۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۶۹۶۲۶۷

جهش جدیدی از ویروس کرونا پیدا شد

جهش جدیدی از ویروس کرونا پیدا شد
دانشمندان نسبت به پیدا شدن جهش جدیدی از ویروس کرونا اینبار در کشور آفریقایی بوتسوانا هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین ، نوع B.1.1.529 اولین بار در بوتسوانا شناسایی شد و سپس بعد از آن شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی یافت شده است.

دانشمندان گفته اند که یک نوع جدید ویروس کرونا که حامل تعداد بسیار زیادی از جهش بر روی سنبله خود است، ممکن است در برابر سیستم ایمنی بدن مقاومت زیادی داشته باشد و علاوه بر آن احتمال دارد سرعت انتقال آن نیز بسیار زیاد باشد.

تنها 10 مورد در سه کشور با توالی یابی ژنومی تایید شده است اما با این حال این نوع باعث نگرانی جدی برخی از محققان شده است زیرا تعدادی از جهش ها ممکن است به ویروس کمک کند تا از ایمنی فرار کند.

نوع B.1.1.529 دارای 32 جهش در پروتئین اسپایک است. پروتئین اسپایک بخشی از ویروس است که بیشتر واکسن ها از آن برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس استفاده می کنند. جهش در پروتئین اسپایک می‌تواند بر توانایی ویروس در آلوده کردن سلول ‌ها و انتشار تأثیر بگذارد، اما همچنین حمله سلول‌های ایمنی به پاتوژن را سخت‌تر می‌کند.

این نوع ویروس جدید و جهش یافته برای اولین بار در بوتسوانا مشاهده شد، جایی که اکنون سه مورد توالی یابی شده است. شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی و یک مورد در هنگ کنگ در مسافری که از آفریقای جنوبی بازمی‌گردد تأیید شده است.

گروهی از دانشمندان در امپریال کالج لندن در بیانیه ای تاکید کردند: «میزان فوق العاده بالای جهش سنبله نشان می دهد که این ویروس می تواند واقعاً نگران کننده باشد».

البته برخی دیگر از محققان فرانسوی می گویند این ویروس هر چند ساختار عجیبی دارد اما شاید به آن میزان که تصور می رود مسری نباشد.

از آنجایی که جهش به صورت تصادفی در طبیعت ویروس هاست، بروز تعداد کمی از موارد با مجموعه های جدید جهش غیرعادی نیست.

با توجه به شیوع شدید ویروس کرونا در اروپا حالا پیدا شدن یک کرونای جدید و جهش یافته نگرانی ها را تشدید کرده است.

ارسال نظرات