌رفت؟

هاشمی باور داشت که ما بدون آمریکا نمی‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم. او اعتقاد داشت بایستی با آمریکا ارتباط داشته باشیم تا در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم و امور جاری خود را ادامه دهیم.

آن‌ها به دنبال این بودند که ما نباید هیچگاه کاری را که باعث دلخوری و ناراحتی آمریکا شود را انجام دهیم؛ بلکه ما باید کاری کنیم که از ما رضایت داشته باشند و ما را در جمع خود بپذیرند. متأسفانه این حرکت باعث شد چه زمانی که آقای هاشمی در دوران جنگ، به عنوان هماهنگ کننده سپاه و ارتش و به تعبیری فرماندهی جنگ را از سال ۶۲ تا پایان آن برعهده داشت، هم در آن دوران صحنه‌های جنگ را تحت تأثیر خود قرار داد و هم آن رویکرد و سیاستی را که حضرت امام در جنگ اعلام کرده بود و در پیش گرفته بود، محقق نشد.

آقای هاشمی در جا‌هایی گفته بود ما به دنبال نابودی صدام و حزب بعث نیستیم. هاشمی می‌گفت که ما باید جا‌هایی را بگیریم و سپس برویم پای میز مذاکره تا با صدام صلح کنیم. ایشان در دوران ریاست جمهوری همین سیاست را در پیش گرفت و سعی در جلب توجه آمریکایی‌ها داشت، ولی موفق نشد. نتیجه این رویکرد هاشمی گستاخی و جری‌تر شدن آمریکایی‌ها نسبت به ایران بود.

متأسفانه از این شکست‌ها درس عبرت نگرفتند و در سال‌های بعد نیز، همچنان به دنبال جلب توجه غرب و آمریکا بودند. نمونه‌های آن را نیز در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی، فتنه ۸۸ و این هشت سال دوران آقای حسن روحانی دیدیم. آقای هاشمی تمام قد از دولت روحانی و سیاست‌های غرب گرایانه این دولت حمایت می‌کرد. متأسفانه هرچقدر در عرصه عملی با شکست رو به رو می‌شدند؛ اما باز هم برای آن‌ها درس عبرت نشد.

رسا ـ پس از برجام هسته‌ای، کلیدواژه برجام ۲ و برجام موشکی آغاز شد. هاشمی رفسنجانی چه نقشی در ایجاد این کلیدواژه و ادامه پیدا کردن آن در کشور داشت و سرانجام این برجام موشکی به کجا رسید؟

آقای حسن روحانی در بهمن ماه سال ۹۴ گفت ما برجام ۱ را به نتیجه رساندیم و موفق شدیم و این موفقیت بزرگی برای ما بود، حال باید به دنبال برجام دو برویم. ایشان این حرف را در آن زمان اعلام کرد. برجام دو عبارت از این بود که ما نفوذ منطقه‌ای خودمان را قطع کنیم. به عبارت دیگر نفوذ اقتدار جمهوری اسلامی و ارتباط جمهوری اسلامی را با گروه‌های مقاومت قطع کنیم و در ادامه توانمندی دفاعی و موشکی خودمان را به حداقل برسانیم.

این برجام ۲ و ۳‌ای بود که آقای روحانی می‌خواست دنبال کند که رهبری جواب دادند و گفتند این‌هایی که از برجام ۲ و ۳ و ۴ بحث می‌کنند، حرف دشمن را می‌زنند و این طرحی است که دشمن آن را دنبال می‌کند. رهبر انقلاب فرمود آن‌ها بنا دارند توان دفاعی ما را تضعیف کنند و این طراحی دشمن است. رهبر انقلاب غیر مستقیم فرمودند این گفته‌های حسن روحانی، طرح و برنامه دشمن است که به دنبال پیاده کردن آن در کشور هستند.

هاشمی هیچگاه ابراز پشیمانی نکرد
آقای هاشمی در پنجم فروردین ماه ۱۳۹۵ یک پیام توییتر منتشر کرد و در آن پیام توییتری اذعان کرد که دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک‌ها. این دقیقاً قصه برجام موشکی بود؛ یعنی ما به دنبال حذف توانمندی موشکی خودمان برویم. نسبت به این موضوع در رسانه‌ها، روزنامه‌ها و فضای مجازی اعتراض بسیاری شد که این حرفی که بیان می‌کنید، خواسته صهیونیست‌ها است.

اما آقای هاشمی و دفتر ایشان هیچ عکس العملی نشان ندادند تا یازده فروردین ۱۳۹۵ که رهبر انقلاب موضع‌گیری کردند و به مضمون فرمودند که این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شود، ناآگاهی است؛ اما اگر روی عمد باشد، خیانت است. رهبری یک برچسب خیانت بر گفته‌های فرد گوینده این جمله زدند.

چرا که فرد کاملاً آگاهانه این سخن را می‌گوید. بعد از این موضع گیری دفتر آقای هاشمی این توییتر را به کلی تکذیب کردند؛ اما وقتی اسناد ارتباط این آدرس توییتری که با خود آقای هاشمی بیان شد که این پیام توییتری برای خود آقای هاشمی رفسنجانی است، ناچار شدند موضع را عوض کنند و بگویند این توییت که منتشر شده تقطیع شده است و کامل آن چیز دیگری است. این حرف نیز بی‌ربط بود؛ چرا که خود آن‌ها این موضع را منتشر می‌کنند.

هاشمی هیچگاه ابراز پشیمانی نکرد
چهار ماه بعد معلوم شد که آقای هاشمی از روی آگاهی و کاملاً عامدانه این حرف را بیان کرده است. آقای هاشمی در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ در اجلاس مدیران آموزش و پرورش سخنرانی کرد و به نوعی همان حرف را تکرار کرد. او گفت، چون آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم توانمندی نظامی خود را کنار گذاشتند و بودجه خود را به مباحث علمی و اقتصادی اختصاص دادند، پیشرفت کردند و ایشان وعده داد که در دولت دوم آقای حسن روحانی این کار صورت می‌گیرد.

هاشمی غیرمستقیم می‌گوید ما می‌خواهیم توان موشکی را تضعیف کنیم و کنار بگذاریم. این سخنان نشان می‌داد آن پیام توییتری که ایشان در پنجم فروردین ماه ۱۳۹۵ منتشر کرده، کاملاً آگاهانه بوده است. نتیجه اینکه، آن موضع گیری که رهبر معظم انقلاب کردند، کاملاً در مورد ایشان صدق می‌کرد.

متأسفانه ادامه این موضع گیری‌های هاشمی نشان داد که ایشان از آن مواضع غلط خود دست برنداشته است و همچنان آن مسیر خطا و اشتباه را دنبال می‌کرد. این خط تا زمانی که هاشمی از دنیا رفت، دنبال شد. البته با کمال تأسف نیز هیچگاه اظهار پشیمانی از این کار‌های خودشان نکردند.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتی را در اختیار ما قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات